صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نوزده - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رحمان احمدی: چند سال از فوتبــال دنیا عقب هستیم

قهرمان فاصله زیادی با دیگر تیم‌ها نداشت

اکبر منتشلو
روزنامه‌نگار
بیست و دومین دوره لیگ برتر فوتبال کشورمان با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید و البته مدعیانی مثل سپاهان و استقلال هم دوشادوش پرسپولیس برای قهرمانی جنگیدند و در نهایت این سرخپوشان بودند که توانستند قله این دوره از رقابت‌ها را فتح کنند و به قهرمانی دست پیدا کنند. رحمان احمدی پیشکسوت فوتبال کشورمان که سابقه بازی در تیم‌های پرسپولیس و استقلال و همچنین تیم ملی فوتبال کشورمان را دارد، این روزها خارج از گود بهتر می‌تواند درباره قهرمانی لیگ برتر، عملکرد سپاهان و شرایط این روزهای فوتبال کشورمان صحبت کند. او معتقد است فوتبال کشورمان نیاز به بازبینی و تغییر شرایط دارد و باید با فوتبال دنیا پیش برود.
 
به‌عنوان سؤال اول، می‌خواهیم بدانیم چه چیزی باعث قهرمانی پرسپولیس شد و البته دلیل ناکامی سپاهان چه بود؟
در هر دوره‌ای از رقابت‌های لیگ برتر، معمولاً در تعیین قهرمان، خیلی چیزها تأثیرگذار است. در همین فصلی که به تازگی تمام شد، رقابت سنگینی بین برخی تیم‌ها از جمله پرسپولیس، سپاهان، استقلال و... برای کسب قهرمانی وجود داشت و شاهد بودیم که حتی تیم‌هایی مثل گل‌گهر سیرجان هم توانستند در مقطعی به صدر جدول دست پیدا کنند. این نشان می‌دهد که قهرمانی در لیگ برتر مثل سال‌های گذشته آسان نیست و کوچکترین مسأله می‌تواند باعث قهرمانی یک تیم و برعکس ناکامی دیگر تیم‌ها شود.
واقعاً این شرایط در این دوره از رقابت‌ها کاملاً مشخص بود و به اصطلاح رقابت‌ها میلیمتری بود.
دقیقاً، در چنین شرایط خیلی نمی‌توان روی نکات فنی و عملکرد تیم‌ها، بحث و گفت‌و‌گو کرد، یعنی تیم‌هایی که مدعی بودند، واقعاً فاصله زیادی از نظر فنی و حتی شرایط روحی با هم نداشتند و در هر هفته شاهد نتایج پرنوسانی بودیم. در چنین شرایطی معمولاً موضوعات دیگری قهرمانی را رقم می‌زند و متأسفانه در فوتبال ما این مسائل کم نیستند.
با این شرایط باید وارد حاشیه‌ها شویم تا متن فوتبال و برای پیدا کردن دلیل قهرمان شدن پرسپولیس و یا قهرمان نشدن دیگر تیم‌ها، به حواشی فوتبال سر بزنیم؟
نه اتفاقاً من فکر می‌کنم این شرایط در متن فوتبال کشورمان است و وظیفه مسئولان فوتبال است که فکری به حال این قضایا بکنند. من فقط به داوری فوتبال اشاره می‌کنم، چند سال است که در فوتبال دنیا از بازبینی صحنه‌های حساس استفاده می‌شود و خیلی از اشتباهات داور با این شرایط اصلاح می‌شود، ولی ما همچنان چوب این اشتباهات در فوتبال را می‌خوریم. در مصاحبه‌ای گفتم که داوری در قهرمانی تأثیرگذار است و متأسفانه همه به جنبه منفی قضیه توجه و نگاه کردند، در حالی که بحث من این بود که باید فوتبال کشورمان با شرایط روز دنیا پیش برود و نباید همچنان چند سال از دنیا عقب باشیم.
یعنی امسال هم داوری در قهرمانی تأثیر داشت؟
بله، بهتر است بپذیریم که این‌طوری حق برخی تیم‌ها ضایع می‌شود، حتی تیم‌هایی که ممکن است در مقطعی این شرایط به سودشان باشد، در مقطع دیگری به ضررشان تمام می‌شود.
البته پرسپولیس این قهرمانی را در جام حذفی هم تکرار کرد.
مبارک هواداران پرسپولیس، من حرفم این است که شرایط را طوری باید آماده کنیم که تیم‌ها با خیال راحت به زمین وارد شوند و فوتبالشان را بدون هیچ شائبه‌ای برگزار کنند و مطمئن باشند که حقی از آنها ضایع نمی‌شود.
حرف آخر؟
تا وقتی در فوتبال و بخصوص لیگ برتر نتوانیم شرایط حرفه‌ای مهیا کنیم، نمی‌توانیم مدعی باشیم که نتایج در زمین رقم می‌خورد و نباید انتظار داشته باشیم که لیگ برتر نقش خودش در تأمین تیم ملی را ایفا کند و بازیکنانی را در سطح تیم ملی معرفی نماید.

ZOOM

سپاهان چرا قهرمان نشد؟
 امسال سپاهان تیم خوبی بود و بهترین بازی‌ها را در برابر حریفان انجام می‌داد، هم بابرنامه بود و هم در برابر حریفان از تاکتیک‌های خوبی استفاده می‌کرد. از داوری متضرر شد و البته در برخی بازی‌ها هم خیلی راحت عقب می‌کشید و در نتیجه امتیاز از دست می‌داد. تیم‌های بزرگ و مدعی نباید از گل زدن سیر شوند و عقب کشیدن برای تیمی که می‌خواهد مدعی باشد و به قهرمانی برسد، سم است و سپاهان را این سم از پا درآورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی