صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

جام حذفی و پنالتی‌های پرسپولیس؛ مرگ یا زندگی؟

تجربه تلخ و شیرین برای بیرو

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار
فینال جام حذفی باید برنده داشته باشد و بالاخره یک تیم جشن می‌گیرد و آن یکی زانوی غم بغل می‌کند. بردن در بازی حذفی با ضربات پنالتی با اینکه تا حدی جای توجیه را برای مربی تیم بازنده باز خواهد گذاشت و البته در آمار باخت‌های او جا نمی‌گیرد اما به هر حال می‌تواند مسابقه فینال را برای تیم برنده و بازنده دراماتیک کند.
پرسپولیس در آخرین دربی‌های حذفی هر دو بار در ضربات پنالتی بازنده بوده و دو بار هم فینال حذفی را مقابل سپاهان در این ضربات دلهره‌آور باخته است. از آنجایی که احتمال کشیده شدن بازی امشب به ضربات پنالتی بالاست شاید مروری بر تمام بازی‌های جام حذفی پرسپولیس که به ضربات پنالتی کشید شده جالب باشد.

20 سال فقط یک ضربات
16 بازی پرسپولیس در جام حذفی تاکنون به ضربات پنالتی کشیده شده است که این تیم 9 بار برده و 7 بار هم شکست خورده است. در دهه 60 و 70 به خاطر برگزاری بازی‌های حذفی به صورت رفت و برگشت تقریباً هیچ وقت کار تیم صعودکننده به ضربات پنالتی نمی‌کشید. از سال 1355 تا فصل 85-1384 که 18 دوره جام حذفی برگزار شد کار پرسپولیس فقط یک بار به ضربات پنالتی کشید که آن هم دربی سال 1367 بود.

یک چهارم، مرحله پنالتی‌ها
بیشتر از هر مرحله‌ای بازی‌های پرسپولیس در مرحله یک چهارم نهایی به پنالتی کشیده شده.7   بازی در این مرحله به پنالتی رفته که پرسپولیس 4 بار برده و سه بار باخته است. سرخ‌ها چهار بار در نیمه نهایی به ضربات پنالتی رفته‌اند که سه بار برده‌اند و یکبار شکست خورده‌اند. دو بازی فینال پرسپولیس هم به پنالتی کشیده شده که هر دو با شکست همراه بوده است. پرسپولیس یک برد در یک هشتم نهایی دارد و یک بار هم در یک شانزدهم نهایی در پنالتی باخته است.

تماشاگر نیامد دربی را بردند
در 19 اسفند 67 و در حالی که به خاطر بارش برف در تهران تماشاگر زیادی به ورزشگاه آزادی نرفته بود، پرسپولیس در ضربات پنالتی رقیب سنتی را 4 بر 2 شکست داد. محرمی، یوسفی، عاشوری و کرمانی‌مقدم پنالتی‌هایشان را گل کردند. قلیچ پنالتی قلعه‌نویی را گرفت و شکورزاده هم توپ را به اوت زد.

ماراتن پنالتی در شمال
در فصل 85-1384 دو بار کار پرسپولیس به پنالتی کشید. بار اول در نیمه نهایی مقابل نوژن مازندران پرسپولیس در حالی که کریم باقری و سهراب انتظاری پنالتی خراب کرده بودند با ضربات معدنچی، سیدعباسی، علیزاده، الونگ، حاجی‌زاده، نوری و مامانی 7 بر 6 و در مجموع 8-9 برنده شد. در این بازی محمد محمدی یک پنالتی گرفت.

ستاره‌ها خراب کردند
در 31 شهریور 85 و در بازی برگشت فینال هم تیم آری هان در پنالتی‌ها 4 بر دو به سپاهان باخت و جام را داد. در این ضربات کریم باقری و حاجی‌زاده گل زدند اما پنالتی‌های شیث و نیکبخت گل نشد. فرشید کریمی در این پنالتی‌ها چهار گل خورد و پنالتی جلال اکبری هم به تیر خورد و گل نشد.

استرس مقابل تیم قلعه‌نویی
در بازی یک چهارم نهایی فصل 86-1385 مقابل تیم برق تهران که در دسته دوم توسط امیر قلعه‌نویی هدایت می‌شد کار پرسپولیس به پنالتی کشید که باقری، آشوبی، معدنچی، اسدی و بادامکی گل زدند و واعظی پنالتی محمدزاده را گرفت و تیم صعود کرد.

برق رفت، پنالتی‌ها برگشت
در بازی نیمه نهایی فصل 89-88 و مقابل صبای قم در حالی که پنالتی‌های هوار ملامحمد و شیث خراب شده بود با قطع و وصل برق ورزشگاه جهت پنالتی‌ها تغییر کرد. مجتبی زارع، تیاگو، خلیلی و باقری گل زدند و پنالتی‌های همرنگ، اسدی و حاجی‌زاده از صبا خراب شد.

برد ال‌کلاسیکو با تماشاگر
در یک چهارم نهایی فصل 90-89 و مقابل تیم پرستاره سپاهان قلعه‌نویی بازی بدون گل شد و به ضربات پنالتی رفت. زارع، هاشمیان، مجتبی شیری و نوری پنالتی‌های پرسپولیس را گل کردند اما جو ورزشگاه و سنگینی حضور تماشاگران پرسپولیس باعث شد تا هادی عقیلی و ابراهیم توره دو پنالتی اول پرسپولیس را به اوت بزنند.

مهارت در رشت
17 فروردین 1392 بازی نیمه نهایی فصل 92-91 جام حذفی در رشت و در بازی مقابل داماش، پرسپولیس 5 بر 3 در پنالتی‌ها برنده شد. زنده‌یاد هادی نوروزی، ماهینی، سیدجلال، کریمی و انصاری‌فر همه پنالتی‌های پرسپولیس را گل کردند و ابوذر رحیمی اولین پنالتی تیمش را به تیر دروازه نیلسون زد.

افسوس برای هادی
6 خرداد 1392 و در فینال فصل 92-91 در حالی که همه فکر می‌کردند تیم یحیی جام حذفی را می‌گیرد و ناکامی در لیگ به فراموشی سپرده می‌شود، تیم پرستاره پرسپولیس بعد از تساوی 2-2 مقابل سپاهان وارد ضربات پنالتی شد اما پنالتی‌های هادی نوروزی و رضا حقیقی گل نشد و نیلسون همه پنالتی‌ها را خورد تا سپاهان قهرمان شود و روز خداحافظی مهدوی کیا تلخ باشد.
باخت سه بر صفر در اهواز!
بدترین باخت پرسپولیس در ضربات پنالتی در مرحله یک چهارم نهایی فصل 93-92 اتفاق افتاد. بازی با فولاد در 120 دقیقه یک – یک شد اما پرسپولیس سه بر صفر در پنالتی باخت. دهنوی، ماهینی و خلعتبری پنالتی‌های پرسپولیس را خراب کردند. نیلسون با هر سه پنالتی حریف فریب خورد اما سوشا پنالتی‌های ماهینی و دهنوی را مهار کرد و ضربه خلعتبری هم به اوت رفت.

هیچ کس گل سوشا را ندید
در بازی یک هشتم نهایی فصل 94-93 و در حالی که بازی با راه‌آهن از تلویزیون پخش نمی‌شد پرسپولیس 4 بر یک در پنالتی‌ها برد. اومانیا، سوشا مکانی، کفشگری و طارمی پنالتی‌های پرسپولیس را گل کردند. جالب آنکه علی علیپور و بهادر عبدی که یکی قبلاً پرسپولیسی بود و دیگری بعداً پرسپولیسی شد پنالتی‌هایشان را خراب کردند. رضاییان هم که فصل بعدش پرسپولیسی شد پنالتی‌اش را گل کرد.

سوشا خراب کرد اما بردند
در یک چهارم نهایی فصل 94-93 مقابل تیم دسته یکی گل گهر سیرجان بازی به ضربات پنالتی رفت که پرسپولیس 3 بر2 برد.کفشگری، میثم حسینی و محمد نوری گل زدند اما پنالتی‌های طارمی و سوشا خراب شد.

عجیب‌ترین شکست مقابل قشقایی
باخت تیم برانکو در یک شانزدهم نهایی فصل 96-95 عجیب‌ترین شکست سرخ‌ها در ضربات پنالتی بوده که مقابل تیمی از دسته دوم و در شیراز رقم خورد. در این بازی ماهینی، نوراللهی، پریموف، مسلمان و احمدزاده پنالتی‌هایشان را گل کردند اما ضربات کامیابی‌نیا و زاهدی گل نشد. رادوشویچ، گلر سرخ‌ها بود که هیچ مهاری نداشت و تنها یک ضربه حریف به تیر دروازه خورد.
تجربه متفاوت گلر شماره یک
در 28 آذر 96 و در مرحله یک چهارم نهایی بازی با صنعت نفت آبادان در تهران یک – یک شد و به پنالتی رفت اما با وجود درخشش بیرانوند پرسپولیس باخت. در این ضربات ماهینی، بشار، انصاری و ربیع‌خواه گل زدند اما ضربات منشا، علیپور و سیامک نعمتی گل نشد. بیرانوند یک پنالتی را گرفت و یک ضربه دیگر حریف به تیر دروازه خورد اما سرخ‌ها باختند.

بیرو پنالتی علی نعمتی را گرفت
در تاریخ 29 بهمن 97 و در یک چهارم نهایی فصل 98-97 پرسپولیس برانکو، پدیده یحیی را در پنالتی برد. بشار رسن و مهدی شیری پنالتی‌هایشان را به آسمان زدند اما ضربات نوراللهی و بودیمیر گل شد و ضربه چیپ نرم علیپور کار را تمام کرد. جالب اینکه در این بازی برزای پنالتی‌اش را گل کرد و شادی جنجالی داشت اما پنالتی‌های ریگی و مرادمند که بعداً استقلالی شدند خراب شد. بیرانوند پنالتی علی نعمتی همبازی فعلی‌اش را هم مهار کرد.

هدف اوساگوانا ساعت بود!
در 5 شهریور 99 پرسپولیس نیمه نهایی 1400-99 را در پنالتی‌ها به رقیب سنتی 4 بر یک واگذار کرد. امید عالیشاه پنالتی‌اش را گل کرد اما نوراللهی و اوساگوانا خراب کردند که ضربه مهاجم نیجریه‌ای به آسمان زده شد. رادوشویچ، گلر پرسپولیس از دیاباته، وریا، میلیچ و مطهری گل خورد.

درخشش لک کافی نبود
در تاریخ 24 تیر 1400 پرسپولیس در یک چهارم نهایی فصل 1401-1400 باز هم در پنالتی به استقلال باخت. این بار ضربات ترابی، کنعانی‌زادگان و آقایی گل شد اما آل‌کثیر و مهدی عبدی خراب کردند. حامد لک از وریا، اسماعیلی، بابک مرادی و مطهری گل خورد و پنالتی قایدی را مهار کرد که کافی نبود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی