وقتی اخلاق در ته فهرست «باید»ها است

وصال روحانـی

دربی صد و یکم فوتبال تهران که امشب (چهارشنبه شب 10 خرداد) برگزار می‌شود، هر راه ممکنی را برای جنجالی بودن طی کرده ولی هنوز می‌توان امید بست که مساعی مسئولان امر ضایعات احتمالی این دیدار را کاهش بدهد.
از آنجا که نتیجه این مسابقه فاتح جام حذفی کشور را تعیین می‌کند و پرسپولیس چندی پیش در یکی از کلیدی‌ترین دیدارهای لیگ آبی‌ها را شکست داد و در نهایت قهرمان شد و استقلال مصمم است آن ناکامی را تلافی و جام حذفی را تصاحب کند، حساسیت مسابقه چهارشنبه شب به اوج خود رسیده است. تأثیرگذارتر از عامل مهم فوق، روش‌های انتخابی هر دو طرف برای تضعیف تیم مقابل به هر شکل و روش ممکن است. در سیستم آنها، اتهام‌زنی به تیم رقیب و متهم کردن آن به هر خطای قابل تصوری، نه امری مذموم بلکه سیاستی قابل پذیرش است زیرا حریف را دچار ضعف روحی و خلل در ساختارهای کاری‌اش می‌کند و مادامی که می‌توان با این روش‌ها برنده شد و جام برد، بی‌خیال هر انتقادی که برگزیدن و اجرای این روش‌های نه چندان جوانمردانه شامل حال‌شان می‌کند. دستور کار هر دو تیم این است؛ «به هر قیمت برنده شو تا نزد خیل هواداران تیمت شرمنده نشوی و اگر هم بعداً از سیاست‌های کاری نازیبایت رونمایی و آن روش‌ها ملامت شد، چه باک. مهم قهرمانی است و اخلاق در ته فهرست بایدها و الزام‌ها قرار دارد.»
با این همه به هر دو تیم درود می‌فرستیم زیرا ایرانی و تلاشگرند و پیش از آنکه ذاتاً تیره‌اندیش باشند، الزام‌ها و ضرورت‌های محیط و امواج مهیب برخاسته از عشق هواداران آنها را به سوی رفتارهای بعضاً افراطی سوق می‌دهد. پرسپولیس و استقلال هنوز اعتبار فوتبال این مملکت‌اند و موجب به حرکت درآمدن جامعه و از دید هواداران‌شان هرگز بازنده نیستند، حتی وقتی جام‌ها را از دست می‌دهند.
خدا صبری هر چه بیشتر را به هواداران آنها و انصافی هر چه فزون‌تر را به بازیکنان‌شان عطا فرماید و بازی امشب را هم به سلامتی به نقطه پایانی‌اش برساند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی