صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و دو - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

زنگ خطر در آسیایی جینجو برای مدعیان المپیکی وزنه‌برداری زده شد

جدی محک خوردیم

رضا عباسپور
روزنامه نگار

پرونده رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی مردان و زنان بزرگسالان وزنه‌برداری آسیا(مرحله دوم گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) امروز با روی تخته رفتن پولادمردان و زنان فوق‌سنگین قاره کهن در شهر جینجوی کره جنوبی بسته می‌شود. رقابتی سخت و نفسگیر بین ستاره‌های وزنه‌برداری قاره کهن که تا به امروز برای کاروان وزنه‌برداری ایران تنها با کسب 2 نشان طلا، یک نقره و 5 برنز در اوزان 64 کیلوگرم  بانوان و 81، 89 و 109 کیلوگرم مردان همراه بوده است. مدال‌هایی که توسط فاطمه کشاورز در بخش بانوان و حسین سلطانی، میرمصطفی جوادی و مهدی کرمی در تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان دشت شده است. اگرچه مدال‌هایی که توسط نمایند‌ه‌های وزنه‌برداری ایران در جینجوی کره جنوبی کسب شد، ارزشمند و قابل تقدیر است، اما چون پولادمردان و زنان کشورمان همچون همتایان آسیایی خود در مسیر کسب سهمیه ورودی به المپیک 2024، حرکت می‌کنند و برای رسیدن به المپیک نیازمند درخشش در اوزان المپیکی هستیم، به واسطه اینکه اغلب مدال‌هایی که در این تورنمنت به‌دست آوردیم در اوزان غیرالمپیکی(به‌جز دسته وزنی مصطفی جوادی) بود، این موضوع قطعاً زنگ خطری جدی را برای کاروان وزنه‌برداری ما در جینجو به صدا درآورد تا در فرصت باقی‌مانده هر آنچه در توان داریم بگذاریم برای رسیدن به رقبای مدعی، کسب سهمیه حداکثری المپیک و نهایتاً افتخارآفرینی در پاریس 2024.

نمره قبولی برای دختران وزنه‌برداری در جینجو
ریحانه کریمی، فاطمه کشاورز، سیده الهام حسینی، پریسا نورعلی و زینب شیخ ارباب، 5 دختر شایسته و قابل احترام وزنه‌برداری ایران بودند که در اوزان (59، 64، 81 و 87 کیلوگرم) به مصاف رقبای آسیایی خود در جینجو رفتند. از بین این نفرات تنها فاطمه کشاورز موفق شد در رقابت دسته وزنی 64 کیلوگرم تیم بانوان را صاحب دو نشان برنز دوضرب و مجموع آسیا کند. اما با نیم‌نگاهی به عملکرد فنی و افزایش رکوردی قابل قبولی که دختران توانمند و خوش‌آتیه وزنه‌برداری ایران در کره جنوبی(به نسبت رکوردهای قبلی خود) داشتند. می‌توان نمره قبولی را برای آنها در این دوره از رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا قائل شد. البته هرگز نباید حقیقت و درس بزرگی که مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا در کره جنوبی به دختران وزنه‌برداری کشورمان داد فراموش کنیم. درسی مهم که به دختران وزنه‌برداری ما آموخت هنوز راه و مسیر سختی برای درجه یک شدن و قرارگرفتن در جمع مدعیان کسب مدال‌‌های خوشرنگ در قاره آسیا پیش رو دارند، زیرا ما در بخش بانوان چه در اوزان المپیکی و چه در اوزان غیرالمپیکی دیدیم که نماینده‌های وزنه‌برداری ایران با رقبای نامدار و درجه یک خود از نظر رکوردی فاصله محسوس و قابل توجهی دارند. فاصله‌ای که اگر به‌دنبال کسب سهمیه المپیک و قرارگرفتن بین مدعیان حضور در پاریس هستیم چاره‌ای جز برطرف کردن آن و رساندن خود به سطح اول وزنه‌برداری بانوان قاره آسیا نداریم. فاصله‌ای که باید بی‌معطلی بعد از بازگشت به کشور، با برگزاری اردوها و رفع نقایص تکنیکی و رکوردی ملی‌پوشان آن را جبران کرد تا بتوانیم به هدف بزرگی که در ذهن برای دختران وزنه‌برداری ایران داریم خیلی زود دست پیدا کنیم.
 
ناکام و کم‌توان در اوزان المپیکی
قطعاً همانطور که پیش از شروع برگزاری مسابقات قهرمانی بزرگسالان وزنه‌برداری آسیا در جینجوی کره جنوبی گفته بودیم، پولادمردان وزنه‌برداری کشورمان در این دوره از رقابت‌ها کار و مسیر بسیار سخت و دشواری برای جمع‌آوری امتیازات المپیکی و رسیدن به مدال‌ آسیایی پیش رو دارند. حسین سلطانی در دسته وزنی 81 کیلوگرم، میرمصطفی جوادی و کیانوش رستمی در دسته وزنی 89 کیلوگرم، سید ایوب موسوی در دسته 96 کیلوگرم، سهراب مرادی و رضا دهدار در دسته وزنی 102 کیلوگرم، مهدی کرمی و امیر عزیزی در دسته وزنی 109 کیلوگرم تا به امروز و قبل از شروع رقابت دسته وزنی 109+ کیلوگرم|(فوق سنگین) نماینده‌های وزنه‌برداری ایران بودند که در اوزان ذکر شده به مصاف رقبای خود رفتند. از بین این نفرات تنها حسین سلطانی و مهدی کرمی در دسته وزنی غیرالمپیکی(81 و 109 کیلوگرم) و مصطفی جوادی در دسته وزنی المپیکی (89 کیلوگرم) وزنه‌بردارانی بودند که موفق شدند کاروان کشورمان را به ترتیب صاحب 2 نشان طلا، یک نقره و 3 برنز کنند. ما در بخش مردان 10 وزنه‌بردار در 6 وزن به جینجو اعزام کردیم و تا به امروز که تنها تکلیف 2 وزنه‌بردار فوق ما هنوز مشخص نشده است، از این جمع 10 نفره فقط سه وزنه‌بردارمان موفق به کسب مدال آسیایی شده‌اند. از بین همین سه وزنه‌بردار هم فقط سلطانی و جوادی موفق شدند مدال مجموع کسب کنند. همین آمار و ارقام رکوردی و مدالی خود گواه محکمی است برای اینکه متوجه زنگ خطر و هشدار جدی که در جینجو و در مسیر کسب سهمیه ورودی به بازی‌های المپیک 2024 برای ما به صدا درآمده و روشن شده است بشویم. هشداری جدی برای تک تک پولادمردان کشورمان که اگر حواسشان به تمرینات و ریل‌گذاری که برای المپیکی شدن پیش روی خود ترسیم کرده‌‌اند یا خواهند کرد نباشد، قطعاً چیزی جز ناکامی و شکست قسمتشان نمی‌شود. هر چند به واسطه اینکه کادرفنی جدید تیم ملی وزنه‌برداری تازه سکان هدایت وزنه‌برداری را در دست گرفتند و بعد از آسیایی کره نیز زمان نسبتاً مناسبی برای برگزاری اردوها و رفع نواقص و کمبودها، همین‌طور تقویت نقاط قوت و توانمندی ملی‌پوشان کشورمان وجود دارد، ما با درس گرفتن از ناکامی‌های جینجو، قطعاً باید به مسیر پیش رو و جبران ناکامی‌ها در تورنمنت‌های معتبر آینده امیدوار باشیم.

ZOOM

قطعا رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا(گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) سوای حوادث و اتفاق‌های تلخ و شیرینی که برای ما به‌دنبال داشت، تلنگر جدی به ملی‌پوشان کشورمان زد تا بدانند که حقیقتاً اگر تلاش و تمرینات خود را افزایش نداده و با تفکر المپیکی هدفگذاری نکنند، نهایتاً نه تنها در مسیر پیش رو توفیقی برای کسب سهمیه المپیک نخواهند داشت، بلکه در رقابت‌های جهانی 2023 عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژو چین ناکام و دست خالی میدان مسابقه را ترک می‌کنند. بدون شک جینجو تلنگر عالی و خوبی برای ما بود تا بلافاصله بعد از بازگشت به ایران، زمان را از دست نداده و با تمام قدرت و توان برای جبران ناکامی آسیایی، تهدید‌های پیش رو را به فرصت‌های طلایی برای وزنه‌برداری ایران تبدیل کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی