صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

از سعید دقیقی تا رحمان جعفری

گل‌های سرسبد فوتبال قزوین

وصال روحانـی
خبرنگار

میهمان تازه لیگ برتر فوتبال کشور که از شهر قزوین می‌آید، از حالا توجه فراوانی را به سمت خود برانگیخته است. قهرمانی یکطرفه تیم شمس آذر در لیگ دسته اول کشور که از سه ماه قبل از پایان مسابقات تقریباً حتمی و چهار هفته قبل از اتمام رقابت‌ها صددرصد شد، در شیرین‌ترین آرزوهای خود قزوینی‌ها و در بلندپروازانه‌ترین اهداف مسئولان این تیم نیز جایی نداشت اما یک مدیریت خوب، مربیگری مدبرانه سعید دقیقی و درخشش شماری از بازیکنان این تیم سبب شد شمس آذر حتی از تیم‌های دوم تا پنجم جدول 16 تا 20 امتیاز بیشتر بیندوزد و یکی از قاطعانه‌ترین قهرمانی‌ها را در تاریخ برپایی مسابقات «لیگ یک» به تصویر بکشد. استقلال خوزستان که دوم شد و همراه با شمس آذر به لیگ برتر صعود کرد، حتی برای یک روز هم اقبالی واقعی برای رسیدن به قهرمانی نداشت و سایپا، فجر سپاسی شیراز و خیبر خرم‌آ‌باد هم که رده‌های سوم تا پنجم را کسب کردند، در نیم‌فصل دوم نه برای قهرمانی بلکه فقط سهمیه صعود می‌جنگیدند. بواقع دریایی فاصله بین شمس آذر و این تعقیب‌کنندگان وجود داشت و اگر هیجانی به چشم می‌خورد، در ارتباط با جنگ همین تیم‌ها برای کسب سهمیه صعود بود و نه چشم داشتن به مقام قهرمانی که تیم قزوینی آن را از همان پایان نیم‌فصل اول به مایملک خود تبدیل کرده بود و هیچ کس یارای رسیدن به این پیشاهنگ ویژه را در وجود خویش نمی‌یافت.
 
آیا «ستاره» حفظ می‌شود؟
در فصل اخیراً پایان یافته «لیگ یک» 523 گل از خط دروازه‌ها گذشت و عنوان بهترین خط حمله به شمس آذر رسید و در میان نفرات این خط یک نفر تافته جدا بافته بود. آن یک نفر، رحمان جعفری بود که با زدن 24 گل در طول فصل عنوان آقای گلی را با فاصله‌ای چشمگیر نسبت به سایرین به خود اختصاص داد. اهمیت دستاورد او زمانی مشخص‌تر می‌شود که بدانیم تمامی 24 گل وی در جریان بازی به ثمر رسید و هیچ کدام آنها از نقطه پنالتی زده نشد. در سال 1395 هم محمد عباس‌زاده، مهاجم وقت نساجی قائمشهر که سه سالی است پیراهن تراکتور را بر تن کرده، با همین آمار (24 بار گلزنی) آقای گل «لیگ یک» شده بود، منتها با این تفاوت که از 24 گل وی 5 گل از نقطه پنالتی به دست آمده بود و 19 تای آن در جریان بازی. بی‌گمان تلاش تیم‌های نامدارتر و لیگ برتری برای صید این مهاجم توانا شدت خواهد گرفت و توفیق یا ناکامی سران شمس آذر در حفظ وی سهم زیادی در رده و رتبه‌ای خواهد داشت که این تیم در پایان لیگ بیست و سوم کسب خواهد کرد.
 
حرکت براساس آگاهی و برنامه
دیگر مهره سرنوشت‌ساز شمس آذر در فصل اخیر لیگ دسته اول ایران، سعید دقیقی سرمربی این تیم بود و به واقع او را باید در صدر همه نام‌ها قرار داد و گل سرسبد شمس آذر نامید. دقیقی با استفاده درست از مهره‌های تحت امرش و بررسی دقیق روی کیفیت کار حریفان کاری کرد که شمس آذر هر دیداری را آگاهانه و برنامه‌دار شروع کند و به شکلی قابل قبول به پایان برساند. در مقاطعی از فصل و بخصوص در اوایل نیم فصل دوم فراز و فرودهایی در کار شمس آذر رؤیت و چند نتیجه ضعیف برای آنها ثبت شد اما شمار آنها هرگز به حدی نرسید که عنان کار را از دست قزوینی‌ها خارج و سایرین را امیدوار کند. این تیم به واقع بعد از قطعی شدن قهرمانی‌اش هم دو سه برد قاطع داشت تا نشان بدهد سیر نشده و چشم به آینده‌ای بهتر دارد.
 
اولین لیگ برتری واقعاً قزوینی
این اولین باری نیست که یک تیم با نام قزوین در لیگ برتر شرکت می‌کند و قبلاً تیم پیکان نیز چنین کاری کرده بود. اما این کجا و آن کجا؟ سه- چهار سال پیش در راستای بسط دادن هر چه بیشتر لیگ برتر به استان‌ها و شهرهای مختلف ایران، از پیکان تهران خواسته شد به نام قزوین در این لیگ شرکت کند و بازی‌های خانگی‌اش را هم در قزوین انجام بدهد و پیکان نیز چنین کرد. اما شمس آذر اولین و تنها مورد واقعی است که یک تیم قزوینی و متعلق به این شهر و استان در «لیگ یک» شرکت و از این طریق مجوز حضور در لیگ برتر را کسب می‌کند.

ZOOM
دقیقی استعفا داد
هیأت مدیره باشگاه شمس آذر قزوین در مورد وضعیت نیمکت تیم فوتبال این باشگاه تصمیم خواهد گرفت. سعید دقیقی با انتشار متنی در صفحه مجازی خود، از سرمربیگری تیم فوتبال شمس آذر قزوین استعفا کرد. با تأیید یکی از مدیران باشگاه شمس آذر در گفت‌وگو با تسنیم، اعضای هیأت مدیره این باشگاه امروز تشکیل جلسه می‌دهند تا درباره سرنوشت نیمکت قهرمان فصل گذشته لیگ یک تصمیم‌گیری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی