صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سیزده - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

هت تریک قهرمانی گرگان با شوت ثانیه پایانی پری پتی

سلطان بازر بیتر!

لیگ برتر بسکتبال با برگزاری دومین بازی فینال و دبل شهرداری گرگان برابر کاله آمل به پایان رسید. گرگانی‌ها که در خانه و با نتیجه 73 بر 58 از سد میهمان خود گذشته بودند، عصر پنجشنبه در دومین بازی فینال هم با بازر بیتر ثانیه پایانی پری پتی با نتیجه 81 بر 79 پیروز میدان شد تا برای سومین بار پیاپی قهرمان لیگ برتر شود.
 
جام از گرگان خارج نشد
تیم بسکتبال شهرداری گرگان سال‌های زیادی منتظر قهرمانی بود. تیمی با هواداران دو آتشه که به جز دهه‌های دور، هیچگاه در حد قهرمانی بسته نمی‌شد و آنقدر قدرتمند نبود که کورس قهرمانی باشد. تا اینکه در اواخر دهه 90 بالاخره با سرمایه‌گذاری مناسب توانستند سری میان سرها دربیاورند و در فصل 98 – 97 به فینال برسند. فینال جذابی که البته نتیجه را به نفت آبادان باختند و نایب قهرمان شدند. شهرداری گرگان پس از آن دوره دیگر راه و رسم رسیدن به فینال را یاد گرفت و دیگر هیچگاه اجازه نداد تیم دیگری کاپ قهرمانی را به خانه ببرد. به جز فصل 99 – 98 که به‌دلیل شیوع کرونا نیمه‌تمام ماند، در هر سه دوره بعد گرگانی‌ها یک پای فینال بودند و در هر سه دوره هم جام قهرمانی را بالای سر بردند. جشن روز پنجشنبه آنها در آمل، سومین قهرمانی آنها در تاریخ لیگ برتر بسکتبال بود. سومین قهرمانی پیاپی‌ای که اجازه نداد جام از گرگان خارج شود.
 
دومین باخت آرزومندی به گرگان در فینال
اولین قهرمانی گرگان در لیگ برتر در فصل 99 –‌1400 به‌دست آمد. آن هم در آن فینال دراماتیکی که پری پتی از زمین خودی توپ را به سبد مهرام انداخت تا دست مهرام از قهرمانی کوتاه شود. نکته مشابه درباره آن مسابقه یکی بازر بیتر پری پتی بود و دیگری حضور علی آرزومندی روی نیمکت تیم بازنده. در آن فصل آرزومندی سرمربی مهرام بود. مربی که در این فصل هم روی نیمکت کاله آمل نشست و در رساندن تیمش به رقابت پایانی هم عملکرد قابل قبولی داشت.
 
باز هم پتی، باز هم بازر بیتر
شوت‌هایی که در ثانیه پایانی کوارترها وارد سبد می‌شوند، طرفداران زیادی در میان بسکتبالی‌ها دارد. بخصوص شوت‌هایی که در ثانیه‌های پایانی بازی به سبد نشسته و تعیین کننده هم هستند. این شوت‌ها آنقدر اهمیت و جذابیت دارد که برای خودش اسم هم دارد. به این شوت‌ها در بسکتبال Buzzer Beater گفته می‌شود.
یکی از به یاد ماندنی‌ترین بازر بیتر‌های لیگ برتر ایران در سال‌های اخیر، همان شوت عجیب و غریب پتی در فینال برابر مهرام بود. شوتی که در زمان کمتر از یک ثانیه مانده به پایان بازی و از زمین خودی، از دستان پتی رها شد و در کمال ناباوری در سبد مهرام نشست تا سرنوشت قهرمانی آن لیگ به طور کامل عوض شود.
پتی حالا در فینال امسال هم یک بازر بیتر دیگر را به‌نام خودش ثبت کرد. او البته این بار در شرایطی به مراتب ساده‌تر، قید پرتاب سه امتیازی را زد و با فریب دادن مدافع روبه‌رو، ترجیح داد یک دو امتیازی را امتحان کند. دو امتیازی که برای قهرمان کردن تیمش کفایت کرد و او را یک بار دیگر به قهرمان بازی پایانی تبدیل کرد.
پری پتی در بازی دوم فینال نه تنها گل قهرمانی را به ثمر رساند بلکه بهترین بازیکن میدان هم بود. او در این دیدار با کسب 35 امتیاز و هشت ریباند مؤثرترین بازیکن زمین بود و نقش اصلی را در برتری تیمش ایفا کرد.
 
نخستین حضور هاکان دمیر
یکی دیگر از اتفاق‌های جالب و مهم فینال دوم لیگ برتر، حضور سرمربی جدید تیم ملی بود. هاکان دمیر که روز چهارشنبه بالاخره وارد کشور شد، در نهایت به آخرین بازی لیگ برتر رسید و تماشاگر بازی دوم رقابت نهایی در آمل بود. آن هم در روزی که ستاره بازی بازیکن خارجی شهرداری گرگان بود. پس از او بیشترین امتیازی که توسط بازیکنان ایرانی در این بازی ثبت شد، 17 امتیازی بود که میثم میرزایی برای کاله و سجاد پذیرفته برای شهرداری گرگان کسب کردند.
ستاره‌های تیم ملی نظیر محمد جمشیدی و بهنام یخچالی روز چندان پرفروغی نداشتند. البته جمشیدی تنها 17 دقیقه در زمین بود اما یخچالی تمام 40 دقیقه را بازی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی