صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بلیت لیگ قهرمانان اروپا در دستان ادی هاو و شاگردان

بازگشت کلاغ‌ها بعد از 20 سال

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
در شروع فصل حتی ادی هاو نیز فکرش را نمی‌کرد که نیوکاسل یونایتد به لیگ قهرمانان اروپا راه پیدا کند، اما نتیجه روز دوشنبه حالا آنها را در بین برترین‌های اروپا برای فصل 24-23 قرار داده است.
 تساوی صفر-صفر در خانه لسترسیتی به این معنی بود که نیوکاسل در جمع چهار تیم برتر لیگ انگلیس کارش را به پایان خواهد رساند و برای اولین بار در دو دهه گذشته آنها بار دیگر در لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا خواهند کرد.
پس از اینکه جشن و پایکوبی نیوکاسلی‌ها در سنت جیمز پارک به پایان رسید، خبرنگاران از هاو پرسیدند ماه مه گذشته چه برنامه‌ای برای تیم در سر داشت؟ سرمربی سابق بورنموث گفت: «قطعاً رسیدن به جمع چهار تیم در ذهنم نبود. باید همیشه امیدوار باشی و رؤیاپردازی کنی اما احساس نمی‌کردم که برای این کار آماده‌ایم. پس از اینکه فصل گذشته برای بقا جنگیدیم، این فصل بیشتر به دنبال ثبات بودیم و می‌خواستیم تیم بهتری باشیم. با جایگاهی که به دست آوردیم من به اندازه کافی نمی‌توانم بازیکنانم را آنطور که شایسته هستند مورد ستایش قرار دهم، کاری که آنها برای من و باشگاه انجام دادند بی‌نظیر بود.»
هنگامی که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی در اکتبر 2021، 80 درصد از سهام نیوکاسل را خریداری کرد و به مالکیت 14 ساله مایک اشلی بر باشگاه شمال شرق پایان داد، وظیفه اولیه آنها ماندن در لیگ برتر بود. در آن زمان نیوکاسل بدون برد در رده نوزدهم جدول قرار داشت و استیو بروس پس از مدتی کوتاه اخراج شد و هاو جایگزین او شد.
در آن زمان 15 بازی طول کشید تا نیوکاسل موفق شد اولین برد خود را در لیگ کسب کند. اما پس از آن، با کمک خریدهای زیرکانه‌ای مانند تریپیه، برونو گیماراش و دن برن، باشگاه شروع به اوج گرفتن کرد.
نیوکاسل در نهایت فصل گذشته در رده یازدهم قرار گرفت و این اوج‌گیری در این فصل هم ادامه داشت و باشگاه از پول عربستانی‌ها برای خرید گرانقیمت‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه یعنی الکساندر ایساک استفاده کرد.
در حالی که روی کاغذ، نیوکاسل ثروتی برای رقابت با هر باشگاهی در جهان دارد، آنها هنوز بازیکنانی کهکشانی که هواداران ممکن است رویای آنها را داشته باشند، به خدمت نگرفته‌اند.
 اما بازیکنانی مانند ایساک، نیک پوپ دروازه‌بان سابق برنلی و سون باتمن، تیم هاو را تقویت کرده‌اند.
آنها در ابتدای فصل خیلی زود نوار تساوی‌های متوالی خود را به برد تبدیل کردند و جدا از افت مقطعی وسط فصل، نیوکاسل این فصل خود را به عنوان تیمی با ثبات نشان داده است.
این واقعیت که آنها بالاتر از لیورپول، چلسی و تاتنهام قرار گرفته‌اند، گویای تأثیرات هاو روی این تیم است و او حالا می‌تواند برای مرحله بعدی برنامه‌ریزی کند.
هاو در مورد تابستان پیش رو و فصل بعد گفت: «باید عاقلانه بازیکنانی که می‌خواهیم را به خدمت بگیریم، کاری که تاکنون در هر پنجره انجام داده‌ایم. اما پنجره بعدی سخت‌ترین خواهد بود. می‌دانیم که فصل آینده چالش بزرگتری پیش روی ما قرار دارد.»
در حالی که نیوکاسل صعود به لیگ قهرمانانش را برای اولین بار از سال 2003 جشن می‌گیرد هاو اعلام کرد هدف آنها قهرمانی در جام اتحادیه است و این تیم می‌خواهد اولین جام مهم خود را از سال 1955 کسب کند.
هاو در ادامه گفت: «بشدت دنبال این هستم که برای این باشگاه موفقیت و پیروزی به دست آورم. احساس می‌کنم به چیز بزرگی دست یافته‌ایم (صعود به لیگ قهرمانان) اما جامی در کار نیست. از امشب لذت بردیم حالا می‌خواهیم در آینده ظروف نقره‌ای را به اینجا بیاوریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی