صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۶

خودباوری رمز موفقیت کمانداران در آسیایی سنگاپور

فوت کوزه‌گری «هونگ» جواب داد

رضا عباسپور
خبر نگار
 تقریباً سال‌ها است که به واسطه ناکامی‌های پی در پی و حواشی فراوانی که پیرامون تیم‌های ملی تیروکمان(ریکرو و کامپوند) وجود دارد، به نتیجه نگرفتن و شکست‌های متعدد کمانداران کشورمان در رویدادهای مختلف بین‌المللی عادت کرده بودیم. عادت بد و خطرناکی که اگر همینطور ادامه‌دار می‌شد، می‌توانست بلایی که سر جودوی ایران و برخی رشته‌های ورزشی دیگر آمده را سر تیروکمان ایران نیز آوار کند. اما نسل جدید و علاقه‌مندی که در تیروکمان کشورمان فعالیتشان را در همین شرایط وخیم دنبال می‌کردند، در رقابت‌های کاپ آسیایی سنگاپور، بعد از مدت‌ها انتظار نشان دادند که می‌شود با اعتماد و اعتقاد به پشتوانه‌ها، طلسم ناکامی‌های دنباله‌دار تیروکمان ایران را شکست و آن را به امید و باور برای ساختن آینده‌ای روشن مبدل کرد. قطعاً حضور«هونگ سو هو» سرمربی کره‌ای تیم‌های ملی تیروکمان و آموزه‌های این مربی نسبتاً گمنام اما توانمند کره‌ای تأثیر و سهم ویژه‌ای در درخشش کمانداران، همچنین رسیدن به خودباوری برای رها شدن از ناکامی و ایستادن روی سکوی افتخار داشته و دارد.

تیروکمان بالاخره نتیجه گرفت
بسیاری از  کارشناسان و اهالی ورزش خصوصاً آنهایی که در رشته تیروکمان دستی بر آتش داشتند، آرام ‌آرام امیدشان را از این رشته از دست داده بودند و دیگر توقعی از کمانداران ملی‌پوش برای کسب نتیجه و افتخار در میادین معتبر بین‌المللی نداشتند. زیرا در طول 6، 7 سال گذشته، مجموعه تیروکمان ایران چه در بخش ریکرو و چه کامپوند، اینقدر در میادین مختلف دست خالی به کشور برگشته‌اند که به جز ناکامی چیزی برای ارائه کردن نداشتند تا اهالی ورزش و خانواده تیروکمان امیدی به بازگشت شرایط ایده‌آل به این رشته المپیکی نداشته باشند. حتی بعد از اینکه «هونگ سو هو» سرمربی کره‌ای توسط تیم مدیریتی تیروکمان هدایت تیم‌های ملی را دست گرفت، اینقدر وضعیت وخیم بود و حواشی تیروکمان زیاد که خود این مربی کره‌ای نیز بلاتکلیف بین زمین و هوا رها شده بود! اما اعتقاد و اعتماد به پشتوانه‌های طلایی تیروکمان، همینطور حمایت از آنها موجب شد تا با رفتن ستاره‌های سن و سال‌دار از تیم ملی و جایگزینی جوانان، خون تازه‌ای در رگ‌های تیروکمان ایران دمیده شده و حال وخیم این رشته، آرام آرام رو به بهبودی برود. نقطه اوج این تغییر و تحولات که موجب شد تا سرانجام تکان خوردن و خوب شدن حال این رشته را بیش از پیش لمس کنیم، اعزام تعدادی از این جوانان به رقابت‌های تیروکمان کاپ آسیایی در سنگاپور بود. تورنمنتی که رنکینگ المپیک نیز در بخش ریکرو به شمار می‌رود و جزو یکی از تورنمنت‌های معتبر در قاره آسیا به حساب می‌آید. درخشش محمد حسین گلشنی، کماندار ۱۷ ساله و خوش‌آتیه کشورمان در بخش ریکرو که پس از ۱۲ سال موفق به شکستن رکورد ایران در کاپ آسیایی سنگاپور شد و با ثبت رکورد ۶۷۶ ضمن ایستادن در رده چهارم مرحله مقدماتی، رکورد دست نیافتنی میلاد وزیری، ستاره المپیکی تیروکمان کشورمان را نیز جابه‌جا کرد. یا درخشش محمد صالح پالیزبان، ملی‌پوش باتجربه کامپوند ایران، که توانست با ثبت رکورد ۷۱۴ در رده نخست مرحله مقدماتی جا خوش کرده و در کاپ آسیایی سنگاپور برای کشورمان رکوردشکنی کند. پیش از این، رکورد کامپوند ایران در میادین بین‌المللی در اختیار اسماعیل عبادی بود که در بازی‌های آسیایی اینچئون ۲۰۱۴ موفق شده بود امتیاز ۷۱۰ را به نام خود ثبت کند. به این ترتیب پالیزبان بعد از ۹ سال، به اندازه ۴ امتیاز رکورد ایران را شکست و به نام خود تغییر داد. اینها همه و همه بیانگر تکان خوردن تیروکمان ایران و خودباوری دوباره آنها است. اتفاقی ایده‌آل برای این رشته المپیکی که ما و اهالی این رشته را به آینده امیدوارتر از قبل می‌کند.
 
کمانداران نیازمند حمایت بیشتر
مطمئناً نتایجی که کمانداران کشورمان در هر دو بخش ریکرو و کامپوند در تورنمنت آسیایی سنگاپور کسب کردند، بیانگر این بود که نگاه حمایتی مثبت مسئولین ورزش و فدراسیون تیروکمان از ملی‌پوشان این رشته و کمانداران پشتوانه، جواب داد و موجب کسب نتایج قابل قبول و رکوردشکنی‌هایی تحسین برانگیز در هر دو بخش ریکرو و کامپوند شد.

جستجو
آرشیو تاریخی