صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و هفت - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

مدافع عنوان قهرمانی در توکیو زانو زد

اوراوا، قهرمان جدید آسیا

 

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار
«اوراوا رد» توانست به سلطه الهلال در فوتبال آسیا پایان دهد و قهرمان لیگ قهرمانان شود. بعد از تساوی یک بر یک هفته گذشته در ریاض، اوراوا در ورزشگاه سایتاما توانست به برتری یک بر صفر برسد و جام را بالای سر ببرد. تنها گل بازی در دقیقه 48 با اشتباه آندره کاریو، هافبک پرویی الهلال وارد دروازه این تیم شد. او به‌دنبال دفع توپ از نزدیکی دروازه بود که آن را به زیر طاق کوبید.
الهلال در این بازی برتری نسبی داشت و 71 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت. تیم عربستانی فرصت‌های خوبی ساخت، ولی نیشیگاوا، دروازه‌بان اوراوا با درخشش فوق‌العاده‌اش اجازه نداد میهمان به گل برسد. یکی از بهترین مهارهای او در دقیقه 90 بود که شوت ایگالو، مهاجم الهلال را از فاصله نزدیک گرفت تا بازی به وقت اضافه نکشد.
ماسی‌یژ اسکورزا، سرمربی لهستانی اوراوا با اشاره به درخشش دروازه‌بانش که 21 مهار داشت، گفت: «امروز کار آسانی نداشتیم. در بیشتر دقایق بازی به دردسر افتادیم، ولی ما با یک بازیکن بیشتر بازی می‌کردیم.»
البته در پایان بازی عنوان بهترین بازیکن رسمی زمین به هیروکی ساکای، کاپیتان اوراوا رسید. مدافع راست تیم ملی ژاپن که سابقه بازی در مارسی را هم دارد از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌عنوان بهترین بازیکن تورنمنت هم انتخاب شد. بهترین حرکت او در نیمه اول بود که توپ را به دهانه دروازه الهلال فرستاد، ولی ضربه آکروباتیک کوروکی به تیر افقی برخورد کرد.
ساکای در پایان بازی با اشاره به دفع توپ‌های پرشمار آنها که به بازیسازی خط دفاع ارجحیت داشت، گفت: «مأموریت ما به‌عنوان مدافع این است که دروازه بسته بماند و تا زمانی که امکانش باشد به آن اصرار می‌کنیم. بعد از گلی که زدیم تنها چیزی که لازم داشتیم بسته نگه داشتن دروازه بود.»
رامون دیاز، سرمربی الهلال درباره بازی گفت: «تیم ما خارج از خانه خیلی خوب بازی کرد، خیلی بهتر از بازی رفت در ریاض. بازیکنان تلاش کردند فرصت‌های زیادی بسازند، ولی متأسفانه نتوانستیم هیچکدام از آنها را به گل تبدیل کنیم.»
53 هزار تماشاگر ژاپنی برای حمایت از اوراوا در ورزشگاه بودند. آنها پیش از بازی نقشه‌ای به نمایش گذاشتند که مسیر طولانی تیم‌شان را تا فینال به تصویر می‌کشید. اوراوا آوریل 2022 مسابقات را از بوریرام تایلند شروع کرد و آنها در گروه E بعد از دائه‌گو اف.سی. کره جنوبی به رتبه دوم رسیدند.
مرحله حذفی شرق آسیا در ورزشگاه سایتاما بود که اوراوا در خانه موفق شد با عبور از سد جوهور دارول مالزی، پاتوم یونایتد تایلند و جونبوک موتورز کره جنوبی به فینال برسد.
سرمربی اوراوا در مسیر فینال تغییر کرد و اسکورزا جانشین ریکاردو رودریگز شد. اسکورزا گفت: «از شروع زمان آماده‌سازی در اردوی زمستانی من به فکر آماده‌سازی تیم برای این مرحله خیلی سخت بودم. بعد از تلاش سخت این چند ماه، بابت این قهرمانی خیلی خوشحالیم. قهرمانی برای چنین هواداران فوق‌العاده‌ای تجربه بزرگی بود.»
اوراوا نماینده آسیا در جام جهانی باشگاه‌های 2023 خواهد بود که در عربستان برگزار می‌شود. الهلال در دوره قبلی این مسابقات با شکست فلامینگوی برزیل به فینال رسید که در بازی پایانی 3-5 مغلوب رئال مادرید شد، ولی آنها در این دوره غایب خواهند بود، چرا که بختی برای قهرمانی لیگ عربستان ندارند.
قهرمانی اوراوا پنجمین قهرمانی یک تیم ژاپنی از زمان شروع لیگ قهرمانان با فرمت جدید است. آخرین بار کاشیما آنتلرز در سال 2018 موفق شد با شکست پرسپولیس به قهرمانی برسد. گامبا اوزاکا هم در سال 2008 در فینال آدلاید یونایتد استرالیا را شکست داده بود. اولین قهرمانی ژاپنی‌ها توسط اوراوا در سال 2007 ثبت شد که توانستند سپاهان را در فینال ببرند.
اوراوا برای دوره جدید لیگ قهرمانان آسیا که با تقویم جدیدی برگزار می‌شود وارد مرحله پلی‌آف خواهد شد. سه نماینده دیگر ژاپن یوکوهاما مارینوس قهرمان جی لیگ، کاوازاکی فرونتال نایب قهرمان و ونت‌فورت کوفو قهرمان جام امپراطور هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی