صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و هفت - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۹

سویا – رم ،دو فینالیست لیگ اروپا

با اتوبوس مورینیو به سوی بوداپست

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

سویا که پرافتخارترین تیم لیگ اروپاست، پنجشنبه شب در بازی برگشت نیمه نهایی، یوونتوس را 2-1 شکست داد و به فینال راه یافت. این دو تیم هفته قبل در تورین به تساوی 1-1 رسیده بودند و شب گذشته تیم اسپانیایی بعد از اینکه از بانوی پیر عقب افتاد در دقیقه 71 با گل سوسو بازی را به تساوی کشاند و پنج دقیقه بعد از شروع وقت‌های اضافه با ضربه سر اریک لاملا پیش افتاد و تا پایان 120 دقیقه نتیجه را حفظ کرد. سویا به‌دلیل اخراج مارکوس آکونیا در دقیقه 115 این بازیکن را در فینال در اختیار نخواهد داشت.
از سوی دیگر، آ اس رم با یک عملکرد دفاعی سرسخت مقابل بایر لورکوزن به نتیجه صفر-صفر رسید تا جایگاه خود را در فینال رزرو کرده باشد. این تساوی به‌دنبال پیروزی 1-صفر هفته گذشته به دست آمد تا رم با یک برد و مساوی اقتصادی به فینال راه پیدا کند.
در این بازی مالک مطلق زمین سردار و یارانش بودند اما هر چه تلاش کردند موفق نشدند راهی به دروازه پاتریسیو پیدا کنند. لورکوزن که آخرین قهرمانی مهمش به سال 1993 برمی‌گردد، 23 شوت (6 شوت در چهارچوب) داشت اما درنهایت نتوانستند به گل برسند. این آمار درحالی به دست آمد که تیم آقای خاص فقط یک شوت در 90 دقیقه زد که آن هم در چهارچوب نبود و مالکیت توپ نیز 72 به 28 به نفع شاگردان ژابی آلونسو بود.
با نادیده گرفتن آمار این رم بود که عملکرد بی‌نقصی در دفاع از خود نشان داد و آنها باید در 10 خرداد در پوشکاش آرنا بوداپست برای کسب عنوان قهرمانی با سویا روبه‌رو شوند.
 
دومین فینال اروپایی با رم
دو از دو برای ژوزه مورینیو! شاگردان مرد پرتغالی پس از فینال فصل گذشته لیگ کنفرانس اروپا و برد مقابل فاینورد حالا امسال در فینال لیگ اروپا به مصاف سویا خواهند رفت. این ششمین فینال اروپایی مورینیو (نهمین فینال در صورت حساب کردن سوپرجام) است.
مورینیو بعد از بازی در کنفرانس گفت: «این تیم من است، دغدغه من تبدیل شدن به بخشی از تاریخ رم نیست، بلکه این است که به پسرها کمک کنم تا به‌عنوان بازیکن رشد کنند. با کمک هواداران به فینال رسیدیم، از اینکه فینال دیگری را تجربه می‌کنم بسیار خوشحالم. ژابی آلونسو دوست بسیار نزدیک من است، وقتی سوت آغاز بازی زده می‌شود دیگر دوستی معنایی ندارد اما بعد از بازی دوباره دوستی‌ها برمی‌گردد و من نمی‌خواستم مقابل یکی از بهترین دوست‌هایم برای رسیدن به فینال خوشحالی کنم. برای فوتبال ایتالیا بسیار خوشحالم که سه نماینده در سه فینال اروپایی دارد، کار بسیار سختی در فینال مقابل سویا برای قهرمانی خواهیم داشت، می‌خواهم به این مردم شادی بدهم. مثل لذت رفتن به فینال اروپا.»
 
سویا پادشاه لیگ اروپا
اگر از فردی در خیابان شهر سویل در مورد محل مورد علاقه زادگاهش بپرسید ممکن است به رودخانه گوادالکیویر که در کل شهر می‌پیچد و می‌چرخد و به آن احساس آرامش و قدرت می‌دهد اشاره کند. آنها همچنین ممکن است دوست داشته باشند به این واقعیت اشاره کنند که یکی از زیباترین میدان‌های کل کشور با بزرگترین ساختمان اسپانیایی که در قرن بیستم ساخته شده در سویا واقع شده، یا آلکازار سلطنتی سویا که یک میراث جهانی از 1980 بوده در این شهر واقع شده است. از طرفی اگر برای پرسیدن این سؤال در سمت دیگری از شهر باشید شاید پاسخ چیز دیگری باشد. مطمئناً پاسخ شما مربوط به معماری تاریخ یا غذای خاصی از این شهر نخواهد بود و آنها سانچز پیس‌خوان را به شما نشان خواهند داد. این ورزشگاه در سال‌های اخیر رابطه ویژه‌ای با لیگ اروپا دارد و خود باشگاه ثابت کرده است که در عصر جدید در این رقابت‌ها غیر قابل توقف است و در این راه بسیاری از تیم‌های بزرگ را کنار زده‌اند.
 
تقابل با مورینیو
خوزه لوئیس مندلیبار اولین فینال لیگ اروپا را در بوداپست مقابل رم مورینیو تجربه خواهد کرد. سرمربی جادویی سویا موفق شد دو تیم منچستریونایتد و یوونتوس را در راه رسیدن به فینال پشت سر بگذارد و تیم را برای کسب هفتمین قهرمانی در لیگ اروپا هدایت کند. مندلیبار در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی گفت: «مسلط بودیم، آنها سعی کردند ما را غافلگیر کنند و پیش هم افتادند و فکر می‌کردند کار تمام است. گل تساوی به ما بال داد و در وقت اضافه دومی را به ثمر رساندیم. فوق‌العاده است. جو هیجان‌انگیزی بود، من هرگز چنین چیزی را تجربه نکرده بودم.» سرمربی سویا در مورد تقابل با مورینیو ادامه داد: «سال‌ها پیش، زمانی که مورینیو در مادرید بود، به دیدن تمرینات او رفتیم. چند جلسه تمرین او را دیدیم و صحبت‌های کوتاهی با هم داشتیم، بیشتر با کارانکا و مربی بدنسازش صحبت کردیم. قرار است با مربی بازی کنیم که مدت‌هاست در فوتبال است مثل من، اما من هیچ وقت به اندازه او درآمد نداشته‌ام.»

ZOOM

سویا 6 بار قهرمان لیگ اروپا شده است. نزدیک‌ترین تیم‌ها برای رسیدن به آنها اتلتیکو مادرید، اینتر و لیورپول هستند که هر کدام سه بار قهرمان این رقابت‌ها شده‌اند. آخرین باری که سویا این جام را به دست آورد در سال 2020 بود، جایی که آنها به لطف گل دیرهنگام لوک دی یونگ اینتر را 3-2 در کلن شکست دادند. سال 2006 اولین باری بود که سویا با شکست صفر-4 میدلزبورو در فینال آیندهوون جام را به دست آورد. آنها لوکوموتیو مسکو، لیل، زنیت سن پترزبورگ و شالکه را در دور حذفی شکست دادند تا به فینال راه یابند و گل‌های لوئیس فابیانو، کانوته و یک دبل از مارسکا قهرمانی آنها را رقم زد.

جستجو
آرشیو تاریخی