صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

آمار نسبتاً برتر حریف در بازی قبلی و یک نگرانی بزرگ

بازی بعدی با گل‌گهر هم حذفی است!

محمدرضا طیاری
خبر‌نگار
پرسپولیس در حالی عصر جمعه مقابل گل‌گهر به میدان خواهد رفت که 12 روز قبل از این بازی درست در همین ورزشگاه آزادی خیلی سخت و با کمترین اختلاف حریف خود را شکست داده بود.
 در آن مسابقه با اینکه پرسپولیس در نیمه اول به دو گل رسید و برخلاف بسیاری از بازی‌های این فصل بار خود را در نیمه نخست بست اما در شروع نیمه دوم گل خورد و برای دقایقی طولانی با تمرکز روی برتری خود مشغول دفاع شد و از پیروزی‌اش دفاع کرد تا به مرحله بعد صعود کند.
معمولاً بازی‌های جام حذفی شرایط خاص خودش را دارد و کیفیت بازی اهمیت کمتری پیدا می‌کند چرا که تنها پیروزی و صعود مهم خواهد بود که پرسپولیس به آن دست یافت.
پرسپولیس در آن مسابقه و در نیمه دوم آنقدر مشغول دفاع از برتری‌اش شد که هر لحظه امکان از دست رفتن برد دو گله وجود داشت چرا که گل‌گهر هم تیم پرمهره‌ای است هم با در نظر گرفتن اینکه احتمالاً سهمیه آسیایی را از دست داده و به تراکتور واگذار کند در جام حذفی دنبال اعاده حیثیت می‌گشت.
 به همین خاطر در پایان آن مسابقه سیرجانی‌ها آماری برابر یا در برخی فاکتورها برتر از پرسپولیس ثبت کردند و بازنده‌ای سربلند بودند.
در آن مسابقه مالکیت توپ 50-50 بود، گل‌گهر 12 شوت زد و پرسپولیس 7 تا. از این تعداد شوت، البته هر دو تیم 4 ضربه در چهارچوب زدند و عجیب اینکه هر 4 ضربه پرسپولیس در داخل چهارچوب شانس قطعی گل بود اما برای میهمان این مسابقه 3 شانس مسلم گلزنی ثبت شد.
در این مسابقه دقت پاس دو تیم هم حدوداً برابر بود (81 درصد پرسپولیس، 82 درصد گل‌گهر)، پاس‌های موفق گل‌گهر از پرسپولیس بیشتر بود (345 به 328) و در نبردهای هوایی موفق هم تیم الهویی آمار بهتری ارائه داد (11 به 9).
آن مسابقه فوق‌العاده پربرخورد هم شد و هر دو تیم 20 بار خطا کردند و داور به شکل عجیبی 7 بار از کارت زردش استفاده کرد (4 تا پرسپولیس، 3 تا گل‌گهر) که اگر قرار باشد همین رویه در دیدار لیگ برتری دو تیم هم اتفاق بیفتد پرسپولیس در بازی آخر مقابل نساجی در قائمشهر چند محروم خواهد داشت و احتمالاً بشدت آسیب خواهد دید.
شاید اگر حالا به آن بازی برمی‌گردید و آمار و وقایعش را مرور می‌کنید به این نکته اشاره کنید که آن مسابقه در چهارچوب جام حذفی بود و شرایط خاص خودش را داشت اما به نظر می‌رسد همان شرایط در بازی لیگ برتری دو تیم هم وجود داشته باشد و بازی بسیار نزدیکی را از حیث مالکیت، تعداد نبردهای موفق، شوت به دروازه، موقعیت گل و ... شاهد باشیم و فقط تمرکز، موقعیت شناسی، باهوش بازی کردن در حمله و بی‌اشتباه ماندن در دفاع می‌تواند پرسپولیس را به خواسته‌اش برساند.
با این شرایط به نظر می‌رسد این بازی هم با وجود اینکه در چهارچوب لیگ برتر برگزار می‌شود اما همان خاصیت‌های بازی حذفی را خواهد داشت چرا که حکم یک فینال بزرگ را دارد و حتی نسبت به بازی اخیر دو تیم در جام حذفی حساس‌تر و با اهمیت‌تر است.
 پرسپولیس یک سوی این فینال است و می‌داند تنها با برد به خواسته‌اش خواهد رسید و از دست دادن امتیاز شاید به قیمت از دست دادن صدر جدول و قهرمانی‌اش تمام شود پس این مسابقه هم حکم حذفی پیدا خواهد کرد و حساسیت به اوج می‌رسد با این تفاوت که بازی سپاهان همزمان برگزار می‌شود و اگر حریف به گل نرسد یا خبر پیش افتادنش به تیم نرسد، یحیی و بازیکنانش با استرس کمتری بازی می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی