صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و یک - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

وزنه‌برداری قهرمانی آسیا و ناکامی کیانوش رستمی در مصاف با چینی‌ها

دور از طلا

محسن وظیفه
روزنامه نگار

مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا به میزبانی کره‌جنوبی در حال برگزاری است و وزنه‌برداران ایران در دو ست 81 کیلوگرم بانوان و 89 کیلوگرم مردان به مصاف رقبا رفتند. دو دسته‌ای که با درخشش وزنه‌برداران چینی همراه شد و وزنه‌برداران ایران به جز مصطفی جوادی فاصله زیادی با سکوی اول تا سوم داشتند. وزنه‌برداری ایران در روزی که کیانوش رستمی را روی تخته داشت شاید این توقع می‌رفت که خوش بدرخشد اما رکوردگیری تیم ملی و استارت لیستی که قبل از مسابقات اعلام شد، نشان داده بود که اوضاع خیلی خوب نیست. در نهایت هم وزنه‌برداری ایران در این دو دسته به دو برنز جوادی اکتفا کرد. کیانوش رستمی یکی از قهرمانان نامی ایران در سال‌های اخیر بوده و بارها به خاطر افتخار‌آفرینی و البته حواشی زیادی که داشت، همواره نامش بر سر زبان‌ها بود اما ظاهراً باید آرام آرام با او و درخشش‌هایی که داشته خداحافظی کرد. مدت‌ها ادعا داشت باید به تنهایی تمرین کند اما حالا هم که به اردو برگشته از گذشته درخشان خود خیلی فاصله گرفته است. او رکوردهایی از خودش ثبت می‌کند که نه تنها او را به رکوردشکنی و مدال طلا نمی‌رساند، بلکه حتی به سکو هم نمی‌رساند تا حداقل بتواند یک مدال برنز کسب کند.

کیانوش محو تماشای چینی‌ها
کیانوش رستمی در دسته 89 کیلوگرم در حالی به رقابت با ستاره‌های چینی و قزاقستانی آمده بود که در حرکت یکضرب از سه حرکت فقط یکی را توانست ثبت کند و در نهایت با ثبت 165 کیلوگرم در یکضرب به کارش پایان داد. در دو ضرب هم اوضاع به همین منوال بود، او در حرکت اول 186 کیلوگرم را ثبت کرد اما حرکت دوم را که 207 کیلوگرم بود انداخت و قید حرکت سوم را هم زد. در نهایت با مجموع ۳۵۱ کیلوگرم و هشتمی آسیا به کارش پایان داد. این در حالی بود که رقبای کیانوش همه درخشیدند و نشان دادند که فاصله خود را با قهرمان سابق المپیک خیلی زیاد کردند و در حالی‌ که کیانوش وزنه‌ها را یکی پس از دیگری خراب می‌کرد، وزنه‌برداران چینی برای یک رکوردشکنی دیگر نقشه می‌کشیدند. داین لی از چین با رکورد ۱۸۰ کیلوگرم در یکضرب، ۲۱۶ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۳۹۶ کیلوگرم با کسب ۲مدال طلای یکضرب و مجموع و نقره دوضرب و شکستن رکورد یکضرب و مجموع جهان بهترین عملکرد را داشته باشد. تیان تائو از چین هم با رکورد ۱۶۵ کیلوگرم در یکضرب، ۲۲۲ کیلوگرم در دو ضرب و با مجموع ۳۸۷ کیلوگرم، طلای دو ضرب و نقره مجموع و برنز یکضرب و شکستن رکورد دو ضرب جهان عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت.  

جوادی و دو برنز  برای رقابت با تائو
مصطفی جوادی دیگر وزنه‌بردار ایران در دسته ۸۹ کیلوگرم بود که توانست دو مدال برنز دو ضرب و مجموع را بگیرد. جوادی رکورد ۱۵۹ کیلوگرم را در یکضرب، ۲۰۵ کیلوگرم در دو ضرب و مجموع ۳۶۴ کیلوگرم، مدال برنز دو ضرب و مجموع را گرفت. جوادی نشان داد که اگر با برنامه‌ریزی بهتری کار کند می‌تواند خیلی زود به رقابت با ستاره‌های چینی امیدوار باشد. او فعلاً امید اصلی ایران در این دسته است.

تکرار طلا ممکن نشد
رقابت گروه A دسته ۸۱ کیلوگرم وزنه‌برداری زنان هم در حالی برگزار شد که دو نماینده برای ایران روی تخته رفتند که الهام حسینی پنجم شد و پریسا نورعلی در مکان نهم قرار گرفت. الهام حسینی با رکورد ۱۰۶ یکضرب، ۱۳۱ دو ضرب و مجموع ۲۳۷ کیلوگرم دستش به مدال نرسید و در مجموع پنجم شد. این در حالی است که او سال گذشته به مدال طلا رسیده بود و شاید با این قیاس این نتیجه برای الهام حسینی نگران کننده باشد اما حسینی در این مسابقات چهار کیلوگرم رکورد یکضرب، شش کیلوگرم رکورد دو ضرب و ۱۰ کیلوگرم رکورد مجموع ایران را افزایش داد. رکورد حسینی در رنکینگ المپیک ۲۲۶ کیلوگرم بود که اکنون به ۲۳۷ کیلوگرم افزایش یافت اما با این‌ حال برای رسیدن به مدال فاصله زیادی دارد. پریسا نورعلی دیگر نماینده ایران هم با رکورد ۹۱ کیلوگرم در یکضرب، ۱۱۶ کیلوگرم در دو ضرب و ۲۰۷ کیلوگرم در مجموع در رده نهم قرار گرفت. نورعلی برای نخستین مرتبه در قهرمانی بزرگسالان آسیا وزنه زد و شاید این نتیجه برای او خیلی هم بد نباشد. نکته جالب توجه اینکه در این دسته هم قهرمانی و نایب قهرمانی به چینی‌ها رسید. ژیائومی لیانگ با ۱۲۰ کیلوگرم در یکضرب، ۱۵۵ کیلوگرم در دو ضرب و ۲۷۵ کیلوگرم مجموع صاحب ۳ مدال طلا شد. ژویو وانگ هم  با ۱۱۵ کیلوگرم در یکضرب، ۱۴۶ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۲۶۱ کیلوگرم صاحب ۳ مدال نقره شد.

جستجو
آرشیو تاریخی