صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

برنز انتقامی سابریست‌های ایران با غلبه بر ایتالیا در جام جهانی

بازگشت به موقع!

محسن آجرلو
روزنامه نگار

شمشیربازان سابر ایران که چند ماهی را در افول سپری کردند و نتایج‌شان دور از انتظار بود، در اولین رویداد مهم و تأثیرگذار در انتخابی المپیک، به موقع دست به کار شدند و در جام جهانی مادرید روی سکوی سوم دنیا ایستادند. مدال برنزی که امتیاز قابل توجهی را نصیب تیم ایران کرد تا گام بلندی در مسیر رسیدن به سهمیه تیمی المپیک بردارد.

سه برد تا نیمه‌نهایی
کار تیم ایران از مرحله یک شانزدهم نهایی آغاز شد. شمشیربازان ایران در این مرحله و در اولین بازی شیلی را به راحتی و با نتیجه 45 بر 34 شکست دادند و به یک هشتم نهایی رسیدند.
در بین 16 تیم برتر، کانادا حریف ایران در یک هشتم شد. تیم دهم رده‌بندی دنیا که با اختلاف اندک، سه پله پایین‌تر از ایران ایستاده و در مادرید هم حسابی تیم ایران را آزار داد. برگ برنده ایران در این مسابقه را فرزاد باهر رو کرد که تنها 8 امتیاز از دست داد و 15 امتیاز گرفت. آن هم در شرایطی که رهبری و پاکدامن 17 و 19 امتیاز از دست دادند. تیم ایران در این مرحله و در یک رقابت حساس، با نتیجه 45 بر 44 کانادا را شکست داد و به جمع هشت تیم برتر رسید.
رقابت یک چهارم نهایی برابر گرجستان هم با درخشش فرزاد باهر همراه شد. باهر در این بازی نتیجه را از 30 بر 23 به سود گرجستان، به 35 بر 33 به سود ایران تغییر داد. در ادامه محمد فتوحی نیز بازی را تا نتیجه ۴۰ بر ۳۸ به نفع ایران حفظ کرد. در نهایت اما محمد رهبری بازی آخر را مقابل ساندرو بازادزه نفر اول رنکینگ جهان انجام داد و در شرایطی که بازی 44 بر 44 مساوی شده بود، امتیاز آخر به نفع ایران ثبت شد تا سابریست‌های ایران با یک برد ارزشمند راهی نیمه نهایی جام جهانی شوند.

باخت سنگین به تیم پنجم دنیا
سابریست‌های ایران در مسیر صعود به رقابت پایانی، به سد محکم امریکا برخورد کردند. تیمی که نفرات دهم و پانزدهم رده‌بندی دنیا را در اختیار دارد و جزو قدرت‌های برتر این رشته به حساب می‌آید.
در این بازی نوبت به حضور پاکدامن در پیست نرسید و فتوحی، رهبری و باهر به ترتیب 9، 7 و 8 امتیاز کسب کردند و در مقابل هرکدام 15 امتیاز به حریف دادند. در پایان امریکا با برتری قاطع 45 بر 24 تیم ایران را از پیش رو برداشت و راهی فینال شد. سابریست‌های ایران هم برای بازی سوم - چهارمی به مصاف ایتالیا رفتند.
انتقام برنزی از ایتالیا
ملی‌پوشان سابر ایران در بازی رده‌بندی، دوباره به همان عملکرد خوب خود در سه بازی اول بازگشتند. تقابل با ایتالیا به عنوان تیم سوم دنیا، مسیر دشواری را پیش روی تیم ایران قرار داده بود تا بتواند به برنز جام جهانی برسد.
 اتفاقاً بازی تا امتیاز 30 هم به سود ایتالیا دنبال شد و چیزی نمانده بود تا تیم ایران علی‌رغم نمایش خوب خود، از مادرید دست خالی بازگردد.
 با این حال این بار نوبت علی پاکدامن بود که بازی 30 بر 25 به سود ایتالیا را تبدیل به برتری 35 بر 32 ایران کند. در ادامه فتوحی هم دست به کار بزرگی زد و بازی را 40 بر 35 به سود ایران کرد.
در نهایت این محمد رهبری بود که کار را تمام کرد و در حالی امتیاز 45 را گرفت که ایتالیا تنها 37 امتیاز کسب کرده بود.
به این ترتیب تیم ایران در پایان اولین رویداد جام جهانی که امتیاز المپیکی داشت، روی سکوی سوم دنیا ایستاد و به مدال برنز رسید. برنز ارزشمندی که در مسیر رسیدن به سهمیه تیمی المپیک، گام بلندی برای ایران خواهد بود.
عنوان هشتم برای رقیب اصلی ایران
تیم ایران در مسیر رسیدن به سهمیه تیمی المپیک به عنوان بهترین تیم آسیایی، ژاپن را پیش روی خود می‌بیند. تیمی که در رده‌بندی جهانی نیز تنها یک پله پایین‌تر از ایران ایستاده و با اختلاف ناچیزی در تعقیب سابریست‌های کشورمان است.
ژاپنی‌ها در این رقابت‌ها نیز عملکرد خوبی داشتند و مانند ایران به جمع هشت تیم برتر دنیا رسیدند اما در نهایت نه تنها از صعود به نیمه نهایی بازماندند بلکه در رقابت پنجم تا هشتمی نیز بازنده شدند تا به عنوانی بهتر از هشتمی دست پیدا کنند. در کنار کسب مدال برنز، اختلاف پنج پله‌ای ایران و ژاپن شاید بهترین اتفاق این دوره از جام جهانی بود. اختلاف امتیازی که به طور قطع در مسیر کسب سهمیه به کار تیم ایران خواهد آمد و کمک شایانی به المپیکی شدن تیم سابر ایران برای بازی‌های پاریس خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی