صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و چهار - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

باید بپذیریم از وزنه‌برداری آسیا عقب افتاده ایم

نواب نصیرشلال: زمان بدهید تیم را متحول می‌کنیم

رضا عباسپور
روزنامه نگار
اگرچه کسب عنوان قهرمانی تیمی پولادمردان وزنه‌برداری ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در جینجوی کره جنوبی اتفاقی ارزشمند و قابل تقدیر است اما نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در این دوره از مسابقات، اعتقاد دارد که نباید در باد این قهرمانی بخوابیم. قبول داشته باشیم یا نه، رقابت وزنه‌برداران ملی‌پوش ما با رقبای آسیایی خود در جینجوی کره جنوبی، خصوصاً در اوزان المپیکی به ما ثابت کرد که سطح کیفی و رکوردی وزنه‌برداری ما از رقبای نامدار آسیایی پایین‌تر است. سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری البته تأکید دارد که او و بچه‌های وزنه‌برداری ایران نیاز به زمان دارند تا با برطرف کردن نقاط ضعف، همین‌طور تقویت نقاط قوت و روحیه جنگندگی بیشتر، فاصله و خلأ ملموس ایجاد شده بین وزنه‌برداری ایران با قاره آسیا و دنیا را جبران کرده و خیلی زود اعتبار و عزت وزنه‌برداری را برگردانند به روزهای اوج. به همین بهانه با نواب نصیرشلال گفت‌و‌گو کردیم تا شرایط پیش روی وزنه‌برداری ایران را از زبان لیدر فنی تیم بشنویم.

قبول دارم از وزنه‌برداری آسیا عقب افتادیم
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان کشورمان با بیان این مطلب که رقابت وزنه‌برداران ملی‌پوش کشورمان با رقبای قدرتمند و درجه یک آسیایی نشان داد که ما بپذیریم یا نه، فعلاً از نظر کیفی و رکوردی از رقبای آسیایی خود عقب افتادیم، درخصوص برنامه خود برای بازگشت به وزنه‌برداری به روزهای اوج تأکید دارد: «قبل از اینکه در مورد مسابقات آسیایی و عملکرد تیم ملی وزنه‌برداری صحبت کنم، جا دارد همینجا از زحمات تمامی عزیزانی که در این مدت از من و بچه‌های تیم ملی همه جوره حمایت کردند تشکر ویژه داشته باشم. امیدوارم این حسن اعتماد و حمایتی که از ما شد همچنان در مسیر پیش رو برای موفقیت بیشتر تیم ملی وزنه‌برداری ادامه داشته باشد. ببینید، حقیقت این است که وزنه‌برداری ما الان به‌خاطر مشکلات و کمبودهایی که در گذشته وجود داشت، از نظر کیفی و رکوردی پایین‌تر از وزنه‌برداری قاره آسیا قرار گرفته است. آسیایی که می‌بینیم در اغلب اوزان، خصوصاً در دسته‌های وزنی المپیکی سطح رکوردی و کیفی آنها حتی از آسیا بالاتر بود و رکوردهایی که در جینجو ثبت شد، رکوردهای جهانی بود. شما سطح رقابتی و رکوردی این دوره از مسابقات را با رقابت‌های آسیایی سال گذشته در منامه بحرین یا حتی مسابقات جهانی کلمبیا مقایسه کنید، می‌بینید وزنه‌بردارانی که در این رویدادها مدال کسب کردند، اینجا در کره جنوبی به مشکل خوردند و در اغلب موارد دستشان از رسیدن به مدال آسیایی کوتاه ماند. این موضوع را می‌شد در مسابقات آسیایی جینجو، خصوصاً در رقابت وزنه‌برداران ما با رقبای قدرتمند و نامدار آسیایی دید و احساس کرد. پس این حقیقت را به هیچ وجه نمی‌شود پنهان کرد و آن را ندید. ما به‌عنوان کادرفنی و تک تک وزنه‌برداران ملی‌پوش کاملاً به این موضوع اشراف داریم. بنابراین مطمئن باشید که با آنالیز کامل این مسابقات برای مسیر پیش رو برنامه‌ریزی خوبی خواهیم داشت.»

زمان نیاز داریم تا عقب‌افتادگی وزنه‌برداری را جبران کنیم
قهرمان طلایی وزنه‌برداری ایران در بازی‌های المپیک 2012 لندن معتقد است که کمبودها و نقاط ضعف ملی‌پوشان تیم ملی وزنه‌برداری را بخوبی می‌شناسد و تمام تلاشش این است تا خیلی زود تهدیدها را به فرصت‌های طلایی برای وزنه‌برداری ایران تبدیل کند: «همانطوری که گفتم، مسابقات آسیایی کره جنوبی محک عالی و خوبی بود هم برای ما و هم برای بچه‌های ملی‌پوش. زیرا ما الان به‌عنوان کادرفنی با اشراف به کمبودها و نقایص موجود، می‌دانیم برای مسیر پیش رو چه تاکتیک و برنامه‌ریزی را در دستور کار قرار دهیم تا موفقیت در میادین آینده برای تیم حاصل شود. بچه‌های ملی‌پوش هم فهمیدند اگر دنبال کسب سهمیه و مدال در بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و المپیک هستند، مسیر و رقبای قدرتمند و سختی پیش رو دارند که عبور از آنها برای افتخار آفرینی بی‌تردید نیاز به تلاش شبانه روزی، اراده و عزم راسخ دارد. به جز این به هیچ عنوان نباید منتظر کسب موفقیت و رسیدن به مدال در میادین آتی باشیم. واقعیت این است که ما به تمامی کمبودها و مشکلات اشراف داریم، اما برای جبران عقب‌افتادگی وزنه‌برداری نیاز به زمان کافی داریم. مطمئن باشید با حمایت خانواده وزنه‌برداری، فدراسیون و مسئولان کشور که البته همه ‌جوره تا الان هم ما را مورد لطف و حمایت قرار دادند، می‌توانیم تهدیدها را برای خود به فرصت‌های طلایی برای وزنه‌برداری ایران تبدیل کنیم. ما قبل از آسیایی کره زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم ملی نداشتیم. اما الان تا بازی‌های آسیایی، جهانی و بعد از آن المپیک می‌توانیم با استفاده از زمان خوبی که در اختیار داریم، برنامه‌های آماده‌سازی خود را پیاده کرده و نهایتاً به نتایج دلخواه برسیم.»

برای مدعیان فرصت برابر قایلیم
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری درخصوص دعوت از وزنه‌برداران مدعی جدید به اردوی تیم ملی و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در وزنه‌برداری ایران می‌گوید: «قطعاً یکسری تغییرات در لیست دعوتی‌های جدید به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری خواهیم داشت. تفکر و اعتقاد من این است که برای تمامی مدعیان حضور در تیم ملی، فرصت برابر و یکسان قائل هستم. قطعاً در مرحله جدید اردوی آماده‌سازی، از تمامی ‌ظرفیت‌های وزنه‌برداری استفاده می‌کنیم. مطمئناً در لیست جدید دعوتی‌های کادرفنی به اردوی وزنه‌برداری، سعی می‌کنیم از یکسری چهره‌های شناخته شده یا حتی وزنه‌برداران گمنام که تا به حال از ظرفیت آنها در تیم ملی استفاده نشده است، استفاده کنیم. این افراد که حدوداً 6 تا 7 نفری می‌شوند را به اردوی دعوت کرده و یک هفته تا 10 روز توانمندی آنها را محک می‌زنیم تا ببینیم چه در چنته دارند. بعد از آن قطعاً یک رکوردگیری رسمی خواهیم داشت و در آن رکوردگیری نفراتی که به درد تیم ملی می‌خورند و از نظر رکوردی شرایط استانداردی دارند که می‌توانند در اردو بمانند را حفظ می‌کنیم و سعی می‌کنیم برای رویدادهای پیش رو روی آنها و توانمندی‌هایشان اساسی کار کنیم تا به امید خدا در میادین پیش رو برای وزنه‌برداری ما افتخارآفرین باشند. سوای این نفرات دیگری را هم که احساس کنیم می‌توانند آینده‌ساز و پشتوانه خوبی برای وزنه‌برداری باشند را حفظ می‌کنیم و با پرورش آنها بحث پشتوانه‌سازی را هم در دستور کار داریم.»

اعتقاد ویژه‌ای به امتیاز تیمی دارم
نصیرشلال در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه اعتقاد ویژه‌ای به تیم بودن و کسب امتیاز و رتبه تیمی دارد در خصوص کسب مقام اولی تیمی وزنه‌برداری در مسابقات آسیایی جینجو تأکید می‌کند: «وقتی ما می‌توانیم بالاتر از رقبا روی سکوی قهرمانی تیمی بایستیم خب این نشان‌دهنده یکدست بودن و تیمی حرکت کردن ما است. من شخصاً اعتقاد ویژ‌ه‌ای به تیمی کارکردن و تیمی حرکت کردن دارم. اینکه ما در مسابقات آسیایی جینجو که در سطح کیفی مسابقات جهانی و المپیک برگزار شد، توانستیم امتیازات خوبی را از دست رقبا درآورده و سکوی قهرمانی را به خود اختصاص دهیم حقیقتاً اتفاق عالی و روحیه‌بخشی برای وزنه‌برداری ایران است. اگرچه بحث مدالی و کسب مدال‌های مرغوب و ارزشمند هم بحث درست و مهمی برای وزنه‌برداران ما است که مطمئناً اگر دنبال موفقیت و مدال هستیم باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشیم. من در این رقابت‌ها امید و روحیه جنگندگی را در اغلب بچه‌های تیمم دیدم و این نکته بسیار مهمی است که برایم ارزشمند بود. اینکه اکثر بچه‌های تیم با تمام وجود در جینجو وزنه زدند و تمام توانشان را روی تخته برای موفقیت تیم گذاشتند نکته ارزشمند و مهمی است که می‌تواند در آینده اتفاق‌های بزرگی را برای ما رقم بزند. هرچند این را هم می‌پذیرم که سوای بحث امتیازی، ما در تیم ملی نیاز داریم به ستاره‌هایی که بتوانند رکورد دنیا را بزنند و برای وزنه‌برداری ما مدال‌های خوشرنگ طلا، نقره و بزرگ زیادی کسب کنند. عرض کردم ما برای رسیدن به این شرایط زمان نیاز داریم و صبوری که امیدوارم خیلی زود این مطالبه و خواسته بحق جامعه وزنه‌برداری را در میادین پیش رو عملی کنیم.»

اردوی تیم ملی از 25 اردیبهشت استارت می‌خورد
نصیرشلال با تأکید بر این موضوع که مرحله جدید اردوی تیم ملی وزنه‌برداری بدون معطلی و وقفه از همین امروز دوشنبه 25 اردیبهشت در تهران مجدداً کلید می‌خورد در خصوص برنامه پیش روی تیم ملی وزنه‌برداری معتقد است: «ما درکارمان با هیچ عزیزی شوخی نداریم. چون عرض کردم که مسیر سخت است و ما هم عقب‌افتادگی محسوسی از همتایان خود در مسیر المیپک داریم. به همین دلیل من به تمامی ملی‌پوشان هم گفتم، بی‌معطلی از همین امروز دوشنبه 25 اردیبهشت مرحله جدید اردویی تیم ملی وزنه‌برداری را استارت می‌زنیم تا بتوانیم عقب افتادگی و نقاط ضعف خود را جبران کنیم و با تلاش و همت بیشتر بچه‌ها برسیم به اهداف بزرگی که برای خود ترسیم کردیم.»

هنوز تعداد نفرات اعزامی به کوبا مشخص نیست
سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری درمورد اعزام نماینده‌های وزنه‌برداری ایران به تورنمنت گزینشی کوبا اعتقاد دارد: «هنوز چون اردو را شروع نکرده‌ایم و نمی‌دانیم چه شرایطی برای اعزام تیم و نفرات به تورنمنت گزینشی کوبا داریم، نمی‌توانیم تعداد دقیق نفرات اعزامی به کوبا را اعلام کنیم. البته قطعاً مسئولان فدراسیون حمایت خود را بابت اعزام به این تورنمنت مهم به کادرفنی اعلام کردند و ما مشکلی بابت اعزام نداریم. باید شرایط را باتوجه به هزینه‌های سنگین اعزام و نفراتی که مد نظر است ارزیابی کنیم، بعد ببینیم چه تعداد وزنه‌بردار نیاز داریم که به کوبا اعزام کنیم. درمورد اینکه برنامه ما برای تورنمنت کوبا این است که فقط به صرف حضور و وزن‌کشی و انجام آزمایش دوپینگ در این رویداد گزینشی شرکت کنیم، یا اینکه وزنه‌برداران ما در مصاف با رقبا دست به وزنه شوند هم هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است. عرض کردم باید اردو استارت بخورد بعد ببینیم که برای اعزام به تورنمنت کوبا چه برنامه‌ای به سود تیم ملی وزنه‌برداری است.»

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی