صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مسیر هموار وزنه‌بردار 81 کیلویی ایران برای قهرمانی در جینجو

طلا در مشت سلطانی

 

رضاعباسپور
روزنامه نگار

قطعاً یکی از شانس‌های مسلم کسب مدال طلا و سکوی قهرمانی رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا (گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) حسین سلطانی ملی‌پوش جوان کشورمان در دسته وزنی 81 کیلوگرم است. سلطانی اهل زنجان است و چند سالی می‌شود که در رده‌های سنی مختلف، سابقه حضور در تیم‌های ملی و کسب مدال آسیایی و جهانی دارد. او که در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در سال ۲۰۲۱ و در کشور ازبکستان در سومین حرکت یکضرب زیر وزنه ۱۶۱ کیلوگرم از ناحیه آرنج دچار مصدومیت شدید شد و از همان سالن مسابقات به بیمارستان رفت بعد از یک دوره افت شدید و طی کردن دوره درمانی برای بهبود آرنج آسیب‌دیده‌اش، حالا در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا که گزینشی المپیک پاریس نیز به شمار می‌رود، با قدرت به میدان مسابقه برگشته تا با کسب سکوی قهرمانی و مدال طلای آسیایی ناکامی گذشته را جبران کرده و خود را در قامت یک مدعی برای رسیدن به دوبنده تیم ملی در رقابت‌های جهانی عربستان و بازی‌های آسیایی هانگژوی چین معرفی کند. البته اگر اتفاق یا حادثه غیرمنتظره‌ای مثل ازبکستان ناخواسته گریبان این ملی‌پوش خوش‌آتیه را در جینجو نگیرد.

امیدوار به طلایی شدن با هوشیاری سلطانی
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا (دومین مرحله گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) همانطوری که پیش‌بینی می‌شد، از سطح کیفی و کمی بسیار بالایی برخوردار است. حضور ستاره‌های نامدار و شناخته‌شده وزنه‌برداری قاره آسیا، خصوصاً در اوزان المپیکی نقطه قوت و مهم این دوره از پیکارها است که هم‌اکنون در کشور کره جنوبی و شهر جینجو در حال برگزاری است. کاروان وزنه‌برداری کشور‌مان نیز در بخش مردان تقریباً با تمام قوا و نفرات شاخص خود عازم جینجو شده است. نخستین وزنه‌بردار ملی‌پوش کشورمان نیز که قرار است روز سه‌شنبه 19 اردیبهشت به مصاف رقبا برود، حسین سلطانی است که در دسته وزنی 81 کیلوگرم (وزن غیرالمپیکی) روی تخته خواهد رفت. سلطانی در گروه خود اگرچه شانس اصلی کسب نشان طلای آسیایی است، اما او قطعاً نباید رقبای خود، خصوصاً حریف قزاق (نزدیکترین رقیبش برای طلایی شدن) را دست‌کم گرفته و بدون داشتن تاکتیک درست و هوشیاری در انتخاب و مهار وزنه‌ها برای کسب سکوی قهرمانی و مدال‌های طلای یکضرب، دوضرب و مجموع دست به وزنه شود. بدون شک اگر حسین سلطانی در روز مسابقه بتواند طبق برنامه‌ریزی کادرفنی، حداقل 5 حرکت از 6 حرکت خود را بدون خطا و با گرفتن سه چراغ سفید از داوران مسابقه به‌صورت صحیح انجام دهد، بی‌تردید باید از همین حالا مدال طلا و عنوان قهرمانی را برای او کنار گذاشت. هرچند باز هم باید منتظر ماند و امیدوار بود که سلطانی بتواند روی تخته همانی باشد که در روز رکوردگیری تیم ملی در تهران بود. آن وقت می‌شود امیدوار بود که او رقیب سرسختی برای طلایی شدن نخواهد داشت. سلطانی با مجموع 346 کیلوگرم در آسیایی جینجو 6 رقیب دیگر پیش روی خود دارد. قطعاً اگر روز روز سلطانی باشد او می‌تواند بدرخشد و با طلای آسیا قهرمانی را برای خود رقم بزند.
 
وزنه‌زدن با آبله مرغان در کره
ریحانه  کر یمی دختر وزنه‌بردار ایران همانطوری که پیش‌بینی می‌شد، در گروه B دسته ۵۹ کیلوگرم قهرمانی آسیا خیلی نتوانست مطمئن روی تخته ظاهر شود. در رقابت گروه B دسته ۵۹ کیلوگرم زنان، ریحانه کریمی برای ایران روی تخته رفت و نهایتاً با رکورد مجموع ۱۷۵ کیلوگرم به کار خود خاتمه داد. کریمی با 18 سال سن برای اولین بار بود که حضور در یک رویداد بین‌المللی آن هم دررده سنی بزرگسالان را تجربه می‌کرد. او گویا با داشتن بیماری آبله‌مرغان در جینجو روی تخته رفته بود و دست به وزنه شد. به همین دلیل هم این بیماری روی عملکرد فنی‌اش تأثیر منفی داشت. کریمی در یک ضرب ۷۵ کیلوگرم و در دوضرب ۱۰۰ کیلوگرم را مهار کرد و نهایتاً با عنوان ششمی گروه B پرونده این مسابقات برای او بسته شد. این وزنه‌بردار خیلی جوان است و قطعاً برای ششدانگ شدن راه و مسیر طولانی در پیش خواهد داشت.

ZOOM
مسیر آسان برای مدال‌آوری در اوزان غیر المپیکی
در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا، شاهد جنگ و نبرد سختی بین نامداران وزنه‌برداری قاره آسیا خصوصاً در اوزان المپیکی برای کسب مدال‌های خوشرنگ و امتیاز المپیکی هستیم. به همین دلیل هم کسب مدال و سکوی قهرمانی در اوزان المپیکی و در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا کاری بسیار سخت و دشوار است. اما برخلاف اوزان المپیکی، رقابت در اوزان غیرالمپیکی به نسبت دسته‌های وزنی که سهمیه ورودی به المپیک در آن توزیع می‌شود، رسیدن به سکوی قهرمانی و مدال آسیایی آسان‌تر و سهل به نظر می‌رسد. درست مثل دسته وزنی 81 یا 96 و یا دسته وزنی 109 کیلوگرم. به هر روی ملی‌پوشان کشورمان با تمام توان عازم این دوره از مسابقات شدند تا نهایتاً با درخشش خود در قاره آسیا از اعتبار این رشته دفاع کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی