صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و پنج - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

تیم ملی تکواندو با ستاره‌هایش در راه جهانی باکو

همه به جز آرمین!

محسن وظیفه
روزنامه نگار

مسابقات تکواندوی قهرمانی جهان هشتم خرداد به میزبانی باکو آذربایجان برگزار می‌شود و تیم ملی تکواندوی ایران با ستاره‌های خود راهی این مسابقات می‌شود. این تیم که در دوره گذشته قهرمانی جهان که به میزبانی مکزیک برگزار شد نتوانست به موفقیت برسد، این‌بار با استفاده از ستاره‌های خود راهی باکو شهر میزبان تکواندوی قهرمانی جهان می‌شود تا بتواند ناکامی‌های اخیر را جبران کند. تیم ملی تکواندو 5 خرداد و با ترکیب مهدی حاجی موسایی، علیرضا حسین پور، فرزان عاشورزاده، دانیال بزرگی، میرهاشم حسینی، مهران برخورداری، آرین سلیمی و علیرضا نادعلیان در تیم مردان و سعیده نصیری، غزل سلطانی، ناهید کیانی، تینا مدانلو، نرگس میرنوراللهی، زینب اسماعیلی و زهرا پوراسماعیل در تیم بانوان راهی باکو می‌شود. این تیم به جز آرمین هادی‌پور و سجاد مردانی تقریباً همه‌ ستاره‌های خود را در اختیار دارد که باید دید این‌بار شاگردان بیژن مقانلو در قهرمانی جهان چه می‌کنند. البته ترکیب تیم ملی نسبت به جهانی سال گذشته تغییرات فراوانی کرده که این موضوع هم در نوع خودش جالب توجه است.
بچه مدرسه‌ای‌ها کجا رفتند؟
تیم ملی تکواندو سال گذشته با ترکیب مهدی حاج موسایی در وزن ۵۴- کیلوگرم، حسین لطفی در وزن ۵۸- کیلوگرم، متین رضایی در وزن ۶۳- کیلوگرم، رضا کلهر در وزن ۶۸- کیلوگرم، میرهاشم حسینی در وزن ۷۴- کیلوگرم، مهران برخورداری در وزن ۸۰- کیلوگرم، ابوالفضل عباسی در وزن ۸۷- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن ۸۷+ کیلوگرم راهی مکزیک شد که در نهایت هم این تیم صاحب سه مدال برنز شد. آن موقع وقتی انتقادات از کادرفنی و نتایج تیم ملی تکواندو بالا گرفت، کادرفنی و حتی مدیریت فدراسیون مدعی شد که در این تیم جوانگرایی شد و با بچه مدرسه‌ای‌ها به مکزیک رفتند اما حالا از ترکیب 8 نفره تیم ملی در جهانی سال گذشته 5 نفر در این تیم حضور ندارند. حسین لطفی، متین رضایی، رضا کلهر، ابوالفضل عباسی و سجاد مردانی سال گذشته در ترکیب تیم ملی بودند اما امسال غیبت دارند. اگر فدراسیون با برنامه به فکر جوانگرایی بود که نباید این اتفاق رخ می‌داد و امسال باید این جوانان با تجربه بیشتری به تیم ملی می‌رسیدند و شانس خود را برای رسیدن به مدال در مسابقات قهرمانی جهان امتحان می‌کردند. اینکه تعدادی جوان در یکسال به ترکیب تیم ملی می‌رسند و سال بعد غیبت دارند، نشان می‌دهد که یا جوان‌ترها شانسی به تیم ملی رسیدند و یا اینکه روند برگزاری انتخابی تیم ملی ایراد داشته است.
فقط آرمین نیست!
ظاهراً در تکواندوی ایران جا فقط برای آرمین هادی‌پور تنگ بود. سال گذشته خیلی‌ها با سیاست‌های فدراسیون تکواندو دچار زاویه شدند اما به تیم ملی برگشتند، مثل ناهید کیانی که حتی شایعه درگیری او در اردوی تیم ملی هم مطرح شد و حتی مدت زیادی را هم در اردوی تیم ملی غیبت کرد اما حالا مسافر مسابقات قهرمانی جهان شده. نقطه مقابل کیانی، آرمین هادی‌پور است که به دلیل انتقاد از نحوه برگزاری انتخابی تیم ملی در سال گذشته از تیم کنار رفت ولی حالا مشخص می‌شود که حرف آرمین هم خیلی بی‌ربط نبوده. البته فدراسیون چند بار اعلام کرد که آرمین به تیم ملی برمی‌گردد اما او در اعتراض به برگزاری ناعادلانه انتخابی، از تیم ملی تکواندو خداحافظی کرد و حاضر نیست به روی شیاپ چانگ برگردد.
مدال‌آورهای مکزیک؛ غایبان باکو
در مسابقات قهرمانی جهان در سال گذشته، تیم ملی تکواندو به سه مدال برنز توسط رضا کلهر در وزن 68- کیلوگرم، مهران برخورداری در وزن 80- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن 87+ کیلوگرم دست پیدا کرد و در حالی که در دو تیم بانوان و مردان در مجموع 13 تکواندوکار انتخاب شده بود، با سه مدال برنز به ایران برگشت. حالا از این سه مدال‌آور تکواندوی ایران در جهانی سال گذشته دو نفر در جهانی امسال غایب هستند. سجاد مردانی که سال گذشته به مدال برنز رسیده بود، امسال به دلیل مصدومیت غایب است اما رضا کلهر به دلیل ناکامی در انتخابی تیم ملی از ترکیب کنار رفت تا فقط مهران برخورداری در ترکیب تیم ملی برای جهانی امسال حضور داشته باشد.

ZOOM
دردسر جدید
با توجه به فاصله زمانی نزدیک رقابت‌های بازی‌های آسیایی و مرحله سوم مسابقات گرندپری، احتمال حضور تیم دوم تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی وجود دارد. تیم ملی تکواندو کشورمان در شرایطی باید از 4 لغایت 8 مهرماه سال‌جاری در رقابت‌های بازی‌های آسیایی 2022 هانگژو چین حضور داشته باشد، که طبق اعلام فدراسیون جهانی تکواندو، مرحله سوم رقابت‌های گرندپری در سال 2023 از 9 مهر در تایوان برگزار می‌شود. در صورتی که تاریخ مرحله سوم مسابقات گرندپری در سال 2023 تغییر نکند، فدراسیون تکواندو با توجه به زمان کوتاه بین این دو رویداد در نظر دارد، نفرات اصلی و تکواندوکارانی که موفق به دریافت مجوز گرندپری می‌شوند را به این رویداد اعزام و با تیم دوم در بازی‌های آسیایی شرکت کند. بازی‌های آسیایی از گرید 4 است و قهرمانی در آن 40 امتیاز دارد، اما گرندپری دارای گرید 6 است و کسب مدال طلا 60 امتیاز دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی