صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

دستاوردهای ویژه ایرانی‌ها در فوتسال جهان

افق‌هایی تازه پیش روی طیبی

وصال روحانـی
روزنامه‌نگار

رتبه نخست تیم «پالما» در رقابت‌های لیگ فوتسال قهرمانان اروپا 2023 واقعه‌ای را رقم زد که تاکنون برای این رشته در کشورمان رقم نخورده بود.
این تیم اسپانیایی دو ایرانی نام‌ آشنا را در خدمت دارد که همان حسین طیبی و مسلم اولادقباد هستند. درست است که فوتسال هرگز از نظر کلاس و جایگاه و میزان اقبال عمومی با فوتبال برابری نکرده ولی به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اصلی فوتبال بخشی مهم از این ورزش به حساب می‌آید. با این اوصاف باید تأکید کرد برای اولین بار در تاریخ طولانی عضویت بازیکنان ایرانی در تیم‌های باشگاهی اروپا، تیمی با این مشخصه و با در بر داشتن ایرانی‌ها به قهرمانی در سطح قاره سبز می‌رسد و دو ایرانی موفق می‌شوند که در عنوان قهرمانی قاره سبز شراکت یابند.
بالاترین عنوان به دست آمده توسط یک ایرانی در لیگ فوتبال قهرمانان اروپا، نایب قهرمانی بوده است که علی دایی در معیت تیم بایرن مونیخ آلمان در سال 1999 به آن دست یافت.
البته فصل پیش علیرضا جهانبخش نیز همراه با فاینورد هلند در «لیگ کنفرانس» به عنوان دومی رسید اما این مسابقات به لحاظ اعتبار فقط سومین جام باشگاهی اروپا به حساب می‌آید و یک دهم اعتبار لیگ قهرمانان را ندارد و اهمیتش از «لیگ اروپا» هم که جام دوم قاره محسوب می‌شود، کمتر است و سال پیش برای اولین بار بود که برگزار می‌شد.
 
جبرانی بر ناکامی‌های «غیرت»
از بین دو بازیکن ایرانی تیم پالما، طیبی سهم بیشتری نسبت به مسلم اولادقباد داشته و حتی در دیدار نهایی که یکشنبه شب بین این تیم و اسپورتینگ لیسبون برگزار شد، مربیان مایورکا از اولادقباد استفاده نکردند اما طیبی با وجود مصدومیتی که داشت و بر اثر آن از حضوری کامل در تمرینات قبلی تیم خود محروم مانده بود، به میدان فرستاده شد و سهم خود را از این قهرمانی ناب برگرفت.
بازی دو تیم فینالیست بسیار فشرده و نزدیک بود و به تساوی 1-1 منجر شد و فقط در ضربات پنالتی بود که گره کار گشوده شد و طیبی و یارانش با برد 3-5 جام قهرمانی را در آغوش گرفتند. قهرمانی با تیم پالما که از ایالت مایورکای اسپانیا می‌آید، طیبی را به جایگاهی رساند که به آن بسیار چشم داشت.
او پیش‌تر با تیم پر ستاره «غیرت» قزاقستان هم بخت‌های خود را در پیکارهای اروپایی آزموده اما به سکوی نخست نرسیده بود. تجربه تازه و موفق‌تر او به عنوان عضوی شاخص از تیم جزیره‌نشین پالما، او را در شرایطی تازه و برتر قرار می‌دهد. آنجا که می‌تواند به افق‌هایی تازه چشم بدوزد و در صورت تمایل به عضویت در تیم‌های مشهورتر هم بیندیشد و کارنامه‌اش را پربارتر کند.
 
این رشته «ایرانی» است
طیبی اینک یکی از ارشدترین مردان فوتسال ایران به حساب می‌آید و در جایگاهی قرار دارد که هر بازیکن ایرانی در این رشته آرزوی نیل به آن را در سر دارد. او اینک کاپیتان تیم ملی فوتسال ایران هم به شمار می‌آید و اگر قرار است کشورمان با درخشش در دوره بعدی پیکارهای فوتسال قهرمانی آسیا مجوز شرکت در جام جهانی 2024 را به دست آورد، نقش تجربه بیکران او در شکل‌گیری این توفیق چشمگیر خواهد بود.
مشخصه مهم طیبی این است که هم با نسلی که از سال 2010 به بعد در تیم ملی فوتسال ایران به کار گرفته شد، همبازی بوده و هم با نسل جدید و جوان‌تری که وحید شمسایی سرمربی کنونی تیم ملی فوتسال ایران در یک سال و نیم اخیر جذب این تیم کرده و معدل سنی این تیم را تا 5/26 سال پایین آورده است.
 طیبی در 10 سال اخیر از دست زدن به هر تجربه تازه و ممکنی استقبال کرده و همین امروز هم اگرچه مورد تأیید کامل آنتونیو وادیو، سرمربی پالما مایورکا قرار دارد، به عنوان یک بازیکن کاملاً حرفه‌ای از هر موقعیتی چه انفرادی و چه گروهی برای هر چه مطرح‌تر کردن فوتسال ایران در خارج از مرزها سود می‌جوید.
شاید قهرمان شدن در لیگ فوتسال اروپا هرگز با بالانشینی در لیگ فوتبال قهرمانان این قاره برابری نکند ولی افتخاری است که اولاً هیچ ایرانی دیگری بجز طیبی و اولادقباد تا قبل از این هفته طعم آن را نچشیده بود و ثانیاً خالقان آن حالا می‌توانند به جهانیان بگویند که اگرچه فوتبال ایران قادر به رسیدن به قله‌های این رشته در جهان نیست، اما با همت امثال طیبی در فوتسال می‌توان به بالاترین دستاوردها رسید و نمونه و پرچمدار و برای سایر کشورها و قاره‌ها الگو شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی