صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

در استقلال حتی مربیان با قرارداد هم اخراج شده‌اند

ساپینتو در پروژه فریب!

طی ۴۸ ساعت گذشته این شایعه مطرح شد که گروهی از مدیران باشگاه استقلال و در رأس آنها حجت‌الله کریمی، مذاکرات خود با ریکاردو ساپینتو را برای اینکه این مربی پرتغالی فصل آینده نیز هدایت آبی‌پوشان تهرانی را برعهده داشته باشد، آغاز کرده‌اند و توافقات ابتدایی به دست آمده چون ریکاردو خودش دوست دارد با وجود همه مشکلات، در استقلال بماند و اگر دغدغه‌های مادی باشگاه کاهش پیدا کند شرایط بهتری در لیگ بیست و سوم پیدا خواهد کرد. از طرفی، رفتارهایی که این مربی در کنار زمین انجام می‌دهد برای برخی از هواداران استقلال قابل توجه است و شاید همین مسأله شانس ماندگاری او را افزایش بدهد ولی نکته فوق‌العاده مهم اینجاست که ساپینتو اصلاً نباید روی این مذاکرات و وعده‌هایی که بابت فصل آینده به او می‌دهند، دلخوش و مطمئن باشد چون در استقلال شاهد بوده‌ایم که حتی مربیانی با قرارداد طولانی مدت هم ماه‌ها پیش از انقضای تاریخ قراردادشان به سمت در خروجی هدایت شده‌اند!
 
داستان تلخ جدایی پورحیدری و حجازی
بدون هیچ شک و تردیدی منصور پورحیدری و ناصر حجازی، بزرگترین اسطوره‌های تاریخ باشگاه استقلال هستند اما این دو نفر هم از گزند برکناری ناگهانی در امان نمانده‌اند. در پاییز سال ۱۳۷۵ وقتی استقلال پس از ۷ سال دربی را واگذار کرد، جایگاه منصور پورحیدری متزلزل شد. البته علی فتح‌الله‌زاده که در آن مقطع به تازگی و برای اولین مرتبه مدیرعامل باشگاه استقلال شده بود پس از اینکه استقلال به مرحله نیمه نهایی پیکارهای جام در جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا کرد، با صراحت گفت هیچ تصمیمی برای تغییر در کادر فنی خود ندارد اما دقیقاً بر خلاف این ادعا، پورحیدری را کنار گذاشت و این فرصت را به ناصر حجازی داد تا سرمربی استقلال شود. منصور خان خیلی دوست داشت با تیم استقلال به مرحله پایانی جام در جام آسیا برود و حتی خودش گفته بود حاضر است فارغ از اینکه چه نتیجه‌ای کسب کند، پس از پایان مسابقات کنار برود اما چنین فرصتی را به او ندادند. حجازی آمد و در یک سال اول فتح‌الله‌زاده انصافاً خیلی خوب پای کار ایستاد پس از اینکه آبی‌پوشان روی روند مطلوب نتیجه‌گیری افتادند و در تابستان سال ۷۷ عنوان قهرمانی لیگ آزادگان را هم به دست آوردند، فتح‌الله‌زاده در مصاحبه‌ای مدعی شد تا وقتی او مدیرعامل باشد، ناصرخان هم سرمربی استقلال است اما کمتر از ۱۰ ماه بعد، فتح‌‌الله‌زاده همچنان مدیرعامل بود و ناصر حجازی‌ پس از بازی عجیب و مرموز مقابل سایپا و در واقع به جرم نایب قهرمانی استقلال در آسیا، از سمت خود برکنار شد!

خداحافظی مظلومی
حتماً هیأت مدیره باشگاه استقلال در جریان ماجراهای تمدید قرارداد سرمربی کنونی یا روی کار آوردن سرمربی جدید قرار می‌گیرند اما یکی از اعضای همین هیأت به خوبی می‌تواند شهادت بدهد که در باشگاه استقلال حتی صرف داشتن قرارداد هم نمی‌تواند تضمین‌کننده ماندگاری یک سرمربی باشد. پرویز مظلومی در تابستان سال ۱۳۹۴ به استقلال پیوست و با این باشگاه قرارداد دوساله منعقد کرد. در واقع او باید تا اول تیر ماه سال ۱۳۹۶ بر نیمکت آبی‌ها می‌نشست ولی اواخر بهار سال ۱۳۹۵ پس از اینکه استقلال عنوان قهرمانی لیگ پانزدهم را از دست داد و در جام حذفی آن فصل نیز مغلوب ذوب‌آهن شد، پرویز مظلومی را کنار گذاشتند تا علیرضا منصوریان هدایت استقلال را بر عهده بگیرد. مظلومی چند سال بعد در تلویزیون با کنایه خطاب به مدیران وقت باشگاه استقلال گفت: «من هنوز یک فصل دیگر با باشگاه قرارداد داشتم اما آقایان دنبال سرمربی جدید می‌گشتند و حتی به منزل کاندیداهای مورد نظر خودشان هم رفتند.»
 
جدایی شفر
وینفرد شفر، سرمربی آلمانی استقلال بهار سال ۱۳۹۸ در حالی از این تیم کنار گذاشته شد که هنوز با باشگاه قرارداد داشت. با او پس از برکناری رفتار بسیار تندی کردند و حتی اجازه خداحافظی با شاگردانش را نیز ندادند. به همین خاطر فوق‌العاده عصبانی شد و در نهایت با شکایت از استقلال به فیفا تمام مطالبات خود به اضافه غرامت قراردادش را هم گرفت.
 
داستان وارونه مجیدی
به تمام این موارد باید قضیه فرهاد مجیدی را هم اضافه کرد. سرمربی که با استقلال قرارداد طولانی مدت بسته بود ولی بلافاصله پس از اینکه فصل گذشته به پایان رسید و توانست آبی‌ها را مقتدرانه به مقام قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر برساند، از استقلال جدا شد تا برای کار راهی امارات شود البته باشگاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد به پاس زحمات فرهاد مجیدی مانع جدایی او نمی‌شود و همین کار را هم کرد.
 
ماجرای مهمی به نام جام حذفی
اگرچه با توجه به توضیحاتی که دادیم ریکاردو ساپینتو نباید مذاکرات اولیه برای فصل آینده را به معنای قطعی شدن حضور خود تلقی کند ولی این حق را به مدیران باشگاه استقلال نیز باید بدهیم که در مجموع پس از پایان جام حذفی نظر نهایی را اعلام کنند و تصمیم قطعی بگیرند. به هر حال لیگ برتر برای استقلال تمام شده و تنها امید آنها برای موفقیت به قهرمانی در جام حذفی خلاصه می‌شود. اگر استقلال قهرمان جام حذفی نشود و با توجه به اینکه این تیم با سرمربی پرتغالی خود در فصل جاری اغلب دیدار‌های مهم را نیز واگذار کرده است واقعاً هزینه کردن مبلغی بالغ بر ۷۰۰ هزار دلار برای نگه داشتن ساپینتو اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد و این مربی ابتدا باید استقلال را قهرمان جام حذفی بکند تا پس از آن یکی از کاندیداهای جدی نیمکت آبی‌ها برای فصل آینده قلمداد شود.

قایدی هم محروم شد هم جریمه
حکم کمیته انضباطی این بار به ضرر مهدی قایدی بود و این بازیکن با محرومیت مواجه شد. حکم کمیته انضباطی این بود: «در خصوص تخلف انتسابی مهدی قایدی، بازیکن تیم استقلال مبنی بر نشر اکاذیب از طریق مصاحبه با خبرگزاری‌ها و اصحاب رسانه و با توجه به مجموعه محتویات پرونده از جمله مصاحبه علیه داور بازی استقلال و پرسپولیس، تخلف انتسابی به ایشان محرز و مسلم تشخیص داده شد و مستند به ماده ۷۱ مقررات انضباطی و با رعایت ماده ۹۴ به یک جلسه محرومیت تعلیقی به مدت ۶ ماه و پرداخت یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شد. رأی صادره در بخش محرومیت تعلیقی قابل اجرا و قطعی بوده و در بخش جریمه نقدی غیرقابل اجرا و قابل تجدیدنظرخواهی به مدت ۷ روز پس از ابلاغ در کمیته استیناف می‌باشد.» البته باشگاه استقلال نیز با محرومیت مواجه شد. کمیته انضباطی با اشاره به تخلف تماشاگران منتسب به استقلال در حکم مخصوص دربی آورد: «دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال در هفته بیست و هفتم برگزار شد که از سوی تماشاگران باشگاه استقلال تخلفاتی مبنی بر پرتاب اشیا و فحاشی رخ داد. باشگاه استقلال به مبلغ ۵۱۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد. این رأی قابل تجدید نظر است.»

جستجو
آرشیو تاریخی