صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

مقایسه آماری خط دفاع استقلال در دو فصل اخیر

ماتا برای استقلال پین نشد!


نگاه فنی
مهدیه دریابیگی
خبرنگار
فرهاد مجیدی به همراه کادرفنی‌اش فصل پیش آماری از خود به جای گذاشت که معلوم بود مربی بعدی او نمی‌تواند این آمار و رکوردها را تکرار کند به همین دلیل هم بود که مربیان ایرانی بعد از فرهاد (حتی جواد نکونام)حاضر نشدند اعتبار خود را خرج تیم استقلال کنند و می‌دانستند از همان هفته‌های ابتدایی لیگ آن قدر با فرهاد قیاس می‌شوند که دچار کلافگی شده و نمی‌توانند به کار خود در استقلال ادامه دهند. به همین دلیل هم بود که مدیران استقلال بعد از کلی بالا و پایین کردن گزینه‌های خارجی ساپینتو را به استقلال آوردند، مردی که از همان فیلم‌های منتشر شده قبل از ورودش مشخص بود که استقلال با چه مربی هیجانی سر و کار دارد!
البته موضوع بحثی که قرار است به آن پرداخته شود نه عملکرد ساپینتو است و نه میزان هیجان او در بازی‌ها، بلکه قرار است عملکرد مردی بررسی شود که در کنار ساپینتو قرار بود به جای گابریل پین وظیفه خودش را در استقلال اجرایی کند، اما ماتا نشان داد هرگز نتوانسته به میزان تأثیرگذاری مرد ایتالیایی باشد و تمامی آمار به نفع پین است و شاید فرهاد مدیون عملکرد مربی است که در کنار خودش در نیمکت استقلال داشت.
فصل پیش یکی از بهترین آماری که استقلال از خودش در جدول مسابقات به جا گذاشت، آمارخط دفاعی بود. استقلال بعد از گذشت سی هفته از لیگ برتر ده گل دریافت کرد. این در حالی بود که نیمه‌های راه دو بازیکن که عامل اصلی ثبت رکورد استقلال بودند به خاطر خدمت سربازی به تیم ملوان رفتند و در کنار تیم نبودند. سیاوش یزدانی و مرادمند دو دفاع میانی علی‌رغم عملکرد خوبی که داشتند از استقلال جدا شدند و به تیم ملوان رفتند و استقلال مجبور بود تا جانشین خوبی جای آنها بیاورد به همین خاطر با نظر فرهاد و همچنین پین، داسیلوای برزیلی را به استقلال آوردند که در نهایت جانشین بسیار خوبی برای سربازان استقلال شد، از طرفی هم عارف غلامی مصدومیتش برطرف شد و زوج خط دفاعی داسیلوا را تشکیل داد تا نوار میانی خط دفاع را بیمه کنند.
در سمت راست خط دفاع استقلال، بازیکنانی مثل یامگا و حردانی حضور داشتند و طرف چپ خط دفاع را نیز جعفر سلمانی و جلالی پوشش می‌دادند.
حضور این بازیکنان در خط دفاع استقلال و آمادگی حسینی باعث شد که استقلال علاوه بر قهرمانی رکورد بهترین خط دفاع را با 10 گل خورده در لیگ بیست و یکم از خود به جا بگذارد که به نظر می‌رسید بیشترین سهم از این افتخار گابریل پین ایتالیایی داشت که تفکرات خود را به خط دفاع استقلال دیکته کرده بود. اما در فصل جاری و در حالی که ماتا تقریباً نقش پین را در استقلال دارد استقلال بعد از گذشت بیست وهشت هفته از لیگ برتر20 گل دریافت کرده است و به همراه ذوب پنجمین تیم لیگ برتر به لحاظ دریافت گل است.
نکته اینجا است که فصل پیش استقلال تا هفته بیست و هفتم 10 گل خود را دریافت کرد و سه هفته پایانی استقلال با کلین شیت حسینی لیگ را بدون گل خورده به پایان رساند. البته تا قبل از بازی دربی و تا زمانی که استقلال در بزرگترین بازی لیگ بازنده نشده بود تمام معایب این تیم مخفی مانده بود و آن قدر هواداران از ساپینتو و عملکردش تعریف کرده بودند که کسی جرأت نداشت نقصان‌های تیم استقلال را فاش کند، اما همین که استقلال در دربی بازنده شد و از طرفی هم از قهرمانی ناامید شده است حالا می‌توان عملکرد خطوط مختلف استقلال را واکاوی کرد، خصوصاً خط دفاعی که اصلاً شبیه فصل پیش نیست و در بازی‌های بزرگ به راحتی از هم شکافته می‌شود. حسینی در نقش گلر اول استقلال و کاپیتان این تیم در بازی با نفت گل بدی دریافت کرد و همین عملکرد ضعیف او بهانه‌ای شد تا با بررسی نگاه آماری استقلال مشخص شود که ماتا در فصل جاری نتوانست برای استقلال پین شود. شاید اگر ساپینتو کنار خودش یکی در حد پین داشت مجبور نبود پایان بازی استقلال و نفت سمت کاپیتان خود برود و نشان دهد چقدر از حسینی و گلی که خورد ناراحت و دلخور است!

جستجو
آرشیو تاریخی