صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

بهتر است با یحیی تماس بگیرید!

ایمان گودرزی
خبرنگار

فصل 02-1401 در رویایی‌ترین شکل ممکن برای پرسپولیس به پایان رسید و سرخ‌پوشان پایتخت بعد از قهرمانی در لیگ برتر توانستند در جام حذفی هم عنوان قهرمانی را از آن خود کنند تا با توجه به قوانین سازمان لیگ به‌صورت خودکار فاتح سوپرجام هم شوند. سرخ‌پوشان پایتخت در شرایطی 3 جام به‌دست آوردند که تا حدود 2 ماه قبل شرایط متفاوتی داشتند اما 10 برد پیاپی برای پرسپولیسی‌ها باعث شد تا آنها روند فوق‌العاده‌ای را در پیش گیرند و هم در لیگ برتر و هم در جام حذفی به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کنند. یحیی گل‌محمدی بدون شک هیچ‌وقت دهم خرداد 1402 را فراموش نمی‌کند. او توانست پرسپولیس را برای سومین مرتبه در تاریخ فوتبال ایران به دبلی رؤیایی برساند. آنها در سال 1378 با علی پروین و 1398 با برانکو ایوانکوویچ موفق به انجام این کار شده بودند و حالا بار دیگر شاهد این اتفاق بزرگ بودیم. نکته جالب توجه این است که سرمربی 52 ساله پرسپولیس این کار مهم را مقابل دیدگان هواداران تیم رقیب و با پیروزی در 2 دربی متوالی به ارمغان آورد. دبل کردن، تنها کار مهمی که یحیی به کمک شاگردانش انجام داد، نبود. او پس از 2 قهرمانی با ذوب‌آهن اصفهان (1394 و 1395)، سومین فتح خود در جام حذفی به‌عنوان سرمربی را تجربه کرد. گل‌محمدی حالا در کنار بهمن صالح‌نیا، علی پروین و علی دایی با سه قهرمانی پرافتخارترین سرمربی جام حذفی هم خواهد بود. باید فراموش کنیم که پیروزی در این دیدار، پرسپولیس را به‌صورت خودکار فاتح سوپرجام هم کرد. یحیی پیش از این با ذوب‌آهن و پرسپولیس توانسته بود 2 بار این جام را به خود اختصاص دهد و بزودی برای سومین مرتبه شاهد این اتفاق خواهیم بود. باید دید ادامه کار این سرمربی 52 ساله چطور می‌شود. آیا او به همکاری با پرسپولیس ادامه می‌دهد یا شاهد تصمیمی عجیب خواهیم بود.

جامداران پرسپولیس در یک قاب
پروین اول، یحیی سوم
پرسپولیس تیم جام‌هاست. تیمی که در تاریخ نیم قرنی خود قهرمانی‌های متعددی را کسب کرده است. در این میان برخی‌ها در تاریخ پرسپولیس نامشان با جام و قهرمانی گره خورده. سرلیست این لیست علی پروین است که نامش مترادف با قهرمانی شده.
لیگ بیست‌ودوم با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و یحیی گل‌محمدی توانست یک قهرمانی دیگر به افتخارات خود اضافه ‌کند. او پیش از این ۲ بار در لیگ برتر با پرسپولیس به قهرمانی رسیده بود و در حال حاضر یکی از مربیان پرافتخار لیگ برتر است. گل‌محمدی با کسب قهرمانی در جام حذفی اکنون در جمع پرافتخارترین مربیان پرسپولیس قرار دارد. یحیی گل‌محمدی با کسب سه‌گانه تعداد جام‌های خود را با پرسپولیس به عدد ۶ رساند و با کسب یک جام دیگر به رکورد برانکو ایوانکوویچ خواهد رسید.
برانکو ایوانکوویچ دیگر مربی‌ای است که با پرسپولیس قهرمانی به دست آورد. او ۳ بار پیاپی با پرسپولیس فاتح لیگ برتر شد. با این حال این مربی کروات پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر نیست و در میان ۱۳ مربی که توانستند در لیگ برتر جام بگیرند، امیر قلعه‌نویی با کسب ۵ عنوان قهرمانی پرافتخارترین مربی ادوار لیگ برتر است.
مربیان مختلفی در تاریخ باشگاه پرسپولیس توانستند برای سرخپوشان جام به دست آورند که علی پروین در جدول مربیان ادوار پرسپولیس پرافتخارترین است. او برای پرسپولیس ۳ قهرمانی لیگ، ۳ قهرمانی جام حذفی، ۶ قهرمانی جام باشگاه‌های تهران، ۲ قهرمانی جام حذفی تهران و یک جام برندگان جام آسیا به دست آورد. پروین رکورددار بیشترین مدت و بیشترین تعداد دفعات مربیگری این تیم نیز هست.
سیاهه زیر مربیان جامدار تاریخ باشگاه پرسپولیس را مرور می‌کند.

آمارها درباره موفق‌ترین فصل پسابرانکو چه می‌گویند؟
یحیی مرد رکوردها
پرسپولیس در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران تحت هدایت یحیی گل‌محمدی با وجود فراز و نشیبی که در ابتدای فصل تجربه کرد، پایان خوشی داشت و موفق شد با گل‌محمدی 3 جام معتبر فوتبال ایران (لیگ برتر، جام حذفی و سوپرجام) را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. رخ دادن چنین اتفاقی بدون هیچ شک و تردیدی نیازمند یک تیم محکم و استوار است. آنچه پرسپولیس آن را در این فصل داشت و در نهایت موفق شد تمام جام‌های ممکن فوتبال ایران در یک فصل را درو کند. مرور شرایط پرسپولیس در یک فصل تحت هدایت یحیی گل‌محمدی تصویر روشن‌تری از این قهرمانی را ارائه می‌دهد.

کلین‌شیت، رکن اصلی قهرمانی
می‌گویند داشتن یک دروازه‌بان خوب برای هرتیمی از نان شب هم واجب‌تر است، آنچه پرسپولیس آن را در لیگ بیست و یکم در اختیار نداشت و باعث سقوطش شد. یحیی گل محمدی که پس از پایان آن دوره به فراست این نکته را دریافت و برای جبران آن تصمیم گرفت علیرضا بیرانوند را برای حضور در لیگ بیست و دوم به تیم تحت هدایتش بیاورد. آمدن بیرو به پرسپولیس باعث افزایش بیمه شدن خط دروازه این تیم شد. سرخپوشان تهرانی لیگ را با 17 کلین‌شیت به پایان رساندند و یک آمار مطلوب را از خودشان به نمایش گذاشتند. رکوردی که پرسپولیس بدون حضور بیرانوند به آن دست نمی‌یافت. بنابراین حضور علیرضا بیرانوند در دروازه این تیم نقش بسزایی در به‌دست آمدن قهرمانی‌های متعدد برای سرخپوشان داشته است.

17 هفته صدرنشینی
لیگ برتر فوتبال ایران 30 هفته است. نکته جالب درباره روند صدرنشینی‌های پرسپولیس در لیگ برتر صدرنشینی ممتد این تیم در لیگ بوده به گونه‌ای که سرخ‌ها کمی بیش از نصف هفته‌های لیگ بیست و دوم را در صدر جدول حضور داشته‌اند. آنچه باعث تقویت اعتماد به نفس آنها شده. نکته جالب دیگر اینکه رتبه پرسپولیس در جدول طی فصل بیست و دوم به طور میانگین از نایب قهرمانی پایین‌تر نرفته و پرسپولیس در این هفته پایین‌ترین رتبه‌ای که تجربه کرده، حضور در رتبه یازدهم جدول است که آن هم مربوط به هفته دوم مسابقات بوده.


تنها 4 شکست
پرسپولیس در مجموع 30 هفته لیگ برتر تنها 4 بار مسابقاتش مقابل حریفان را واگذار کرده و از این حیث بهترین رکورد را در بین تیم‌های حاضر در فصل بیست و دوم لیگ برتر فوتبال ایران ثبت کرده. این ثابت می‌کند که پرسپولیس در لیگ این فصل تیمی رویین‌تن و شکست‌ناپذیر بوده.

