صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

مهاجم بوشهری فوتبال ایران افتخارات فردی‌اش را کامل‌تر کرد

«طارمی» در نوک قله فوتبال اروپا

آقای گل شدن مهدی طارمی در فصل تازه پایان یافته لیگ برتر پرتغال کارنامه مهاجم بوشهری فوتبال ایران را هرچه درخشان‌تر ساخته است. شنبه شب در هفته پایانی این لیگ که رقابت بنفیکا و پورتو برای کسب قهرمانی به اوج حساسیت خود رسیده بود، بنفیکا با پیروزی 0-3 مقابل تیم از قبل سقوط کرده سانتاکلارا و حفظ دو امتیاز برتری‌اش بر پورتو قهرمانی‌اش را حتمی کرد و جشن گرفت. با این حال برای طارمی 31 ساله هم جشنی شخصی در جمع مردان پورتو تدارک دیده شد، زیرا وی توانست عنوان آقای گلی لیگ را کسب و شهرت و اعتبارش را در قاره سبز بیش از پیش کند و در نوک قله فوتبال اروپا بایستد. پورتو در دیدار آخرش ویتوریا گیمارش را 0-3 برد و طارمی یک گل زد و در به ثمر رسیدن یک گل دیگر تیمش هم دست داشت. به این ترتیب او با 22 گل زده و با سبقت گرفتن از دو گلزن نخست بنفیکا بهترین گلزن فصل شد. راموس یکی از دو مهاجم اصلی سرخ‌های شهر لیسبون (بنفیکا) با 19 گل زده دوم شد و ماریو دیگر فوروارد سرحال آنها با 17 گل زده در جای سوم ایستاد اما لا‌اقل در این زمینه خاص هیچ‌کس بنفیکا را ستایش نکرد زیرا طارمی خود را به سطوحی رسانده که دیدن و پاسداشت سایرین را به کاری بسیار سخت تبدیل می‌کند.

وصال روحانی

روزنامه نگار
این فاصله جبران‌نشدنی است
واقعیت امر این است که آقای گل شدن طارمی از یک هفته پیش‌تر قطعیت یافته بود و آن زمانی بود که وی در بازی ماقبل آخر پورتو در فصل 2023-2022 لیگ برتر پرتغال «پوکر» کرد و هر چهار گل تیمش را که پیام‌آور یک پیروزی تازه برای سفید و آبی‌پوشان شهر بندری «اوپورتو»ی پرتغال شد، به ثمر رساند. در همان روز خاص بود که طارمی از دو رقیب درجه اول بنفیکایی خود در راه کسب عنوان آقای گلی به طرز محسوسی پیش افتاد و همان‌جا کار را به سود خود تمام کرد زیرا راموس و ماریو فهمیدند که جبران عقب‌افتادگی سه و چهار گلی‌شان نسبت به طارمی در تک دیدار باقی‌مانده تیم آنها تقریباً غیر‌ممکن است زیرا بنفیکا در آن روز فقط به منافع تیمی خود و حتمی کردن قهرمانی‌اش می‌اندیشید و به سود این تیم نیست که برای آقای گل کردن مهاجمانش کوشش ویژه را به خرج بدهد و مصلحت تیمی خود را اولویت نخست‌اش تلقی نکند.

در مسیر پیشرفتی دائمی
واقعیت‌های کار طارمی چنان بارز و ارزش‌های فنی او آنقدر مشخص است که هیچ تردیدی را نمی‌توان در صلاحیت وی برای کسب عنوان آقای گلی در لیگ پرتغال داشت.
طارمی طی چهار سال حضورش در این لیگ دائماً ‌قدم‌هایی رو به جلو برداشته و پیوسته بهتر شده است. او در بدو ورودش به لیگ پرتغال عضو تیم ریوآوه شد و با این تیم در پایان همان فصل نخست حضورش به لطف 18 بار گلزنی در صدر جدول گلزنان ایستاد اما آقای گلی را به رقیب اصلی وی دادند که هرچند درست به اندازه او گل زده بود اما چون تعداد پاس‌های گل رقیب او در طول فصل بیشتر بود، جایزه آقای گلی به وی اهدا و طارمی فقط نفر دوم گلزنان فصل تلقی شد.
 
عطش نامداران برای صید طارمی
پس از آن سه فصل طلایی طارمی در پورتو شروع شد که هر فصل آن برای او پربارتر از فصل قبلی بود. طارمی در فصل نخست حضورش در تیم موسوم به «اژدها» (لقب پورتو) با 16 گل زده نفر سوم جدول پیشتازان گل شد و در فصل دوم آمارش را به 20 گل زده ارتقا بخشید ولی باز هم آقای گل نشد و رتبه دومی را کسب کرد. امسال اما در سومین فصل حضور مهاجم اسبق پرسپولیس و الغرافه قطر در جمع مردان پورتو او بواقع کولاک کرد و همان‌طور که پیش‌تر آمد، با زدن بیشترین و فنی‌ترین گل‌ها هم آقای گل لیگ شد و هم عطش تیم‌های نامدارتر اروپا را برای صید خود فزون‌تر ساخت.
 
اگر طارمی نبود
کونسیسائو سرمربی موفق پنج سال اخیر پورتو بیش از هر کسی قدر طارمی را می‌داند و با اینکه در بعضی موارد از عملکرد او انتقاد هم کرده، کاملاً مطلع و معترف است که اگر طارمی و مهارت‌های او در گل‌سازی و گلزنی نبود، پورتو به قله‌های سالیان اخیر خود صعود نمی‌کرد و اینگونه با بنفیکا به هماوردی نمی‌پرداخت و اسپورتینگ لیسبون ضلع سوم غول‌های فوتبال پرتغال را به زیر سایه خود نمی‌فرستاد.
 آرزوی هواداران و مدیران پورتو
حالا سؤال مهم تعطیلات تابستانی و تدارکات ایام «پیش‌فصل» لیگ 2024-2023 پرتغال این است که آیا طارمی در پورتو می‌ماند و اگر نمی‌ماند کدام‌یک از باشگاه‌های بزرگ و پرشمار خواهان وی گوی سبقت را از سایرین ربوده و طارمی را جذب خویش خواهد کرد. اینک حتی در ‌مورد رفتن یا ماندن کونسیسائو در پورتو هم شک‌هایی وجود دارد اما آرزوی خیل هواداران پورتو و البته مدیران این باشگاه این است که هر دو بمانند و پیام‌آور پیروزی‌های تازه و بزرگتری برای پورتو شوند. برای تیمی که به لطف هنرهای طارمی حتی تا مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات امسال لیگ قهرمانان اروپا هم پیش تاخت و چندان کمتر از اینترمیلان ایتالیا که حذفش کرد و بعداً به فینال هم رسید، نشان نداد.


به دنبال
گل شماره 32
طارمی 31 ساله در تمام طول فصل جاری لیگ برتر پرتغال در فهرست برترین گلزنان عقب‌تر از رقبایش بود، اما روند خوب پورتو در هفته‌های پایانی مهاجم ایرانی این تیم را در صدر این فهرست قرار داد. طارمی با گلی که در بازی هفته پایانی لیگ برتر پرتغال برابر گیمارش زد، فصل را با 22 گل زده به پایان رساند. مهاجم پورتو بهترین فصل دوران حرفه‌ای خود را پشت سر گذاشت و نخستین بازیکنی بود که 30 گل در تمامی رقابت‌های مختلف باشگاهی پس از زدن 26 گل در فصل 22-2021 و 21-2020 به ثمر رساند. او تا به اینجا 22 گل در لیگ برتر پرتغال، پنج گل در لیگ قهرمانان اروپا، دو گل در جام اتحادیه و دو گل در سوپرکاپ به ثمر رسانده است. تنها جامی که برای پورتو و طارمی باقی مانده، جام حذفی پرتغال است که پورتو در فینال آن مقابل براگا قرار خواهد گرفت. طارمی می‌تواند با گلزنی در آن بازی عملکرد فردی خود را ارتقا ببخشد و به تیمش برای رسیدن به قهرمانی کمک کند. زدن ضربه‌های پنالتی عاملی بود که به طارمی با هفت گل از روی نقطه پنالتی کمک کرد تا جایزه آقای گلی را به دست بیاورد، در حالی که گونسالو راموس هیچ گلی را از روی نقطه پنالتی نزد، زیرا این ژوائو ماریو بود که بیشتر پنالتی‌ها را در جمع عقاب‌ها می‌زد.


این عنوان خوشحالم نمی‌کند
طارمی توانست به عملکرد خوب خود در این فصل ادامه دهد و برابر ویتوریا گیمارش، یک گل و یک پاس گل به ثبت برساند. با وجود غم و ناراحتی بسیار، اما این ایرانی از مبارزه تا آخرین لحظات می‌گوید. از اینکه پورتو پرچم را بر زمین نگذاشته و برای فینال جام حذفی روز یکشنبه خود را آماده می‌کند. طارمی در مصاحبه بعد از این دیدار و در واکنش به پیروزی در هفته آخر گفت: «از هوادارانی که برای تماشای بازی به ورزشگاه آمدند، تشکر می‌کنم. ما از ابتدا تمام تلاشمان را کردیم، اما نتوانستیم قهرمان شویم. عملکرد بسیار خوبی داشتیم. بابت اینکه قهرمان نشدیم، عذرخواهی می‌کنیم. ما از نتیجه بازی بنفیکا و گل‌هایی که به ثمر رسانده است، خبردار بودیم. ما بهترین عملکرد خود را به نمایش گذاشتیم، اما همیشه امکانپذیر نیست که قهرمان شوید. ما تمام تلاش خود را کردیم. ما امتیازهای زیادی را از دست دادیم. زندگی همین است. بنفیکا قهرمانی خوبی داشت. ما تا پایان تلاش خود را کردیم.»
مهاجم ایرانی پورتو در خصوص اینکه او توانست عنوان آقای گلی را کسب کند، واکنش جالبی داشت و گفت: «از هم‌تیمی‌هایم تشکر می‌کنم که برای رسیدن به این عنوان به من کمک کردند، اما آقای گلی برای من مهم نیست، چرا که ما قهرمان نشدیم. پس این عنوان بدون قهرمانی پورتو خوشحالم نمی‌کند.»

ZOOM

مؤثرترین بازیکن پرتغال
کفش طلا تنها جایزه طارمی در این فصل نیست. نشریه «اوجوگو» پرتغال مهدی طارمی را مؤثرترین بازیکن فصل 2023-2022 لیگ پرتغال معرفی کرد چون بیشترین سهم را در به ثمر رساندن گل‌های تیمش داشته است. طبق آمار مهدی طارمی موفق شد در 29 گل به ثمر رسیده پورتو در این فصل تأثیر مستقیم داشته باشد و به‌عنوان مؤثرترین بازیکن فصل انتخاب شد. ستاره سابق پرسپولیس با 22 گل و 7 پاس گل به این عنوان رسید.

ZOOM

رکورددار بهترین بازیکن زمین
سایت «گل پوینت» آمار بازیکنان برتر این فصل را منتشر کرد. این رسانه پرتغالی به معرفی رکوردداران کسب جایزه بهترین بازیکن زمین پرداخت که مهدی طارمی ستاره تیم ملی ایران با کسب 8 جایزه آقای میدان فوتبال پرتغال لقب گرفت. طارمی 8 بار جایزه بهترین بازیکن زمین را در این فصل با پیراهن پورتو کسب کرد. 3 بازیکن دیگر پرتغالی این جایزه را 7 بار کسب کردند ولی طارمی با اختلاف یک جایزه بالاتر از پرتغالی‌ها ایستاد.

ZOOM

آقای گلی بعد از 8 سال
از فصل 2015 – 2014 که جکسون مارتینز با 21 گل کفش طلای پرتغال را برنده شد، هیچ بازیکنی از پورتو آقای گل نشده بود. در فصل پس از آن، جوناس (بنفیکا، 32 گل)، باس دوست (اسپورتینگ، 34)، جوناس (بنفیکا، 34)، سفروویچ (بنفیکا، 23)، کارلوس وینیسیوس (بنفیکا، 18)، پدرو گونکالوس (اسپورتینگ، 23) و داروین (بنفیکا، 26) آقای گل شده بودند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی