صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و نه - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

آغاز گرنداسلم فرانسه (رولان گاروس) 2023

هیجان خاک بدون پادشاه

محسن ذاکری
خبرنگار

دومین گرنداسلم فصل 2023 تنیس جهان از امروز هفته جاری آغاز می‌شود و تا روز یکشنبه 21 خرداد ماه به میزبانی ورزشگاه رولان گاروس شهر پاریس برگزار خواهد شد. بیشترین جذابیت این مسابقات به علت این است که رولان گاروس دومین گرنداسلم از گرنداسلم‌های چهارگانه تنیس جهان است و همچنین آخرین تورنمنت فصل خاک که جذابیت زیادی برای علاقه‌مندان به تنیس در سراسر جهان دارد. بعد از این تورنمنت، جهان راکت به استقبال مسابقات فصل چمن و مهم‌تر از آن رقابت‌های ویمبلدون می‌رود. مسابقات امسال اما به چند دلیل دیدنی‌تر از همیشه پیگیری خواهد شد.
 
اولین دوره بدون خاطره‌سازها
تنیس جهان در سال 2022 شرایط عجیبی را سپری کرد و بسیاری از بازیکنان خاطره‌ساز از راجر فدرر تا سرنا و ونوس ویلیامز از دنیای راکت خداحافظی کردند. این اتفاق باعث شده رولان گاروس 2023 نام کم ستاره‌ترین دوره را حداقل در 17 سال گذشته یدک بکشد.
مهم‌ترین ستاره‌ای که در این دوره حاضر نخواهد بود، رافائل نادال است. حضور اسطوره اسپانیایی در رولان گاروس از این جهت برای مسئولان برگزاری مسابقات دارای اهمیت بود که این بازیکن 14 عنوان قهرمانی را در این تورنمنت به دست آورده است و به عبارت دیگر پادشاه این مسابقات محسوب می شود. نادال اما در سال 2023 با شرایط عجیبی روبه‌رو شد. شرایطی که در میانه اولین گرنداسلم فصل که ماه ژانویه در استرالیا برگزار شد، آغاز شد و او در نهایت پنجشنبه گذشته با برگزاری نشست خبری در مایورکا اسپانیا به صورت رسمی اعلام کرد به علت طولانی شدن روند درمان مصدومیتش امسال برای شرکت در مسابقات آزاد فرانسه موسوم به رولان گاروس به پاریس سفر نخواهد کرد.
احتمال اینکه رقابت‌های سال 2022 تنیس آزاد ‌فرانسه تبدیل به آخرین تورنمنت حرفه‌ای رافا نادال هم بشود وجود دارد. زیرا مصدومیت‌های کهنه شرایط را برای بازگشت او به میادین تنیس حرفه‌ای جهان بسیار سخت کرده است بخصوص اینکه فوق‌ستاره اسپانیایی در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی‌اش از تصمیم خود مبنی بر خداحافظی از دنیای تنیس در سال آینده میلادی (2024) خبر داد. به هر حال رولان گاروس در این دوره پس از 17 سال از ستاره‌های قدیمی دنیای تنیس پذیرایی نخواهد کرد.
 
فیلیپ شاتریه اسپانیایی می‌ماند
پس از قطعی شدن عدم حضور رافا نادال در مسابقات امسال رولان گاروس گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قهرمان جدید این تورنمنت آغاز شد. بسیاری بر این باور هستند کارلوس آلکاراس ستاره نوظهور تنیس اسپانیا که برخی او را جایگزین نادال می‌دانند، می‌تواند باز هم پرچم اسپانیا را در فیلیپ شاتریه بالا نگه دارد. با توجه به عملکردی که از این بازیکن بخصوص در رقابت‌های 500 امتیازی بارسلونا و مسترز مادرید شاهد بودیم قهرمانی دور از دسترس او نخواهد بود.
البته آلکاراس در راه رسیدن به جام قهرمانی رولان گاروس کار سختی خواهد داشت. بازیکنانی مانند دنیل مدودف روسی و نواک جوکوویچ صربستانی که در رقابت‌های خاک این فصل عملکرد مطلوبی از خودشان به نمایش نگذاشته‌اند در اندیشه بهره بردن از غیبت نادال در رولان گاروس برای رسیدن به قهرمانی دومین گرنداسلم فصل هستند تا با بهترین شرایط ممکن به پیشواز فصل چمن بروند. حالا و با توجه به آنچه پیش‌تر گفته شد باید تا روز آخر مسابقات منتظر ماند و دید آیا کارلوس آلکاراس ستاره جوان ماتادورها موفق می‌شود در غیاب نادال با جام قهرمانی به اسپانیا باز گردد یا اینکه مدودف، جوکوویچ یا سایر مدعیان موفق می‌شوند جام قهرمانی در اولین دوره غیبت اسطوره اسپانیایی را به ویترین افتخاراتشان اضافه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی