صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

به بهانه ثبت چهارمین رکورد جهانی الهام اصغری در گینس

بانوی الهام بخش

عاشق چالش است و به همین خاطر هم هر چند سال یک بار، با یک رکورد عجیب و غریب در رسانه‌ها آفتابی می‌شود. بعد از 12 و 20 کیلومتر شنا با پوشش اسلامی در شمال و جنوب ایران و حتی شنا با دست‌های بسته، حالا نوبت به پنج کیلومتر کشیدن یک قایق 15 کیلویی با وزنه 40 کیلویی در خلیج همیشه فارس رسیده. اقدام جالبی که نام او را برای بار چهارم در کتاب رکوردهای جهانی ثبت کرده است.
 
از رکورد آب‌های آزاد تا شنا با دست‌های بسته
 نام الهام اصغری سال‌هاست که با شنا در آب‌های آزاد گره خورده. بانوی شناگری که اوایل دهه 90 چند رکورد قابل توجه از خود بجا گذاشت و حتی توانست آنها را در کتاب جهانی رکوردهای گینس هم ثبت کند. اصغری با شنا کردن مسافت‌های 12 و 20 کیلومتری در دریای خزر برای خودش اسم و رسمی به پا کرد.
بعدها که راهش به جنوب ایران هم افتاد، چالش‌های بیشتری را به شنا کردنش اضافه کرد و این بار توانست 10 کیلومتر را با دست‌های بسته در آب شنا کند و با ثبت زمان 4 ساعت و 59 دقیقه، سومین رکورد جهانی خود را نیز در گینس ثبت کند.
 
ثبت رکورد چهارم در گینس
یادآوری همه اینها به بهانه ثبت چهارمین رکورد جهانی الهام السادات اصغری در گینس است. رکوردی که همین روزهای اخیر در کتاب رکوردهای جهانی ثبت شده تا یک بار دیگر نام اصغری را سر زبان‌ها بیندازد.
اصغری این بار با حمل قایق کایاک 15 کیلویی همراه با وزنه 40 کیلوگرمی به مسافت 5 کیلومتر در مدت زمان یک ساعت و پنجاه و هشت دقیقه در آب‌های نیلگون خلیج فارس موفق به ثبت چهارمین رکورد گینس خود شده است.
 پیش‌تر این آیتم با زمان دو ساعت و چهل و دو دقیقه در اختیار نیک واتسون ورزشکار مرد انگلیسی بود که اصغری با اختلاف 44 دقیقه این رکورد را به‌نام خود به ثبت رساند.
 
از «شناگر» تا «اورکا»
فعالیت‌های جذاب و عجیب اصغری در آب، تا به حال منجر به تولید دو فیلم مستند و سینمایی شده است. اولی به طور مستند از ثبت رکورد شنا با دست‌های بسته در دریای عمان تولید شد و در نهایت «شناگر» نام گرفت. مستندی با کارگردانی طهورا ابوالقاسمی که روایتگر ثبت این رکورد عجیب بود و همان سال 98 نیز فیلمبرداری شد. آخرین خبر از این فیلم به سال 1400 بازمی‌گردد که در حال گذراندن مراحل پایانی تدوین بود اما حالا پس از گذشت دو سال هیچ خبری از اکرانش منتشر نشده است.
فیلم دوم از زندگی الهام اصغری اما حسابی سر و صدا به پا کرد. فیلمی که ترانه علیدوستی به جای او ایفای نقش کرده و «اورکا» لقب گرفت. حلقه اتصال هردوی این فیلم‌‌ها، تهیه‌کننده آن یعنی «مهتاب کرامتی» بود. بازیگر و تهیه‌کننده شناخته شده‌ای که پیش از این با ساخت صفر تا سکو (داستان زندگی خواهران منصوریان)، علاقه خود به ورزش بانوان را نشان داده است.
اورکا در سال 1400 با کارگردانی سحر مصیبی فیلمبرداری شده و این‌طور که شنیده می‌شود، در پروسه دریافت مجوز برای اکران در سینماها قرار دارد.
این فیلم در اولین اکران خارجی خود، در آبان ۱۴۰۰ در جشنواره اجیال دوحه قطر توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره دوحه را کسب کند.
ثبت رکورد بین 8 میلیارد نفر
الهام اصغری درباره ثبت این رکوردها می‌گوید: «برای من آیتم‌های شنا خیلی مهم است و هرچقدر آیتم چالش برانگیزتر و سخت‌تر باشد برایم جذابیت آن بیشتر است. به همین دلیل رکوردهای سختی را در گینس انتخاب می‌کنم. رکورد برایم مهم است اما مهم نیست این رکورد متعلق به زن باشد یا مرد. می‌خواهم به جهانیان ثابت کنم که یک بانوی ایرانی توانایی خیلی بالایی دارد. در خیلی از مواقع رقیبانم مردان بودند.» او ادامه داد: «برای اهداف خود تلاش زیادی کردم، به تنهایی توانستم رکورد اول جهان در بین هشت میلیارد جمعیت دنیا را بشکنم. در این سال‌ها خانواده و دوستانم همواره در کنارم بودند و کمکم کردند، اما باز هم به تنهایی به موفقیت رسیدم و تمامی این رکوردشکنی‌ها را مدیون روزهایی هستم که به خودم امید دادم تا در این مسیر ادامه دهم و موفق شوم.»

جستجو
آرشیو تاریخی