صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

کاوه صدقی: جامعه دید که دختران چطور می‌توانند باعث شادی شوند

بچه‌های هاکی روی یخ معجزه کردند

اتفاقی که تیم ملی دختران هاکی روی یخ رقم زد، آنقدر ویژه است که حالا حالاها بتوان درباره‌اش نوشت؛ به خصوص زمانی که می‌بینیم در لابه‌لای خوشحالی به جا مانده از این نتیجه فوق‌العاده در رقابت‌های آسیایی، دغدغه‌هایی درباره سطح این رقابت‌ها مطرح می‌شود. این سؤال‌ها در کنار مسیری که هاکی روی یخ طی کرده و در ادامه پیش رو دارد، بهانه‌‌ای است برای گفت‌و‌گو با کاوه صدقی؛ رئیس انجمن هاکی روی یخ ایران که سال‌هاست نامش با این رشته گره خورده و سعی کرده به چند رشته از جمله هاکی روی یخ جان ببخشد.

از 130 کشور جلو افتاده‌ایم
صدقی در ابتدای صحبت‌هایش به تاریخچه این رشته اشاره می‌کند و قدمتی که دارد. این تاریخچه مقدمه خوبی است برای اینکه بدانیم حالا که هاکی روی یخ، یکی از اعضای فدراسیون جهانی است، چه اتفاق خوبی رقم خورده: «عضویت در فدراسیون جهانی هاکی روی یخ به این راحتی‌ها نیست. یک کشور باید الزامات فدراسیون جهانی را داشته باشد تا بتواند مجوز عضویت بگیرد. یکی از این موارد داشتن پیست المپیک سایز است.
پیش از این در ایران دو سه بار پیست راه‌اندازی شد اما نگهداری نشد و خیلی زود جمع شد. یکی از این موارد پیستی بود که در سالن 12 هزار نفری راه‌اندازی شد اما به دلیل عدم توانایی در نگهداری بعد از دو هفته تعطیل شد.
البته پیست‌های آرامیس تهران، دامون کیش و پدیده مشهد هم در دهه ۹۰ با سایز تفریحی افتتاح شدند اما المپیک سایز نیستند. پس با راه‌اندازی پیست ایران‌مال یکی از دغدغه‌های ما برای عضویت در فدراسیون جهانی رفع شد، ضمن اینکه با راه‌اندازی لیگ در رده‌های مختلف، مقدمات دیگر فراهم شد و در نهایت توانستیم مجوز حضور در فدراسیون جهانی را بگیریم. رسیدن به این مرحله اتفاق کوچکی نیست. این فدراسیون قدمت طولانی دارد و 130 کشور هنوز نتوانسته‌اند مجوز عضویت در این فدراسیون را بگیرند اما ما موفق شده‌ایم جزو 56 کشوری باشیم که این عضویت را داریم. پس با همین روند از 130 کشور دیگر جلوتر هستیم.»
او با اشاره به وضعیت سایر کشورهای آسیایی می‌گوید: «برخی از کشورهای آسیایی مثل کویت سال‌هاست در این رشته کار می‌کنند. این کشور 30 سال است که پیست یخ دارد. یا برای مثال امارات در تیم‌اش تعداد قابل توجهی بازیکن روس دارد. تیم پسران سنگاپور قوی است و مدتی قبل تیم مردان ما را بردند اما دختران ایران مقابل این تیم پیروز شدند. پس این بچه‌ها و مربیان‌شان عرضه‌شان را نشان داده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «ما دو ایونت (رویداد) داریم؛ مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی زمستانی. مسابقات جهانی در 5 دی ویژن برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که رقابت‌ها از تاپ دی ویژن و دی ویژن یک تا چهار برگزار می‌شود. چین کره، ژاپن، قزاقستان و استرالیا کشورهایی هستند که قدمت طولانی در هاکی روی یخ دارند و در سطح بالای رقابت‌های جهانی مسابقه می‌دهند. بعد از این کشورها، آنهایی که در آسیایی فعالیت دارند، همین هشت تیمی هستند که در رقابت‌های آسیایی زیر نظر فدراسیون جهانی به میدان رفتند.»

از عملکرد بچه‌ها شگفت‌زده شدم
کاوه صدقی با اشاره به آنچه در تایلند سپری شد، می‌گوید: «ایران در گروه دو این رقابت‌ها وارد شد و هر سه تیم گروه دو را شکست داد. سپس در بازی حذفی تیم چهارم گروه یک را شکست داد و به مصاف سنگاپور رفت و با غلبه بر سنگاپور، به فینال رسید. در بازی فینال هم شرایط سختی وجود داشت. دمای شرجی 45 درجه تایلند و تماشاچی‌های عجیب و غریب این کشور جو سنگینی را در سالن ایجاد کرده بود. این را هم نباید فراموش کنیم که بردن جز خوب بودن، تجربه هم می‌خواهد. با همه این موارد این بچه‌ها نایب قهرمان مسابقات آسیا و اقیانوسیه شدند. من از عملکرد این بچه‌ها شگفت‌زده شدم. در این شرایط این سؤال مطرح است؛ آیا این بچه‌ها با توجه به شرایطی که پشت سر گذاشته‌اند، معجزه کرده‌اند؟ پاسخم، بله است. آیا از همه بهتر هستند؟ می‌گویم خیر.»‌

دکتر سجادی با هاکی روی یخ به خوبی آشناست
او با اشاره به آشنایی حمید سجادی با این رشته نیز می‌گوید: «دکتر سجادی در راه‌اندازی پیست ایران‌مال همکاری داشت و کاملاً با این رشته آشنا است.
برخی دغدغه‌ها باعث شد پیش از اعزام با مشکلاتی مواجه شویم. ما حدود پنج ماه پیش جابه‌جا شدیم و در زیر مجموعه فدراسیون اسکی قرار گرفتیم و طبیعی است که کمی زمان ببرد تا شرایط بهتری پیدا کنیم. به هر حال به محض برگشت به ایران، با دستور دکتر سجادی مبلغی پرداخت شد؛ که جا دارد از دکتر سجادی و آقای پولادگر تشکر کنم.»

ZOOM

بچه‌ها مشکل تجهیزات دارند
صدقی به تأثیری که نتیجه این تیم روی جامعه به خصوص ورزشی‌ها گذاشته، اشاره می‌کند و می‌گوید: «این رشته نشان دهنده مدرنیته در ورزش است و بازی و پیروزی در آن احساس غرور می‌دهد. جامعه ورزش کشور دید که دختران چطور می‌توانند باعث شادی شوند.»
او حرف‌هایش را اینطور به پایان می‌برد: «این دختران در کنار همه کسانی‌ که در این رشته فعالیت می‌کنند، از اینجا به بعد راه طولانی در پیش دارند و امیدوارم مشکلات‌شان برای فعالیت بیشتر دیده شود. بچه‌ها در رشته هاکی روی یخ مشکل تجهیزات دارند و با این شرایط دلار، با مانع جدی مواجه‌اند. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جذابیت‌های این رشته را دیده‌اند و امیدوارم در ادامه راه این بچه‌ها را حمایت کنند. این بچه‌ها بسیار قدر سرمایه را می‌دانند و اگر عدد کوچکی روی‌شان سرمایه‌گذاری شود، آن سرمایه را چند برابر می‌کنند!»

جستجو
آرشیو تاریخی