صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

تراکتور به رتبه چهارم بسیار نزدیک است

کورس سه‌جانبه برای سهمیه آسیایی

وصال روحانی
روزنامه نگار

رقابت بر سر رتبه چهارم لیگ برتر فوتبال کشور بین سه تیم تراکتور، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان که به ترتیب در جدول رده‌بندی صاحب رتبه‌های چهارم تا ششم هستند، به شدت داغ شده و بواقع نتایج بازی‌های آنان در دو هفته باقی‌مانده از مسابقات است که تعیین می‌کند کدام‌یک به این رتبه می‌رسند. در حال حاضر تیم پرطرفدار تبریزی با 3 امتیاز بیشتر از مس رفسنجان و 4 پوئن برتری بر تیم سیرجانی طلایه‌دار نخست احراز این عنوان است و تنها راه توفیق دو تیم دنباله‌رو تراکتور این است که این تیم بلغزد و حداقل 3 امتیاز از دست بدهد و در غیر این‌صورت و با رسیدن تراکتوری‌ها به 3 پوئن دیگر امکان چهارم شدن تیم رفسنجانی و گل‌گهر که البته هر دو از استان کرمان می‌آیند به صفر می‌رسد. اهمیت چهارم شدن در لیگ به این سبب است که تیم حائز این مقام سهمیه آسیایی کسب می‌کند. این سهمیه معمولاً مشروط است و تیم چهارم لیگ ایران به مرحله پلی‌آف ارجاع می‌شود اما چون امسال استقلال که حداقل رتبه متصور برای این تیم سومی است، به سبب دیرکرد در پرداخت دیون مالی خود به طلبکاران خارجی‌اش از لیگ قهرمانان آسیا اخراج شده، نه تنها تیم چهارم لیگ ما می‌تواند به کسب یک سهمیه مستقیم هم امیدوار باشد بلکه شاید تیم پنجم لیگ نیز سهمیه مشروط بگیرد. به اینها اضافه کنید احتمال حذف یکی دو سهمیه دیگر شامل پرسپولیس که شاید در بررسی‌های AFC همانند فصل پیش واجد شرایط شناخته نشود و مثل آبی‌ها از جدول لیگ قهرمانان کنار گذاشته شود و از این طریق شاید بخت تیمی که در لیگ برتر ایران به رتبه ششم برسد نیز بشدت زیاد شده و به «آسیا» راه یابد منوط به این‌که در ارزشگذاری‌های «AFC» واقعاً حرفه‌ای شناخته شود.
 
از نتایج داخل میدان تا محاسبات بیرون از میدان
جمعه پیش‌رو (22 اردیبهشت) در چهارچوب هفته ماقبل آخر لیگ بیست و دوم، تراکتور میزبان نساجی است، مس رفسنجان از استقلال پذیرایی می‌کند و گل‌گهر میهمان پرسپولیس است.
شش روز پس از آن یعنی در روز پنجشنبه 28 اردیبهشت تراکتور در تهران با استقلال مسابقه می‌دهد، مس رفسنجان با پیکان در پایتخت مسابقه می‌دهد و گل‌گهر با صنعت نفت دیدار می‌کند. یک نگاه گذرا هم نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این بازی‌ها آسان نیست و هر نتیجه‌ای در این مصاف‌ها متصور است و بنابراین برای مطلع شدن از هویت تیم صاحب رتبه چهارم باید تا آخرین روز صبر کرد اما اگر پرشورهای تبریزی دو روز بعد در هفته بیست و نهم لیگ تیم متزلزل شده نساجی را شکست بدهند، نیمه بیشتر راه را طی کرده و چهارم شدن خود را به میزان بیش از 90 درصد قطعی خواهند کرد. در چنین صورتی حتی باخت احتمالی تیم تحت هدایت پاکو خمس اسپانیایی مقابل استقلال در هفته آخر شاید نتواند تغییری در جایگاه نهایی آنها ایجاد کند و با این فرض مس رفسنجان و گل‌گهر باید آسیایی شدن خود را در گرو اتفاقات بیرون از میدان و بواقع محاسبات AFC ببینند. آنجا که مقام‌های این کنفدراسیون قاره‌ای حداقل یکی از تیم‌های بالای سر آنها را در جدول رده‌بندی فاقد شرایط حرفه‌ای و بی‌بهره از خودکفایی مالی و غیر‌خصوصی بینگارند و به تبع آن تیم مورد بحث را کنار بگذارند. اتفاقی که آنقدرها هم غیر‌ممکن نیست اما در حال حاضر سه تیم خواهان رتبه چهارم جدول نمی‌توانند آن را کاملاً جدی و بسیار محتمل تلقی کنند و بواسطه آن از فشار و حجم اقدامات خود بکاهند.
 
راه‌های واقعی صعود
در نهایت هر تیمی از کورس سه‌جانبه فوق سرفراز بیرون آید و بواقع هر تیم حاضر در لیگ ایران باید متوجه این نکته اساسی‌تر شود که در زمانه فعلی فقط قرار گرفتن در جمع چهار تیم اول لیگ و حتی فتح جام حذفی ضامن شرکت در لیگ قهرمانان آسیا نیست و مهم‌تر از آن کسب شرایط حرفه‌ای و خودکفا شناخته شدن از دیدگاه کنفدراسیون آسیا است. فولاد خوزستان سال پیش در شرایطی مجوز شرکت در لیگ قاره‌ای را دریافت کرد که در لیگ داخلی چهارم هم نشده بود اما جانشین سرخابی‌های تهران و گل‌گهر شد که AFC بر حضور آنها در جام نخست باشگاهی آسیا خط بطلان کشید. این راه پیش رو برای هر تیمی است که می‌خواهد آسیایی شود، ابتدا واجد شرایط بشو و سپس در بالاهای جدول بایست.

جستجو
آرشیو تاریخی