صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و بیست - ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

آنها جای بدی امتیاز از دست دادند

کربکندی: سپاهان کمی غیرحرفه‌ای کار کرد

سمیرا شیرمردی
روزنامه‌نگار
سپاهان در فصل بیست و دوم خیلی خوب کار را شروع کرد و توانست از همان ابتدا خودش را به‌عنوان مدعی اصلی قهرمانی معرفی کند اما با وجود اینکه همه چیز داشت، در پایان نه در لیگ و نه در جام حذفی نتوانست به هدفش برسد و دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند. رسول کربکندی کارشناس فوتبال در رابطه با شرایط سپاهان و اینکه در رسیدن به قهرمانی ناکام ماند، صحبت‌های مهمی دارد.
 
 سپاهان این فصل، کار را خیلی خوب شروع کرد و مدعی اصلی قهرمانی بود اما در پایان نه در جام حذفی و نه در لیگ نتوانست به هدفش برسد و دستش از رسیدن به قهرمانی کوتاه ماند. شما فکر می‌کنید چه دلیلی باعث شد این اتفاق بیفتد؟
سپاهان تمامی فاکتورهای قهرمانی را داشت چه از نظر بودجه و چه ساختار باشگاه و چه بازیکن و کادرفنی. به نظرم سپاهان امسال شایستگی این را داشت که قهرمان شود. نوسان‌هایی در طول فصل داشت که استقلال و پرسپولیس هم داشتند و به دفعات هر کدام صدرنشین شدند و حتی فاصله ۳، ۴ امتیازی پیدا کردند اما آخرین اشتباه را سپاهان کرد که باعث شد قهرمان نشود.
منظورتان تساوی با ملوان است؟
بله، آن تساوی تیر خلاصی بود برای سپاهان. اگر می‌گفتیم شانس قهرمانی سپاهان بیشتر است به این دلیل بود که سپاهان روی کاغذ بازی‌های ساده‌تری به نسبت پرسپولیس داشت اما در مقابل ملوان و زمانی که تماشاگران زیادی به ورزشگاه آمده بودند، فکر می‌کرد می‌تواند براحتی و با چند گل ببرد. خیلی خوب هم بازی کردند و گل هم زدند اما فکر کردند کار تمام شده. مربی هم تعویض‌هایی انجام داد که غیرضروری بود. باتجربه‌ها را از زمین بیرون آورد و به جوان‌ها بازی داد. البته بعد از آن هم سپاهان موقعیت‌های خوبی برای گل داشت اما گل نزدند و در نهایت روی یک غفلت گل خوردند و ملوان تیر خلاص را زد. پرسپولیس با وجود اینکه بازی‌هایش سخت‌تر بود اما قوی‌تر و همدل‌تر بودند و واقعاً قهرمانی را از چنگ سپاهان بیرون آورد. باز هم می‌گویم این نوسان‌ها را همه تیم‌ها داشتند اما سپاهان بدجایی امتیاز از دست داد و این در حالی بود که آنها تیم‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس را برده بودند. در پایان به اصطلاح کشتی‌گیرها، پرسپولیس طلا را از دست سپاهان در آورد.
نکته جالب این است که سپاهان خیلی خوب گل می‌زد و یکی از بهترین خطوط حمله لیگ را داشت اما در بعضی از بازی‌ها خیلی سخت گل می‌زد.
تیم همه نوع تاکتیک را داشت. سپاهان یک تیم کامل از نظر مهره بود و حتی تیم‌های قدرتمند فوتبال ایران جلوی آنها کم می‌آوردند. در واقع هر تیمی جلوی سپاهان فوتبال بازی می‌کرد، سپاهان می‌توانست بخوبی گل بزند و ببرد اما تیم‌هایی که خوب کار نمی‌کردند و تدافعی به میدان می‌آمدند کار را سخت می‌کرد. با وجود این سپاهان خیلی خوب گل زد اما روزهای آخر شرایط برایش متفاوت شد.
فکر می‌کنید سپاهان با این شرایط و همان بازیکنان و کادرفنی و البته تجربه‌ای که به دست آورد، فصل آینده می‌تواند قهرمان شود؟
به طور طبیعی باید ببینند نقاط ضعف کجاست. یک مقدار روی خط دفاعی باید کار کنند چون آنها همیشه تفکر حمله داشتند. در حالی که بازیکن همیشه باید هم تفکر حمله و هم تفکر دفاع داشته باشد. نوسان را هم باید از بین ببرند. سپاهان باخت‌هایی دید که به خواب هم نمی‌دیدند.
مثلا باخت مقابل پیکان...
باخت مقابل پیکان و تراکتور. همه تیم‌ها مشکلات داشتند اما سپاهان با توجه به مهره‌هایی که داشت نباید چنین باخت‌هایی می‌آورد. به هر حال اگر سرمربی سپاهان کمی با تفکرات فوتبال ایران آشنایی پیدا کند، با توجه به مهره‌های خوبی که دارد و البته پشت تیم خوب هم می‌خواهد که آن هم مهیا است، می‌تواند به قهرمانی برسد. سپاهان همه چیز دارد. همه چیز را خیلی خوب هم دارد. مدیریت خوب، ورزشگاه خوب، تماشاگران خیلی خوب و مهره‌ها و کادرفنی خوب. پس آنها باید براحتی فصل آینده قهرمان شوند.

ZOOM

سپاهانی‌ها پس از پیروزی مقابل پرسپولیس، شادی عجیبی داشتند که انگار قهرمان شدند. شما فکر نمی‌کنید این شادی زودهنگام و بیش‌از‌حد، به ضررشان شد؟
دقیقاً همین است. هنوز فکر نمی‌کنند فوتبال است و هزار شگفتی ممکن است در آن رخ دهد. دورتموند داشت قهرمان می‌شد اما عدم نتیجه در روز آخر باعث شد بایرن‌مونیخ که اصلاً فکر نمی‌کرد قهرمان شود، به قهرمانی برسد. به هر حال این اتفاقات تجربه است که همه بدانند فوتبال تا سوت پایان ادامه دارد. این تفکر که با یک پیروزی مهم و قبل از سوت پایان، فکر کنند کار تمام شده، حرفه‌ای نیست. سپاهان فکر کرد با یک برد قهرمان شده و کار را رها کردند چون تفکر، صددرصد حرفه‌ای نیست. استقلال دقیقه 100 در جام حذفی به پرسپولیس گل زد و همه فکر می‌کردند پرسپولیس بهم می‌ریزد اما مربی استقلال همه چیز را خراب کرد و در پایان پرسپولیس باز هم گل زد و قهرمان شد. هنوز هم با این اتفاقات، قهرمانی در فوتبال ایران براحتی تغییر می‌کند. سپاهان هم چند بار نوسان عجیب داشت و امتیاز از دست داد که قهرمانی لیگ از دست رفت.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی