صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و نه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

استارت مدال‌آوری دختران وزنه‌برداری ایران در جینجو با 2 برنز

سومی آسیا مزد تلاش کشاورز

رضا عباسپور
روزنامه نگار

پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد تا فاطمه کشاورز دومین دختر وزنه‌بردار ایران در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا(مرحله دوم گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) اگرچه در حرکت یکضرب از رسیدن به مدال ناکام ماند، ولی در دوضرب و مجموع با انگیزه و روحیه بهتر روی تخته مسابقه حاضر شده و مدال‌های برنز این دو حرکت را به خود اختصاص دهد. کشاورز البته در دسته وزنی غیرالمپیکی در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا(64 کیلوگرم) روی تخته آسیایی حاضر شد و توانست بعد از سیده الهام حسینی در رده سنی بزرگسالان نام خود را به‌عنوان دومین بانوی مدال‌آور وزنه‌برداری ایران در رده سنی بزرگسالان و رقابت‌های قهرمانی آسیا ثبت و ماندگار کند. او با 19 سال سن اگر درست هدایت و حمایت شود، می‌تواند آینده درخشانی در اوزان بالاتر و المپیکی داشته باشد.
 تجربه بین‌المللی به داد کشاورز رسید
قبل از شروع مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری بزرگسالان آسیا در جینجوی کره جنوبی، با نیم‌نگاهی به لیست نهایی رکوردهای ورودی اوزان مختلف، باتوجه به شرایط آمادگی، رکوردی و روحی فاطمه کشاورز در دسته وزنی 64 کیلوگرم، می‌شد پیش‌بینی کرد که این وزنه‌بردار شیرازی و خوش‌آتیه بتواند با حفظ روحیه و تکرار رکوردهای شخصی خود صاحب مدال آسیایی و یکی از سکوهای سه‌گانه قهرمانی قاره کهن شود. دقیقاً شرایطی که پیش‌بینی می‌شد نیز در زمان برگزاری رقابت گروه A دسته وزنی 64 کیلوگرم برای کشاورز و رقبای آسیایی او رخ داد. اما در حرکت یکضرب به واسطه اینکه کشاورز نتوانست آنچه که کادرفنی از او برای مهار وزنه‌ها خواسته بودند را بدرستی روی تخته پیاده کند، بجز عنوان پنجمی با مهار وزنه 85 کیلوگرم چیزی عاید تیم دختران وزنه‌برداری ایران و فاطمه کشاورز نشد. او دو بار پیاپی در حرکت اول و سوم خود در مهار وزنه‌‌های 83 و 89 کیلوگرم ناکام ماند تا کادرفنی بابت دوضرب و عملکرد این ملی‌پوش در مجموع برای کسب مدال آسیایی اندکی دلواپس و نگران شوند. هرچند کشاورز با توصیه‌هایی که کوروش باقری بین حرکات یکضرب و دوضرب به او داشت، روحیه گرفت و در دوضرب با استفاده از تجربه بین‌المللی که داشت، خودش را جمع و جور کرده و با تمرکز بیشتر در حرکت دوضرب آب رفته را به جوی بازگرداند. وزنه‌برداران‌ مغولستان، قزاقستان، چین تایپه و ترکمنستان اصلی‌ترین حریفان ملی‌پوش کشورمان بودند. در پایان حرکات یکضرب وزنه‌برداران کشورهای مغولستان، قزاقستان و ترکمنستان به ترتیب با مهار وزنه‌های 93، 91 و 90 کیلوگرم مدال‌های طلا، نقره و برنز حرکت یکضرب را از آن خود کردند. بدون تردید فاطمه کشاورز در یکضرب هم توان کسب مدال‌های طلا، نقره یا برنز را داشت. اما اندکی استرس، به همراه عجله کردن در مهار وزنه‌های انتخابی توسط کادرفنی باعث شد تا او مدال یکضرب آسیا را مفت از دست بدهد. ولی همین مسابقات قطعاً برای او تجربه عالی خواهد بود تا در میادین آتی با تجربه بیشتر و رفع کردن نقاط ضعف خود، جدی‌تر و مصمم‌تر برای کسب مدال و سکوی قهرمانی روی تخته مسابقه حاضر شود.
 
نیاز به افزایش وزن برای المپیکی شدن
نماینده شایسته دختران وزنه‌برداری کشورمان در دسته 64 کیلوگرم(فاطمه کشاورز) با شروع حرکات دوضرب رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا در گروه A این دسته وزنی غیرالمپیکی، تمرکزش را بیشتر از حرکت یکضرب روی حفظ و مهار وزنه‌های انتخابی توسط کادرفنی معطوف کرد تا این فرصت طلایی برای کسب مدال در قهرمانی آسیا که گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس نیز بود را مفت و آسان از دست ندهد. کشاورز در دوضرب خیلی بهتر و سرحال‌تر از یکضرب روی تخته آمد و البته با استفاده از ضعف و اشتباهات رقبای خود، با مهار وزنه‌های 105 و 109 کیلوگرم در حرکات اول و دوم دوضرب، مدال برنز دوضرب و مجموعش را قطعی کرده و خیال کادرفنی را از این بابت راحت کرد. کشاورز در حرکت سومش به وزنه 113 کیلوگرمی نیز حمله کرد، ولی در مهار این وزنه ناکام ماند تا با مجموع 194 کیلوگرم صاحب سکوی سومی آسیا در حرکات دوضرب و مجموع شود. در پایان این رقابت وزنه‌برداران کشورهای مغولستان و ترکمنستان به ترتیب با مجموع 211 و 207 کیلوگرم صاحب سکوهای طلایی و نقره‌ای این دسته وزنی شدند. هشت وزنه‌بردار در گروه A وزنه زدند و نماینده سنگاپور در یکضرب اوت شد. بی‌تردید کشاورز یکی از استعدادهای خوب و خوش‌آتیه در وزنه‌برداری بانوان است. استعدادی درخشان که اگر خوب حمایت و هدایتش کنیم، با افزایش وزن بیشتر و حضور در دسته وزنی 71 کیلوگرم(دسته وزنی المپیکی بانوان) می‌توانیم از ظرفیت و پتانسیل بالای این دختر قدرتمند استفاده کرده و صاحب سهمیه تاریخی المپیک در این دسته وزنی شویم.

ZOOM

قطعاً حضور و حمایت از دختران وزنه‌برداری در رقابت‌های مختلف بین‌المللی اتفاقی امیدوارکننده و مسرت‌بخش است برای ورزش و وزنه‌برداری ایران در عرصه داخلی و بین‌المللی. دختران بااستعداد و قدرتمندی که اگر درست و با برنامه هدایت و حمایت شوند، می‌توانند همپای پولادمردان  یا حتی جلوتر از آنها باعث افتخار و سربلندی ورزش ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی باشند. نمونه این دختران بااستعداد و توانمند را می‌توانیم در ترکیب تیم ملی وزنه‌برداری بانوان کشورمان اعزامی به رقابت‌های وزنه‌برداری بزرگسالان آسیا در کره جنوبی ببینیم. دختران شایسته‌ای که فاطمه کشاورز شروع کننده افتخارآفرینی‌ آنها در کره جنوبی بود و در روزهای آتی باید منتظر درخشش سه نماینده باقی‌مانده کشورمان یعنی سیده الهام حسینی، پریسا نورعلی و زینب شیخ ارباب در اوزان 81 و 87 کیلوگرم گروه A باشیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی