صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و دوم

ساپینتو جور همه را کشید!

جعفر برزگر
روزنامه‌نگار
استقلال فصل را با شکست مقابل سپاهان آغاز کرد اما روزهای خوب‌شان هم خیلی زود آغاز شد، به طوری که تا هفته 14 رنگ باخت را ندیدند و فقط در آخرین بازی نیم فصل مقابل تراکتور شکست خوردند.
آنها نیم فصل دوم را هم با باخت تکراری مقابل سپاهان آغاز کردند. در حالی که همه چیز بر وفق مرادشان بود، دربی برگشت را به پرسپولیس واگذار و از صدر فاصله گرفتند.

قایدی مؤثرترین بازیکن
در تیم لیگ بیست و دوم استقلال چند بازیکن عملکرد بسیار خوبی داشتند اما هیچ‌کدام‌شان مهدی قایدی نمی‌شد.
هر زمان که آماده و سرحال به نظر می‌رسید تیمش هم موفق عمل می‌کرد. در واقع نتایج خوب آن‌ها به بازی‌های خوب او گره خورده بود. مهاجم تکنیکی و ریزنقش آبی‌های پایتخت 12 گل زد و 10 پاس گل داد. او در ثانیه‌های پایانی لیگ برتر آقای گلی مشترک با شهریار مغانلو را از دست داد.

ساپینتو به جای همه کارت قرمز گرفت
اولین مرتبه‌ای که ساپینتو اخراج شد در دقیقه 90 بازی هفته هفتم با گل‌گهر بود اما سرمربی پرتغالی آبی‌ها که ید طولایی در اخراج شدن و دریافت کارت قرمز دارد در بین دو نیمه دیدار با مس رفسنجان به دلیل اعتراض به داور و جر و بحث با نیمکت‌نشینان مس کارت زرد دریافت کرد تا چهار اخطاره شده و از نشستن روی نیمکت تیمش در دیدار مقابل تراکتور تبریز در هفته پانزدهم لیگ برتر محروم شود.
سرمربی پرتغالی استقلال به دلیل درگیری با عوامل هلال احمر در دیدار با ملوان بندر انزلی از سوی کمیته انضباطی یک جلسه تعلیقی محروم شد.
ساپینتو تا اینجای فصل سه جلسه محرومیت را به دلیل اخراج در بازی با گل‌‌گهر و رأی کمیته انضباطی سپری کرده است و با احتساب محرومیت در دیدار با تراکتور در هفته پانزدهم چهار جلسه محرومیت را پشت سر می‌گذارد.
اما این پایان کار نبود و ساپینتو بعد از بازی با تیم پیکان در تاریخ 24/‌11/‌1401 با احتساب یک جلسه محرومیت تعلیقی جمعاً به 4 جلسه محرومیت از همراهی تیم خود در مسابقات رسمی (‌اعم از لیگ برتر و جام حذفی) محکوم شد. در نهایت هم او در جریان بازی فینال حذفی از زمین بازی اخراج و با محرومیت چهارماهه مواجه شد.

بدون اخراجی
هر چقدر ریکاردو ساپینتو برای دریافت کارت قرمز مستعد بود، شاگردانش در 30 هفته لیگ برتر اخراج نشدند که این آمار قابل توجه و شاید هم منحصر به فرد باشد.
البته سعید مهری هافبک میانی آبی‌ها با دریافت 9 کارت زرد و روزبه چشمی با هفت اخطار جزو پرکارت‌ترین بازیکنان استقلال
بودند.
 
تغییرات روی صندلی مدیریت
استقلال به عنوان قهرمان فصل قبل با همان ترکیب مدیریتی وارد لیگ شد و مصطفی آجورلو پس از موافقت با جدایی فرهاد مجیدی به عنوان مدیرعامل به کارش ادامه و ساپینتو را به خدمت گرفت اما عمر مدیریتی او در استقلال این بار زیاد نبود و بعد از هفته نهم و بازی با ذوب‌آهن از سمت خود برکنار و جای خود را به نامی آشنا برای هواداران استقلال یعنی علی فتح‌الله‌زاده داد اما حاجی آبی‌ها هم بعد از دربی برگشت برکنار و حجت کریمی به عنوان سرپرست باشگاه انتخاب شد.
شکست مقابل مدعیان
شاید یکی از دلایلی که استقلالی‌ها را از رسیدن به جام ناکام گذاشت شکست و ناکامی مقابل دو مدعی اصلی قهرمانی بود. شاگردان ساپینتو در تمام چهار بازی مقابل پرسپولیس و سپاهان پیروز نشدند و فقط یک امتیاز از پرسپولیس در دربی رفت گرفتند و 11 امتیاز حساس را از دست دادند.

جشنواره گل در آخرین بازی
استقلال در روزی که هیچ امیدی به قهرمانی نداشت برای آخرین بازی لیگ میزبان تراکتور بود. آنها در بازی رفت با دو گل شکست خورده بودند اما در بازی برگشت نتیجه‌ای را رقم زدند که شاید خوشبین‌ترین هوادارشان را هم فکرش را نمی‌کرد. شاگردان ساپینتو در روزی که قایدی بسیار سرحال و آماده نشان می‌داد با نتیجه 7-1 تیم تبریزی را بدرقه کردند.
15 دقیقه وحشتناک
استقلال در 30 هفته لیگ 52 گل به ثمر رساند. یعنی به طور میانگین 7/1 گل برای هر بازی که آمار خوبی نیست اما نکته جالب اینکه آنها 20 گل‌شان را در 15 دقیقه پایانی (حدفاصل دقایق 90-76) زدند. اما آمار گل‌های دریافتی‌شان هم قابل تأمل است. آنها 22 گل خورده دارند که فقط شش گل آن در نیمه اول بوده و 16 مرتبه هم در نیمه دوم توپ از خط دروازه‌شان عبور کرده است.

شکست در فینال حذفی
استقلال در فاصله چند روز دوباره به مصاف پرسپولیس رفت. این بار در چهارچوب جام حذفی و برای جبران دو باخت در لیگ. آنها در حالی که گل تساوی را در دقیقه 100 زدند و هواداران‌شان را امیدوار به پیروزی در وقت‌های اضافی کرده بودند اما این اتفاق نیفتاد و با نتیجه 2-1 فینال جام حذفی را هم واگذار کردند.


ZOOM

نحوه بیشترین
گل‌های زده:
پاس در عمق: 17 تا،  پنالتی: 11 تا
نحوه بیشترین گل‌های خورده:          
پاس در عمق: 7
تعداد گل‌های زده
در دقایق اضافه:
نیمه اول: یک گل
نیمه دوم: 6 گل
 تعداد گل‌های دریافتی در دقایق اضافه:
 نیمه اول: صفر
نیمه دوم: 3 تا
داوران
بازی‌های خانگی:
بنیادی‌فر(3)، حاج‌ملک(2)، بیژن حیدری، حسن اکرمی، همرنگ، کاظمی، زاهدی‌فرد، عرب‌براقی، سیدعلی، مهدوی، ناظمی، عادل
کمک داوران
بازی‌های خانگی:
 اسعدی(3)، ایلدروم، عالیقدر، قاسمی، منصوری، عطایی، نوری(2)
مرادی، نجفی، یعقوب سخندان، فرهادپور، ابوالفضلی، باشنده، مداح، ظهیری، طوسی، پورحمیدی، ماهانی، سلطانی، ظهیری، پناهی، حجتی

 

جستجو
آرشیو تاریخی