تا روز پایانی باید بجنگید؛
جنگ میلیون یورویی روزهای آخر لالیگا
حامد حسینی
روزنامه نگار
در روزهای پایانی لالیگا علاوه بر اینکه رتبه شما میتواند جایگاه شما را در رقابتهای فصل بعد مشخص کند، بلکه یک رتبه بالا و پایین میتواند پاداش میلیونی شما را کم و زیاد کند. همین قضیه باعث میشود که تمام تیمها تا آخرین روز رقابتها با انگیزه بهدنبال بهتر کردن جایگاه خود باشند. طبق قانون 25 درصد حق پخش تلویزیونی بر اساس رتبه به تیمها اهدا میشود. برای درک بهتر این موضوع بیایید در آمد 1,427 میلیونی را که باشگاههای لالیگا سانتاندر در فصل 21/22 از تلویزیون دریافت کردند را بهعنوان مرجع در نظر بگیریم، نیمی از این مبلغ (713.5) به طور مساوی تقسیم میشود که 35.6 میلیون به هر تیم میرسد. نصف دیگر، 713.5 میلیون به دو قسمت 356.7 میلیونی تقسیم میشود. 356، 7 میلیون اول بر اساس در آمد باشگاهها از نظر بلیت فروشی، تولید و تبلیغات تلویزیونی به باشگاهها اختصاص داده میشود اما 356، 7 میلیون دوم که بحث ما در این گزارش است بر اساس شایستگی تیمها بعد از پایان فصل و بر اساس رتبه آنها در جدول ردهبندی اهدا خواهد شد.
تقسیمبندی این 356 میلیون بر اساس رتبهها به شکل زیر است؛
رتبه اول 17درصد؛ 60.64 میلیون
رتبه دوم 15 درصد: 53.51 میلیون
رتبه سوم 13 درصد: 46.37 میلیون
رتبه چهارم 11 درصد: 39.24 میلیون
رتبه پنجم 9 درصد: 32.10 میلیون
رتبه ششم 7 درصد: 24.97 میلیون
رتبه هفتم 5 درصد: 17.83 میلیون
رتبه هشتم 3.5 درصد: 12.48 میلیون
رتبه نهم 3 درصد: 10.70 میلیون
رتبه دهم 2.75 درصد: 9.81 میلیون
رتبه یازدهم 2.5 درصد: 8.91 میلیون
رتبه دوازدهم 2.25 درصد: 8.02 میلیون
رتبه سیزدهم 2 درصد: 7.13 میلیون
رتبه چهاردهم 1.75 درصد: 6.24 میلیون
رتبه پانزدهم1.5 درصد: 5.35 میلیون
رتبه شانزدهم 1.25 درصد: 4.46 میلیون
رتبه هفدهم 1 درصد: 3.56 میلیون
رتبه هجدهم 0.75 درصد: 2.67 میلیون
رتبه نوزدهم 0.5 درصد: 1.78 میلیون
رتبه بیستم 0.25 درصد: 0.89 میلیون
همانطور که مشاهده میشود، اختلاف هر رتبه با دیگری چندین میلیون تفاوت خواهد داشت، مثلاً جدال رئال مادرید با اتلتیکو برای رسیدن به رتبه دوم جدالی 7 میلیون یورویی است.