صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هجده - ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وریا غفوری، از شروع آرام تا پایان درخشان

وداع اسطوره نسل جدید آبی‌ها

آرمن ساروخانیان
@armen9971

وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال که بارها در دربی‌ها برای این تیم درخشیده، دربی صد و یکم را برای خداحافظی خودش انتخاب کرد. او یک روز مانده به فینال جام حذفی در استوری اینستاگرامش نوشت: «سلام به مردم عزیز، بنا نداشتم در شرایط کنونی به استادیوم فوتبال بروم اما تصمیم گرفتم از فرصت ناب بازی بزرگ دربی برای وداع با فوتبال و هواداران عزیز تیم محبوبم استقلال استفاده کنم و فردا به استادیوم بروم. بنده خوشبختم که در حضور هواداران عاشق فوتبال (استقلالی‌های عزیز و هواداران محترم تیم رقیب، پرسپولیس) که تمام سرمایه این ورزش هستند و به فوتبال و فوتبالیست اعتبار بخشیده‌اند، حضور یابم و از دنیای حرفه‌ای فوتبال به‌عنوان بازیکن حرفه‌ای خداحافظی کنم.»
وریا یکی از کاپیتان‌های محبوب استقلال در سال‌های گذشته بود که در پست مدافع راست بازی‌های ماندگاری برای این تیم به نمایش گذاشت. او در دوران مربیگری کی‌روش به تیم ملی هم دعوت شد و در جام ملت‌های آسیا 2015 مدافع راست ثابت ایران بود، ولی فرصت حضور در جام جهانی را پیدا نکرد. او در فهرست مدافعان تیم ملی برای جام جهانی 2014 برزیل قرار نگرفت و یکی از بازیکنان خط خورده پیش از اعزام تیم به جام جهانی 2018 روسیه بود.
 
شروع از پاس همدان
غفوری فوتبالش را از پاس همدان شروع کرد و با همین تیم هم اولین حضور در لیگ برتر را تجربه کرد، ولی برای رسیدن به تیم‌های مدعی لیگ و تیم ملی مسیری طولانی را پشت سر گذاشت. وریا دو سال برای شهرداری تبریز بازی کرد که در آن زمان یکی از تیم‌های لیگ برتری بود. او مدافع راست ثابت این تیم بود و بعد از آن به نفت تهران پیوست.
نفت در آن سال‌ها بازیکنان جوان و مستعد زیادی مثل بیرانوند و وحید امیری را هم در ترکیبش داشت و دردسری برای تیم‌های مدعی بود. وریا دو سال در آن تیم بازی کرد و توانست خودش را به‌عنوان یکی از مدافعان راست خوب لیگ برتر مطرح کند. یکی از صحنه‌های ماندگار بازی او در نفت گلی بود که با شوت از راه دور در ورزشگاه تختی وارد دروازه مهدی رحمتی، دروازه‌بان وقت استقلال کرد.
نتیجه درخشش با پیراهن نفت انتقال به سپاهان بود و دو فصل هم برای این تیم بازی کرد. در همان مقطع بود که برای اولین بار از طرف کی‌روش به تیم ملی دعوت شد، وقتی 26 سال سن داشت.
 
انتقال به استقلال در 28 سالگی
انتقال به استقلال در 28 سالگی شروع مهم‌ترین دوران فوتبال وریا بود که او را به اوج شهرت و محبوبیت رساند. او شش فصل برای استقلال بازی کرد و با خداحافظی رحمتی به بازوبند کاپیتانی رسید. وریا مدافع راستی سریع و تهاجمی بود که سبک بازی‌اش خیلی زود مورد توجه هواداران قرار گرفت. او مشارکت پررنگی در حملات داشت و با نفوذهایش موتور پیشرو تیم محسوب می‌شد. البته تا زمانی که خسرو حیدری هنوز برای استقلال بازی می‌کرد، وریا به‌عنوان گوش راست به میدان می‌‌رفت.
غفوری در سال 1397 یکی از بازیکنان اصلی استقلال بود که با مربیگری شفر به قهرمانی جام حذفی رسید. استقلال در فینال موفق شد خونه‌به‌خونه بابل را با تک گل مامه تیام شکست بدهد.
بعد از حضور دوساله شفر مربیگری استقلال در شروع لیگ نوزدهم به استراماچونی رسید، زمانی که‌ وریا هم کاپیتان استقلال محسوب می‌شد. مربی ایتالیایی بعد از شروع نه چندان خوب تیمش سیستم بازی را به
 2-5-3 تغییر داد و وریا به‌عنوان پیستون راست یکی از بهترین‌های آبی‌ها بود. استقلال بعد از این جابه‌جایی تاکتیکی نتایج درخشانی گرفت، ولی استراماچونی ناگهان قراردادش را یکطرفه فسخ کرد تا این تیم وارد بحران عجیبی شود. در روزهایی که مدیریت باشگاه امیدوار بود استراماچونی را برای بازگشت به تهران راضی کند، استقلال سرمربی نداشت و مدیریت فنی تیم هم به عهده‌ وریا بود. او در آن هفته‌ها مسئولیت بسیار سنگینی داشت و کمک کرد استقلال تا انتخاب سرمربی جدید بازی‌هایش را پشت سر بگذارد. وریا از همان روزها برای استقلال فراتر از یک بازیکن بود و آرام آرام به شخصیت تأثیرگذاری در استقلال و فوتبال ایران تبدیل شد.
 
تجربه شیرین قهرمانی بدون شکست
آخرین فصل حضور وریا در استقلال در لیگ بیست و یکم بود که این تیم با هدایت فرهاد مجیدی به قهرمانی لیگ برتر رسید و او به‌عنوان کاپیتان جام را بالای سر برد. در این فصل صالح حردانی جوان هم به فهرست استقلال اضافه شده بود و زمان بازی وریا کمتر شد، با این حال در 20 بازی لیگ به زمین رفت و با قهرمانی بدون شکست وداع شیرینی با تیم محبوبش داشت.
غفوری برای لیگ بیست و دوم پیشنهادات مختلفی داشت، ولی ترجیح داد به فولاد خوزستان برود که در لیگ قهرمانان هم حضور داشت. نکونام در شروع فصل بیشتر از وریا به‌عنوان گوش راست استفاده می‌کرد، ولی بتدریج دقایق بازی‌اش محدود شد و در میانه فصل طرفین تصمیم به قطع همکاری گرفتند. او 6 بار در ترکیب اصلی و 6 بار به‌عنوان بازیکن ذخیره برای فولاد بازی کرد. غفوری برای نیمه پایانی فصل گذشته پیشنهاداتی داشت، ولی در نهایت به هیچ تیمی نرفت و فولاد آخرین تیمش بود.
وریا 296 بار در لیگ برتر برای تیم‌های مختلف به میدان رفت که نتیجه آن 27 گل و 24 پاس گل بود. او برای استقلال در لیگ برتر، جام حذفی و لیگ قهرمانان 185 بار بازی کرد و 26 گل و 26 پاس گل داشت. او با پیراهن آبی موفق شد مسیر مدافعان راست خیلی خوبی مثل زرینچه، نوازی و خسرو حیدری را ادامه بدهد.
یکی از ویژگی‌های بازی وریا شم گلزنی و حضورش در محوطه جریمه حریف بود که کمک کرد گل‌های مهمی بزند و حتی در دربی هم موفق شد دروازه پرسپولیس را باز کند. او پنالتی‌زن استقلال هم بود و در بازی‌های حساس این مأموریت را با موفقیت اجرا کرد. او 26 بازی ملی هم در کارنامه‌اش دارد.
 
احتمال ورود به دنیای مربیگری
وریای 35 ساله به تازگی دوره مربیگری B آسیا را پشت سر گذاشته و به نظر می‌رسد که بخواهد وارد دنیای مربیگری شود. او در سال‌های حضورش در استقلال شخصیت کاریزماتیکی پیدا کرد و حضورش روی نیمکت هم می‌تواند جذاب باشد.
سرمربی تیم ملی یکی از افرادی بود که به خبر خداحافظی وریا غفوری واکنش نشان داد. امیر قلعه‌نویی گفت: «وریای عزیز به‌عنوان عضوی از جامعه فوتبال ایران به خاطر سال‌ها تلاش خالصانه در عرصه ملی و باشگاهی از تو ممنونم. امیدوارم در اولین بازی ملی در ایران بتوانیم مراسم خداحافظی شایسته‌ای برایت تدارک ببینیم. وریا جان تو خداحافظی نمی‌کنی فقط از مرحله‌ای گذر می‌کنی به دنیای تازه‌ای از فوتبال.»
صفحه فارسی اینستاگرام AFC هم نوشت: «وداع با یک اسطوره واقعی! وریا غفوری، یک کاپیتان در زمین فوتبال و در قلب ما؛ میراث شما برای همیشه الهام‌بخش نسل‌های آینده فوتبال خواهد بود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی