صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و ده - ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

نگاهی به رشد چشمگیر ورزشی که رو به افول بود

فرمول F1 برای پیشرفت چیست؟

مجتبی حسین مرشدی
خبرنگار
 17 اردیبهشت وقتی آخرین دور مسابقات فرمول یک این فصل در امریکا برگزار شد، آمار و اعداد مربوط به تماشاگران حاضر در پیست اعجاب‌آور بود. در طول سه روز برگزاری مسابقات، 440 هزار نفر در آستین به تماشای مسابقات پرداخته بودند. این در حالی است که تا چندسال پیش فرمول یک اصلاً در امریکا محبوب نبود و کمتر به آن توجه می‌شد. درست مثل جریانی که در تمام دنیا وجود داشت و بنظر می‌رسید نسل جوان دیگر خیلی به تماشای فرمول یک علاقه‌مند نیست.
ماجرا آنقدر داغ بود که برنی اکلستون، مدیر عامل وقت فرمول یک، در سال 2017 در مصاحبه‌ای گفت: «بچه‌های جوان تبلیغات برند رولکس را خواهند دید، اما آیا قرار است بروند و یکی بخرند؟ آنها توان پرداخت آن را ندارند. این چیزی است که من فکر می‌کنم. نمی‌دانم چرا مردم می‌خواهند به نسل به اصطلاح جوان برسند. چرا می‌خواهند این کار را انجام دهند؟ آیا به این دلیل است که چیزی قرار است به آنها بفروشم؟ اکثر این بچه‌ها هیچ پولی ندارند. من ترجیح می‌دهم به پیرمرد 70 ساله‌ای برسم که پول نقد زیادی دارد.
بنابراین، تلاش برای دستیابی به این بچه‌ها فایده‌ای ندارد زیرا آنها هیچ یک از محصولات موجود در اینجا را نمی‌خرند و اگر بازاریابان این مخاطبان را هدف قرار می‌دهند، شاید باید با دیزنی تبلیغ کنند. من علاقه‌ای به توئیت کردن، فیس‌بوک و این مزخرفات ندارم… سعی کردم بفهمم، اما در هر صورت، من خیلی قدیمی هستم. من نمی‌توانستم هیچ ارزشی در آن ببینم.»
مشکل فرمول یک دقیقاً در همین بود. این ورزش با نسل جدید ارتباطی نداشت. رسانه‌ آنها را به سخره می‌گرفت و فقط از همان طریق سنتی به کسب و کارش ادامه می‌داد.
در سال 2017 مدیران فرمول یک که ورزش‌شان را در سراشیبی سقوط می‌دیدند، آن را به یک شرکت امریکایی فروختند؛ لیبرتی مدیا.
مبلغ مورد توافق 4.4 میلیارد دلار بود و فرمول یک در آن سال فقط 1.8 میلیارد سود(ناخالص) داشت.
لیبرتی مدیا که نسل جدید را می‌شناخت فرمول یک را مدرن کرد. آنها یک پلتفرم استریم به‌نام F1TV ایجاد کردند و پس از آن یک مجموعه ورزش‌های الکترونیکی راه‌اندازی کردند که 80 درصد از مخاطبانش کمتر از 35 سال سن داشتند. دقیقاً بازه‌ سنی که نقطه ضعف فرمول یک بود حالا تبدیل به نقطه قوتش شده بود.
لیبرتی مدیا فعالیت در یوتیوب و اینستاگرام را به طرز چشمگیری افزایش داد. رانندگان را درگیر کرد، آخر هفته‌ها در محل برگزاری مسابقات کارناوال‌های مختلف راه انداخت و این ورزش را به دل هواداران برد.
لیبرتی مدیا که اساساً یک شرکت فعال در حوزه رسانه و تلویزیون بود با نتفلیکس قرارداد بست و مستند رانندگی برای بقا F1: Drive to Survive را راه‌اندازی کرد که حسابی پرمخاطب شد و البته دلیل دیگری بود بر گسترش فرمول یک.
در حال حاضر گفته می‌شود فرمول یک سریعترین لیگ در حال رشد ورزشی جهان در شبکه‌های اجتماعی است. میانگین سنی یک طرفدار فرمول یک از 36 سال در سال 2017 به 32 سال کاهش یافته است که به‌شدت کمتر از MLB (57)، NFL (50)، NHL (49) و NBA (42) است. لیبرتی مدیا می‌گوید که از هر 3 طرفدار، 1 نفر حتی تا 4 سال پیش یک‌بار هم این ورزش را تماشا نکرده است و به تازگی به جمع طرفداران این ورزش پیوسته. آماری فوق‌العاده که آرزوی هر رشته‌ای است.

جستجو
آرشیو تاریخی