صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و هشت - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۵

پای 2 هزار و 500 دقیقه بازی درترکیب استقلال در میان است

یامگا، پازل قهرمانی در جام حذفی


حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار
کوین یامگا تا قبل از اینکه مصدوم شود 2هزارو520 دقیقه در ترکیب استقلال بازی کرد. او بدون شک در فصل جاری کم نوسان‌ترین بازیکن استقلال محسوب می‌شود و هیچ گاه به لحاظ فنی دچار افت نشده است. دیگر بازیکنان استقلال، حتی ستاره‌ها و ملی‌پوشان در مقاطعی از فصل با افت فنی مواجه شدند و نتوانستند کارایی روزهای اوج را داشته باشند.
مهدی قایدی، ستاره این روزهای استقلال در هفته‌های آغازین هرگز بازیکن این روزها نبود. او در سطح نازلی قرار داشت و به‌شدت دچار افت شده بود. محمد محبی نیز با فراز و فرودهایش نگاه‌ها را به سمت و سوی خود جلب کرده است. محبی هیچ گاه نتوانسته همچون یامگا دریک سطح باشد. شاید مصدومیت‌های ناخواسته نیز در عملکرد محبی نقش ایفا کرده باشد اما به هرحال آماری که از محبی باقی مانده این واقعیت را اثبات می‌کند.
سید‌حسین حسینی هم همین وضعیت را داشته و نتوانسته روی یک مدار حرکت کند و برخلاف فصل قبل بالا و پایین کم نداشته است. دیگر بازیکنان که همواره در ترکیب اصلی قرار می‌گیرند نیز همین اوضاع را داشته‌اند. عارف غلامی، جعفر سلمانی، زبیر نیک نفس، آرش رضاوند، سعید مهری، ارسلان مطهری و... نیز روند حرکتی یکسانی نداشته‌اند و اگر بخواهیم فهرست بازیکنانی که حداقل نوسان را در لیگ جاری پشت سرگذاشته‌اند، نام ببریم یامگا را باید سرآمد همه آنها قرار دهیم. هرچند که روند حرکتی داسیلوا و روزبه چشمی نیز منطقی بوده و این دو بازیکن نیز نوسان اندکی داشته‌اند اما یامگا با عملکردش چیز دیگری بوده و با توجه به اینکه در چند پست برای استقلال بازی کرده، توانسته دست سرمربی استقلال را در کوران لیگ برتر بگیرد.
یامگا با احتساب بازی‌های جام حذفی، سوپرجام و لیگ برتر 29 بار در ترکیب آبی‌ها قرار گرفته که آماری خیره‌کننده است. او که در اغلب بازی‌ها به خواست ساپینتو در پست دفاع راست به میدان رفته 9 بار موفق به گلزنی شده و 3 پاس گل نیز در بیلان کاری‌اش به ثبت رسیده است.
اما آنچه یامگا را به‌عنوان یک مدافع راست متمایز با هم‌ردیف‌های خود جلوه می‌دهد این است که به طور میانگین هر 280 دقیقه یک بار موفق به گلزنی شده که چنین آماری برای یک مدافع راست حیرت‌انگیز است. شم بالای گلزنی یامگا در هفته‌های بسیاری به مدد استقلال آمده است و فقدان این بازیکن در ترکیب استقلال موجب شده تا روند گلزنی این تیم مختل شود.
در هفته‌های اخیر استقلال به سختی گل زده که یکی از دلایلش غیبت یامگا است و اگر این بازیکن در بازی‌های حذفی نیز درترکیب استقلال نباشد، اوضاع پیچیده خواهد شد، ضمن اینکه در آن تورنمنت اهمیت به ثمر رساندن پنالتی عمیقاً بالا است و استقلال نیاز به بازیکنانی همچون یامگا دارد که در به ثمر رساندن ضربات پنالتی تبحر داشته باشد.
 
آخرین مکالمه با ساپینتو
سرمربی استقلال به طور متناوب با یامگا در تماس است و از این بازیکن خواسته ظرف 10 روز آتی به ایران باز‌گردد. اینکه هواداران استقلال به حضور یامگا در بازی با تراکتور نیز خوشبین باشند اهمیت آنچنانی ندارد به این دلیل که بودن یا نبودن او در این بازی هیچ تأثیری در سرنوشت استقلال در لیگ نخواهد داشت. اما حضور یامگا در جام حذفی بسیار سرنوشت‌ساز است و اگر این بازیکن بتواند خودش را به آن رقابت برساند، شانس آبی‌ها برای رسیدن به قهرمانی جام حذفی افزایش چشمگیری خواهد داشت. حال اینکه اگر یامگا به بازی نیمه‌نهایی مقابل نساجی هم نرسد، بعید است که استقلال در خانه قادر به عبور از سد این تیم نباشد اما بودن در فینال احتمالی مقابل پرسپولیس این مزیت را خواهد داشت که استقلال دست‌کم خیالش بابت حضور بازیکنی که هم خوب پنالتی می‌زند و هم خط دفاع را رسوخ‌ناپذیر‌تر‌ کند، آسوده خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی