صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

یک قدم تا پایان سلطه 10 ساله بایرن؛

وقت نمایش نیش زنبور!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

در بین لیگ‌های معتبر اروپایی تا این لحظه باشگاه‌های منچسترسیتی، بارسلونا و ناپولی قهرمانی خود را در لیگ قطعی کرده‌اند. اما قهرمان بوندس‌لیگا که یکی از رقابتی‌ترین لیگ‌های چند دهه اخیر خود را پشت سر می‌گذارد در آخرین روز مشخص خواهد شد.
 
پایان سلطه
10ساله باواریایی‌ها؟
به نظر می‌رسید که بایرن‌مونیخ با بهترین خط حمله (90 گل) و خط دفاع (37 گل خورده) در بوندس‌لیگا و گران‌قیمت‌ترین اسکواد در لیگ، به رکورد یازدهمین قهرمانی متوالی خود برسد.
اما بوروسیا دورتموند قبل از اینکه در هفته گذشته صدر را از تیم مونیخی‌ها پس بگیرد در طول فصل نیز قدم به قدم با آنها برای رسیدن به جام همراه بود و اجازه نداد مثل دوره‌های گذشته بایرن با اختلاف زیاد و خیال راحت قهرمان شود. بایرن شنبه گذشته در نیمه اول 1-0 از لایپزیگ پیش افتاد، اما در 25 دقیقه پایانی سه بار دروازه خود را باز شده دید تا با نتیجه 3-1 شکست بخورد. این اولین باخت خانگی بایرن در این فصل بود. روز بعد، بوروسیا دورتموند در خانه آگزبورگ با نتیجه 3-0 پیروز شد. در نتیجه، دورتموند با 70 امتیاز - دو امتیاز بیشتر از بایرن‌مونیخ - در صدر جدول رده‌بندی بوندسلیگا قرار گرفت تا تکلیف قهرمانی به روز آخر کشیده شود.
شاید اگر سران بایرن آرامش خود را حفظ می‌کردند حال و روز آنها طور دیگری بود. در 24 مارس و در تعطیلات کریسمس درست زمانی که لیگ در نیمه راه خودش بود، باشگاه یولیان ناگلزمن، سرمربی خود را به طور جنجالی برکنار کرد. توماس توخل، جانشین او شد و در اولین گام نیز موفق شد با شکست دورتموند به صدر جدول برسد. تساوی مقابل هوفنهایم و باخت به ماینتس در اواسط آوریل دست‌اندازی در راه قهرمانی بود. اما شکست هفته گذشته مقابل لایپزیگ باعث شد که باواریایی‌ها صدر را به زنبورها واگذار کنند.
 
سناریوهای قطعی
برای هر دو باشگاه
بوروسیا دورتموند روی صندلی راننده است. پیروزی در خانه مقابل ماینتس (در حال حاضر در رده نهم) اولین قهرمانی بوندس‌لیگا را برای دورتموند از سال 2012 رقم می‌زند و به یک دهه قدرت بایرن پایان می‌دهد. تساوی مقابل ماینتس نیز ممکن است برای دورتموند به اندازه کافی خوب باشد، مشروط بر اینکه بایرن در بازی شنبه خود پیروز نشود.
بایرن جاده بوندس‌لیگا 22/23 را با بازی مقابل اف‌سی کلن که در رده دهم جدول رده‌بندی قرار دارد، به پایان خواهد رساند. پیروزی مقابل کلن برای بایرن یک الزام مطلق است، اما برای رسیدن به قهرمانی به لطف ماینتس برای برد دورتموند نیز نیاز دارد. تساوی دورتموند نیز برای بایرنی‌ها بد نیست، البته باز هم به این شرط که شاگردان توخل از پس کلن بر بیایند. در این صورت، بایرن و دورتموند هر دو در امتیاز 71 برابر خواهند بود، اما بر اساس تفاضل گل برتر (59 به 39) عنوان قهرمانی در موزه باواریایی‌ها باقی خواهد ماند.
بایرنی‌ها در بازی رفت در خانه کلن به تساوی 1-1 رسیده‌اند.
 
کدام تیم شانس بیشتری دارد: دورتموند یا بایرن؟
بوروسیا دورتموند در آخرین بازی فصل سرنوشتش در دست خودش است و می‌داند که پیروزی مقابل ماینتس نهمین قهرمانی لیگ آلمان در تاریخ باشگاه را تضمین می‌کند، مهم نیست که بایرن چه کار کند.
از طرفی سیاه و زردها برتری مشهودی نسبت به همتایان باواریایی خود در هفته‌های اخیر دارند. دورتموند از 22 ژانویه تا کنون بهترین تیم بوندس‌لیگا بوده و در 14 بازی از 18 بازی خود (فقط با یک باخت) پیروز شده است. آنها همچنین در سه بازی آخر خود سه برد متوالی کسب کرده‌اند و در هفت بازی قبلی خود (با پنج برد) شکست نخورده‌اند.
این را با بایرن مقایسه کنید که از تعطیلات زمستانی تاکنون 4 بار شکست خورده و 4 برد کمتر از دورتموند کسب کرده است.
 
برد دورتموند چه معنایی دارد؟
مطمئناً اکثر هواداران بی‌طرف روز شنبه بوروسیادورتموند را تشویق خواهند کرد. بایرن 10 قهرمانی متوالی در لیگ آلمان را کسب کرده است و رقابت‌های بوندس‌لیگا را به یک رقابت یکطرفه و کسل‌کننده تبدیل کرده است. بایرن در 10سال اخیر به طور میانگین با 14 امتیاز نسبت به تیم دوم در این مدت قهرمان آلمان شد. تنها یک بار در 10 سال گذشته، رقابت برای عنوان قهرمانی نزدیک بود، در فصل 19-2018، زمانی که بایرن در آخرین روز فصل با دو امتیاز بیشتر از دورتموند به آن دست یافت.
 
نبرد سقوط
عنوان قهرمانی تنها موضوعی نیست که باید در روز شنبه تعیین شود. ما همچنین خواهیم فهمید که کدام باشگاه‌ها در فصل آینده به دسته دوم آلمان، معروف به بوندس‌لیگا دو سقوط خواهند کرد.
هرتابرلین با تنها 26 امتیاز در 18 بازی قطعاً لیگ را در رده آخر به پایان خواهد رساند. چهار باشگاه دیگر که در معرض سقوط قرار دارند؛ آگزبورگ (34 امتیاز)، اشتوتگارت و بوخوم (هر دو 32 امتیاز) و شالکه (31 امتیاز) هستند.
هر دو تیم بوخوم (مقابل بایرلورکوزن) و اشتوتگارت (مقابل هوفنهایم) شنبه در خانه بازی خواهند کرد. در حالی که آگزبورگ (مقابل بوروسیا مونشن گلادباخ) و شالکه (مقابل لایپزیگ) در زمین حریف به میدان خواهند رفت. از میان چهار مدعی سقوط، شالکه سخت‌ترین کار را در برابر لایپزیگ رده سومی دارد.
به جز هرتا، یک تیم دیگر نیز تا پایان این هفته رسماً از بوندس‌لیگا سقوط خواهد کرد. تیم رده شانزدهم بوندس‌لیگا باید با تیم سوم بوندس‌لیگا دو در دو بازی رفت و برگشت پلی‌آف به میدان برود (که هایدنهایم یا هامبورگ خواهد بود) و برنده فصل آینده در بوندس‌لیگا حضور خواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی