صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

آشنایی با مالک میلیاردر و همه کاره تیم امریکایی

ترکیب «مَس- مِسی» برای تحقق رویاهای اینتر میامی!

فرخ حسابی
روزنامه نگار

اینتر میامی باشگاه جدید لیونل مسی را اکثر مردم با نام دیوید بکام ستاره سرشناس فوتبال جهان می‌شناسند اما مالک اصلی مدیر و مرد همه کاره این باشگاه فرد دیگری است و دیوید بکام و سایرین زیر نظر او فعالیت می‌کنند.
مالک میلیاردر اینترمیامی بالاخره پسر طلایی خود را پیدا کرد. تیم لیگ حرفه‌ای فوتبال امریکا (MLS) توسط دیوید بکام بنیانگذاری شد و بسیاری بکام را مالک باشگاه می‌دانند اما اینترمیامی در حال حاضر تا حد زیادی به تاجر کوبایی-امریکایی به نام «ژرژ مس» و برادرش «خوزه مس» تعلق دارد و خوزه کسی است که در انتقال لیونل مسی به تیم میامی نقشی ویژه داشت.
مسی، بازیکنی که از نظر بسیاری بهترین بازیکن تاریخ فوتبال جهان است حالا قرار است در اینترمیامی بازی کند و توافق نهایی انجام شده هر چند امضای رسمی قرارداد هنوز صورت نگرفته است.
ژرژ مس 60 ساله، که در سال 2021 تبدیل شد به مدیرعامل و سهامدار عمده اینترمیامی حالا امیدوار است که مسی 35 ساله بتواند به رویای او در زمینه تبدیل کردن میامی به «دروازه فوتبال، نه تنها در فلوریدا، بلکه در کل امریکا» جامه عمل بپوشاند، این عبارتی بود که او در مصاحبه‌ای در سال 2019 در مورد اهداف خود بیان کرد.
اما داستان جدیدی که قرار است با حضور مسی و مس در میامی شکل بگیرد
دست کم در روزهای نخست بعید است که با موفقیت‌های چشمگیر برای هر دو طرف همراه باشد.
ژرژ مس که نشریه اقتصادی فوربس ثروت او را حدود یک میلیارد و 300 میلیون دلار تخمین زده، مسیری طولانی را طی کرده است. او متولد 1963 است، سه سال قبل از آن پدرش از زادگاه خود کوبا فرار کرد و به امریکا رفت تا به گفته خودش از دست دولت فیدل کاسترو خلاص شود. پدر خورخه یکی از مخالفان کاسترو بود و به همین دلیل به نیروهای تبعیدی آموزش دیده توسط سازمان سیا در امریکا پیوست.
مس کانوسا (پدر خورخه و ژوزه) بعد از مدت کوتاهی حضور در ارتش امریکا به تجارت روی آورد. در سال 1969 او یک شرکت مخابراتی پورتوریکویی را با وامی 50 هزار دلاری خرید و نام آن را به «چرچ‌اند تاور» تغییر داد، ‌به این امید که بتواند وارد بازار تجارت امریکا شود.
 خورخه در سال 1984 مشغول به کار برای شرکت پدرش شد، شرکتی که در آن زمان عمدتاً مسئولیت کابل‌کشی و نصب تیرهای تلفن را برعهده داشت. خورخه در سال 1994 شرکت Church & Tower را از پدرش تحویل گرفت و این شرکت مستقر در میامی را که به MasTec تغییر نام داده بود، به یک غول ساخت و ساز چند ملیتی تبدیل کرد. شرکتی که اکنون نصب، ساخت و نگهداری زیرساخت‌های انرژی، تأسیسات و ارتباطات را فراهم می‌کند.
مس نقش زیادی در بین‌المللی کردن شرکت داشت و مدت کوتاهی پس از تصاحب این شرکت، مجموعه‌ای از خریدهای شرکت‌های بزرگ زیرساخت مخابراتی را در کشورهایی مانند برزیل، اسپانیا، شیلی، پرو و کشور لیونل مسی یعنی ​​آرژانتین انجام داد.
شرکت MasTec در سال 2022 درآمدی در حدود 9 میلیارد و 800 میلیون دلاری داشت و تبدیل شد به یکی از بزرگترین شرکت‌های با مالکیت اسپانیایی در امریکا. خورخه حدود 15 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد که ارزش آن در بازار سهام نیویورک در حال حاضر بیش از 1/2 میلیارد دلار است.
در سال 1990، مس شرکتی به نام Neff Rentals را به طور مشترک تأسیس کرد که در زمینه اجاره تجهیزات و ابزار آلات ساختمانی فعالیت می‌کرد. این شرکت از یک فروشگاه در جنوب فلوریدا تبدیل شد به غولی با 80 شعبه در سراسر امریکا. مس این شرکت را در سال 2005 به قیمت 510 میلیون دلار فروخت.
خورخه در سال 2018 شروع به ورود به ورزش حرفه‌ای کرد، زمانی که به گروه مالکیت باشگاه تازه تأسیس اینترمیامی ورود کرد، ‌گروهی که دیوید بکام ستاره فوتبال انگلیس نیز در آن عضویت داشت. سه سال بعد در سال 2021، مس به همراه برادش خوزه خرید نهایی سهام باشگاه را انجام دادند تا بخش عمده مالیکت تیم را در اختیار بگیرند. از آن سال، خورخه به عنوان مدیر باشگاه و مالک عمده آن فعالیت می‌کند و بکام و خوزه مس نیز به عنوان دیگر مالکان اینترمیامی هستند. همچنین شرکت سهامی خاص Management ARES در سال 2021 بخشی از سهام این تیم را خریداری کرد. در ماه فوریه، نشریه فوربس ارزش اینتر میامی را 600 میلیون دلار ارزیابی کرد و آن را یازدهمین تیم ارزشمند MLS معرفی کرد. مس در عین حال رئیس بنیاد ملی کوبایی امریکایی است، ‌گروهی که توسط پدرش در سال 1981 با تمرکز بر کمک به اعضای جامعه کوبایی در میامی و فلوریدا تأسیس شد. او حالا با خرید لیونل مسی به دنبال تحقق رویاهای جاه‌طلبانه خود در زمینه ورزش و بویژه فوتبال است و نگاهی ویژه به خرید دیگر ستاره‌های پا به سن گذاشته اما سرشناس فوتبال دنیا مثل سرخیو بوسکتس، جوردی آلبا و آنخل دی ماریا نیز دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی