صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

باخت سنگین تیم ملی والیبال در آغاز لیگ ملت‌های 2023

برتری مطلق سامورایی‌ها

لیگ ملت­‌های والیبال در سال 2023 با یک باخت سنگین برای تیم ملی ایران آغاز شد. در آغاز این رقابت‌ها تیم والیبال ایران عصر دیروز در ناگویا به مصاف ژاپن میزبان رفت و در یک بازی یکطرفه، با نتیجه 3 بر صفر بازی را به حریف آسیایی خود واگذار کرد تا آغاز خوبی در این رقابت‌ها نداشته باشد.

برتری مطلق سامورایی‌ها
ایران و ژاپن در شرایطی به مصاف هم رفتند که پیش‌بینی‌ها هم همگی به سود تیم میزبان بود. ژاپن در هشت بازی اخیر برابر ایران، 5 بار پیروز شده بود و شرایط دو تیم هم گواه این بود که کف ترازو با اختلاف قابل توجهی به سمت این تیم سنگینی می‌کند.
به همین خاطر هم باخت به ژاپن اتفاق قابل پیش‌بینی بود که افتاد. بخش غیرمنتظره ماجرا اختلاف سطح دو تیم و آمار و ارقام به‌دست آمده در پایان بازی بود. تمام شدن بازی در سه ست پیاپی آن هم با امتیازهای 25 بر 15، 25 بر 22 و 25 بر 19 به سود ژاپن، گواه این بود که تیم ایران در این بازی حرفی برای گفتن نداشته. اتفاقی که برابر قدرت‌های بزرگ دنیای والیبال هم به ندرت برای تیم ایران افتاده و نمی‌شود به سادگی از کنار آن گذشت.

آمار نگران‌کننده در حمله
و توپگیری
یکی از نگرانی‌های اصلی تیم ایران قبل از آغاز مسابقات، مشکل در پست دریافت‌کننده بود. جایی که در غیاب عبادی‌پور به‌عنوان کلیدی‌ترین بازیکن ایران و همین‌طور نفراتی مانند میثم صالحی، ترس این وجود داشت که تیم عطایی در این بخش دچار مشکل شود. مشکلی که اگرچه در بخش دریافت سرویس‌ها به وجود نیامد اما در توپگیری ضربه اساسی به تیم ایران زد و تبدیل به یکی از عوامل اصلی باخت ایران شد.
غلبه 48 بر 26 ژاپنی‌ها در توپگیری یا دریافت حملات حریف، گواه برتری مطلق آنها در این آمار بود.
از طرف دیگر کمیت تیم ایران در بخش حمله هم به معنای واقعی کلمه لنگ می‌زد و به طور کامل زیر سایه ژاپنی‌ها بود. سامورایی‌ها در شرایطی 47 امتیاز از حمله کسب کردند که سهم ایران تنها 29 امتیاز بود. اختلافی 18 امتیازی که به شکل محسوسی در روند بازی نیز مشهود بود.

عطایی به‌دنبال ترکیب اصلی
یکی دیگر از مشکلات تیم ایران در این بازی، عدم ثبات ترکیب در هر سه ست مسابقه بود. بهروز عطایی که در مسیر آماده‌سازی تیم ایران تنها سه بازی تدارکاتی برابر ترکیه و فرانسه را برگزار کرده بود، در این بازی بارها و بارها دست به ترکیب آغازکننده بازی زد. عاملی که نشان می‌دهد هنوز به ترکیب اصلی نرسیده و برای رسیدن به شناخت کافی نسبت به شرایط حال بازیکنان، به چند بازی دیگر نیاز دارد.
البته که بخشی از تعویض‌های پرشمار او هم برای بازگرداندن نتیجه بازی و عوض کردن روند آن انجام می‌شد. تغییر پاسور و حتی قطر پاسور ایران در این مسابقه، بارها انجام شد اما هیچکدام نتوانست تغییری در روند بازی ایجاد کند و تیم عطایی را به بازی بازگرداند.

روز متفاوت ستاره‌ها
پیش از آغاز این بازی، همه منتظر بودند تا تقابل دو ستاره اصلی تیم‌های ایران و ژاپن را ببینند. با این حال در روزی که ایشی‌کاوای ژاپنی‌ها به تنهایی 20 امتیاز برای تیمش کسب کرد و بهترین بازیکن زمین لقب گرفت، امین اسماعیل‌نژاد روز کم فروغی را سپری کرد و تنها موفق به کسب 11 امتیاز شد. آماری که برای یک پشت خط زن آن هم بازیکنی که قرار بود ناجی ایران در این مسابقه باشد خوب و درخشان به حساب نمی‌آید. محمد موسوی با کسب 8 امتیاز دومین بازیکن امتیازآور ایران لقب گرفت.

قدرت اول آسیا
ژاپنی‌ها اگرچه در رده‌بندی فدراسیون جهانی همچنان پایین‌تر از ایران قرار دارند اما باید بپذیریم که مدت‌هاست در سطح بالاتری از ایران والیبال بازی می‌کنند. تیم ایران حتی با وجود تمام بازیکنان غایب و در بهترین شرایط هم کار بسیار دشواری برای بردن ژاپن پیش رو دارد. شاید زمان آن فرا رسیده باشد که حکمرانی ژاپنی‌ها در والیبال آسیا را بپذیریم و دیگر به چشم یک حریف آسیایی ساده به آنها نگاه نکنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی