مربی بزرگ خارجی میلیون دلاری است!

هاشمی: اگر من نتایج ارمغانی را می‌گرفتم، اعدامم می‌کردند!

محسن آجرلو
روزنامه نگار

«هاکان دمیر» بالاخره به طور رسمی سرمربی تیم ملی بسکتبال شد. مربی ترکی که تجربه چندین سال حضور در لیگ ترکیه و رمانی را دارد و مدتی هم دستیاری در تیم ملی ترکیه را در کارنامه دارد. او باید در رقابت‌های جام جهانی و بازی‌های آسیایی روی نیمکت تیم ملی بسکتبال بنشیند و بسکتبال را در مسیر رسیدن به المپیک هدایت کند.
هاکان دمیر در شرایطی به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد که جواد داوری قول جذب یک مربی سطح بالای اروپایی را داده بود. مربی که مصطفی هاشمی معتقد است به هیچ عنوان در آن حد و اندازه‌ها نیست.
سرمربی سابق تیم ملی در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی درباره تغییر در کادر فنی تیم ملی و آمدن این مربی ترک گفت: «بالاخره این تصمیمی است که فدراسیون گرفته و در نهایت هم خودش باید درباره تبعات و نتایجی که کسب می‌کند پاسخگو باشد. با این حال من امیدوارم که او به همراه تیم ملی موفق باشد چون سودش به تمام خانواده بسکتبال می‌رسد.»
مصطفی هاشمی معمولاً مخالف حضور مربیان خارجی در این سطح برای تیم بزرگسالان بوده و هنوز هم روی موضع خود مانده است: «من درباره این تصمیمات همیشه یک نظر داشته‌ام و هیچگاه حرفم دوتا نشده. 20 سال است که می‌گویم در بسکتبال ایران به مربی خارجی در این سطح برای تیم ملی بزرگسالان نیاز نداریم.»
او ادامه داد: «برخی می‌گویند آوردن مربیان بزرگ خارجی برای رشد بسکتبال ایران لازم است. اولاً که مربی خارجی حقوق میلیون دلاری می‌خواهد. ثانیاً بر فرض محال که پولش را هم داشته باشیم، آیا زیرساخت‌های مورد نیاز چنین مربی بزرگی را داریم؟»
هاشمی درباره شیوه مد نظرش برای استفاده از دانش روز دنیا و ارتقای کیفیت و سطح فنی مربیان و بازیکنان نیز این‌طور توضیح داد: «اگر قرار است از خارجی‌ها استفاده کنیم، مدرس بیاوریم، برای ارتقای سطح مربیان و حتی تیم‌های پایه تلاش کنیم و در وهله آخر آن هم با در نظر گرفتن شرایط، از تمرین دهنده‌های خوب خارجی استفاده کنیم.»
 شانس صعود به المپیک و فینال بازی‌های آسیایی
سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال درباره پیش‌بینی‌اش از دو رویداد پیش روی تیم ملی بسکتبال نیز گفت: «با توجه به پتانسیلی که می‌بینم و شناختی که دارم، معتقدم تیم ایران حتی بدون حدادی هم شانس بسیاری برای صعود به فینال بازی‌های آسیایی دارد. اگر حامد باشد که شانس قهرمانی خواهیم بود.»
او ادامه داد: «در جام جهانی تیم ما شانس زیادی برای سوم شدن در گروه خود دارد. در این شرایط رقبای اصلی ما برای کسب سهمیه المپیک چین و ژاپن هستند که آنها هم در بهترین حالت بتوانند در رده سوم گروه خود قرار بگیرند. به این ترتیب ما هم برای کسب سهمیه شانس داریم و باید ببینیم در مرحله دوم مسابقات چه گروهی نصیب ما، ژاپن و چین خواهد شد.»
 اقرار فدراسیون
به تصمیم اشتباه
مصطفی هاشمی پیش از سعید ارمغانی سرمربی تیم ملی بود که فدراسیون با داعیه تقویت کادر فنی سعید ارمغانی را جایگزین او کرد. حالا هم پس از گذشت یک سال، جواد داوری اشتباه خود در انتخاب این مربی را پذیرفته و به ناچار یک مربی خارجی را برای کار در تیم ملی انتخاب کرده است.
«اگر مصطفی هاشمی سرمربی تیم ملی می‌ماند، در انتخابی جام جهانی و کاپ آسیا چه نتیجه‌ای می‌گرفت؟» این سؤالی بود که از خود او پرسیدیم و پاسخ جالبی داد: «من نظر شخصی‌ام را می‌گویم. اگر من می‌ماندم مطمئن باشید که تیم خیلی زودتر سهمیه جهانی می‌گرفت و در کاپ آسیا هم به طور قطع فینالیست می‌شدیم.»
او درباره هجمه‌های ایجاد شده علیه خودش در آن زمان نیز گفت: «من کلاً 3 ماه و نیم با فدراسیون وقت کار کردم اما طوری رفتار کردند که انگار 20 سال است که در فدراسیون رفت و آمد می‌کنم. طوری جو‌سازی کردند که انگار من به یکباره و بعد از یکی، دو باخت همه چیز بسکتبال یادم رفته و انگار نه انگار که تیمم را صدرنشین مرحله مقدماتی کرده بودم.»
 امیدوارم تیم ملی موفق شود اما...
سرمربی سابق تیم ملی صحبت‌هایش را این‌طور به پایان رساند: «یک بار گفتم اما باز هم تکرار می‌کنم که از صمیم قلب آرزوی موفقیت برای تیم ملی دارم. با این حال اگر موفق نشدند و نتیجه مد نظر کسب نشد، خود مسئولان برای خودشان تصمیم بگیرند و مسئولیت انتخابشان را بپذیرند.»

جستجو
آرشیو تاریخی