صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و دوم

گل‌نزن‌های دلاری!

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار
مس رفسنجان لیگ را با پنج تساوی متوالی و تنها با یک گل زده آغاز کرد. این آمار در شرایطی به دست آمد که آنها به لحاظ بازیکنان هجومی کم و کاستی نداشتند.
این روند تا پایان نیم فصل هم حفظ شد به طوری که پنج تساوی دیگر را هم تجربه کردند. شاگردان محمد ربیعی چهار پیروزی هم به دست آوردند و تنها باخت آنها مقابل پرسپولیس در هفته نهم بود.
سرمربی مس رفسنجان گفته بود که: «همه تساوی‌‌های ما روی اشتباه داوری بود.» آنها نیم فصل دوم را هم با سه تساوی متوالی آغاز کردند. اما این اتفاق تا پایان لیگ فقط یک مرتبه دیگر رخ داد و آن هم در آخرین بازی مقابل پیکان بود. ۸ هفته پیاپی بدون باخت (هفته اول تا هشتم) و برای اولین بار برتری ۴ بر صفر در خارج از خانه مقابل ملوان بندرانزلی و ۴ بر صفر در داخل خانه مقابل صنعت نفت آبادان به‌عنوان بهترین نتایج سه سال اخیر از دیگر رکوردشکنی‌ها و نتایج خوب مس رفسنجان در فصل بیست‌ودوم بوده است.

نیمه‌های دوم ضعیف
تیم مس رفسنجان در 30 بـــــــــــــازی لیگ 15 گـــل دریافــــــــت کرد یعنی هر دو بازی یک گل خورده که آمار بدی هم نیست. اما نکته جالب اینکه 9 تساوی آنها بدون رد و بدل شدن گل به پایان رسید و در 9 پیروزی‌شان هم دروازه‌شان بسته ماند.

پریرا نیم فصل دوم گل نزد
زمانی که از فولاد به مس رفسنجان آمد و فصل را هم با گلزنی مقابل نساجی آغاز کرد خیلی‌ها از او به‌عنوان خریدی خوب یاد کردند. اما هر چه بازی‌ها رو به جلو رفت دیگر خبری از آن مهاجم فرصت طلب و گلزن نبود. لوسیانو پریرا در نیم فصل اول فقط دو مرتبه موفق به گلزنی شد و عجیب اینکه در نیم فصل دوم حتی یک گل هم برای مس رفسنجان نزد. با این آمار می‌توان نتیجه گرفت که فولاد خیلی هم با از دست دادن او متضرر نشد.

منشا رو به افول
گادوین منشا آقای گل فصل گذشته لیگ برتر قراردادش را با مس رفسنجان تمدید کرد و آنها از این اتفاق بسیار هم خوشحال به نظر می‌رسیدند. اما مهاجم نیجریه‌ای عملکرد بسیار ضعیفی در نیم فصل اول داشت به طوری که حتی یک گل هم برای تیمش نزد. همین آمار باعث شد تا شایعه جدایی او در نیم فصل قوت گیرد. سرانجام پای منشا در هفته نوزدهم مقابل آلومینیوم اراک به گل باز شد. او دو گل دیگر هم در بازی با ملوان زد تا با سه گل زده به کارش در لیگ بیست و دوم پایان دهد.

آذرباد و لطیفی
مؤثرترین بازیکنان
انتخاب بازیکنی که عملکرد متفاوت و آشکاری با بقیه بازیکنان مس رفسنجان داشته باشد کار سختی بود. 24 بازیکن برای این تیم در نیم فصل دوم به میدان رفتند که می‌توان به عملکرد محسن آذرباد هافبک مسی‌ها اشاره کرد که در 29 بازی حضور 2041 دقیقه‌ای در زمین داشت و سه گل زد و شش پاس گل هم داد. البته باید به امید لطیفی هم اشاره داشت. او طی 612 دقیقه بازی چهار گل زد و دو پاس گل داد که اگر محمد ربیعی از این بازیکن بیشتر استفاده می‌کرد شاید آمارش هم به مراتب بهتر می‌شد.

سریع‌ترین گل تاریخ لیگ برتر
گادوین منشا مهاجم تیم فوتبال مس رفسنجان در جریان دیدار مقابل ملوان بندرانزلی در هفته بیست‌وهشتم، موفق شد در ثانیه ۸ دروازه حریف را باز کند تا رکورد سریع‌ترین گل تاریخ لیگ برتر به‌نام این بازیکن ثبت شود. پیش از این غلامرضا رضایی در سال ۱۳۹۱ و با لباس پرسپولیس مقابل فجرسپاسی در ثانیه ۱۱ موفق به گلزنی شده و سال‌ها رکورد سریع‌ترین گل لیگ را در اختیار داشت.

دومین خط دفاعی
به طور مشترک
 اتفاقی که برای مسی‌های رفسنجان عنوان دومین خط دفاعی برتر مسابقات را به ارمغان آورد، علاوه بر این موضوع می‌توان به ادامه یافتن روند هشت هفته شکست‌ناپذیری این تیم که در هفته‌های اول تا هشتم به‌دست آمده، اشاره کرد. رسیدن به این رکورد هم مستلزم داشتن یک دروازه‌بان و خط دفاع مستحکم و قدرتمند است. ابزاری که مس در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال بخوبی از آن بهره می‌برد. آنها به همراه آلومینیوم اراک بعد از پرسپولیس صاحب بهترین خط دفاع لیگ شدند.

ZOOM

نحوه بیشترین
گل‌های زده:
پاس در عمق: 14 تا
نحوه بیشترین
گل‌های خورده:          
پنالتی: 6 تا    
تعداد گل‌های زده در دقایق اضافه:
نیمه اول: یک گل
نیمه دوم: 2 تا
 تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه:
نیمه اول: صفر
نیمه دوم: یک گل
داوران
بازی‌های خانگی:
سیدعلی(2) راکی، زمانی، کهیش، منصوری، همرنگ، تارخ، رحیم زاده، غلامی، اکرمی، کاظمی، وفاپیشه، خورشیدی، عرب‌براقی
کمک داوران
بازی‌های خانگی:
هاشمی نسب(3)، سیفی، مرادی، عطایی، عبداللهی، پورحیدری، حاجیلو (2) نادری، صفایی، تازه پور، رعیت، پورمتقی، مغروری، ظهیری، شفیعی، بابایی، مداح، ایلدروم، غلامزاده، زاهدی، مروجی، راهی

 

جستجو
آرشیو تاریخی