7 هفته پیروزی متوالی
یکی از آمارهای فوق‌العاده پرسپولیس در این فصل به تداوم داشتن روند شکست‌ناپذیری‌اش در لیگ اختصاص داشت. بیشرین پیروزی متوالی سرخپوشان تحت هدایت گل‌محمدی در این فصل دربازه زمانی 11 فروردین تا 28 فروردین 1402 به‌دست آمده است. آنچه باعث شد گل‌محمدی و تیمش به رکورد جاودانه عدم شکست‌ناپذیری در سال جدید شمسی برسند.

تمام آمارهایی که پیش‌تر آن را بررسی کردیم باعث به‌دست آمدن مقام قهرمانی در تمام جام‌های فوتبال ایران در فصل بیست و دوم شده. البته نگاه داشتن تیم در این روند فوق‌العاده برای فصل آینده لیگ برتر با توجه به پیشنهادات سایر تیم‌ها برای بازیکنان مطرح این تیم بسیار سخت است.

 یحیی؛ مرد امیدوار،مرد جام‌ها

یحیی گل‌محمدی این فصل ۲ چهره متفاوت داشت. خیلی‌ها معتقد بودند گل‌محمدی بعد از قهرمان کردن پرسپولیس باید این تیم را ترک می‌کرد تا با خاطره‌ای شیرین و خوش همیشه از او یاد می‌شد اما او ماند تا باز هم برای قهرمانی بجنگد. آن هم در حالی که دیگر حمید مطهری را کنار خود نداشت. گل‌محمدی فصل بیست و دوم را با این شرایط شروع کرد. او تیم خوبی بست اما از همان ابتدا با یکسری مشکل مواجه شد. مثلاً اینکه مرتضی پورعلی‌گنجی باید محرومیت ۴ هفته‌ای خود را می‌گذراند و اینکه مهاجم خارجی‌اش دیر آمد. با وجود اینها پرسپولیس نتایج نسبتاً خوبی می‌گرفت تا اینکه همه چیز کاملاً تغییر کرد و یکسری اشتباهات داوری به ضرر پرسپولیس رخ داد. آن زمان بود که گل‌محمدی ناامید شد. او فکر می‌کرد عده‌ای نمی‌خواهند موفق شود. قرار بود با بازیکنان جوان و امید کار را دنبال کند اما حمایت پیشکسوتان و اهالی فوتبال از گل‌محمدی باعث شد یحیی بار دیگر با امید کارش را دنبال کند. در آن مقطع از زمان، حتی هواداران پرسپولیس هم ناامید شدند و فکر می‌کردند دیگر تیم‌شان شانس چندانی برای قهرمانی ندارد اما گل‌محمدی از یک مربی ناامید به یک مربی باانگیزه تبدیل شد.
سرمربی پرسپولیس بیش از هر زمانی برای رسیدن به قهرمانی می‌جنگید. اتفاقات دیگر برای او اهمیت نداشت. نه رفتن یورگن لوکادیا مهم بود و نه ناآمادگی پریرا. گل‌محمدی سعی کرد از داشته‌هایش به بهترین شکل ممکن استفاده کند. در زمانی که لوکادیا نبود، محمد عمری و سینا اسدبیگی مثل ستاره درخشیدند و گل‌های مهمی زدند. بعد از آن هم دیگر بازیکنان طوری کار کردند که تیم مثل ستاره درخشید. با این شرایط، گل‌محمدی به هدفش نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شد تا اینکه پرسپولیس مقابل هوادار شکست خورد. شکستی بدموقع که باعث شد صدر از دست برود. شاید در این شرایط، خیلی‌ها ناامید می‌شدند اما یحیی گل‌محمدی انگیزه‌اش را از دست نداد و با آرامش تیم را برای رسیدن به قهرمانی هدایت می‌کرد. او امید زیادی داشت که تیمش می‌تواند باز هم قهرمان شود و فقط روی بازی‌های پرسپولیس تمرکز کرد. انگار دیگر تیم‌ها و شرایط جدول را نمی‌دید. در نهایت هم تلاش‌هایش به ثمر نشست و توانست هم توانایی‌هایی خودش را ثابت و هم دبل کند تا لقب مرد جام‌ها را به دست بیاورد.

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی