صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۸

فینال کوپادل‌ری

کهکشان بیستــم

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

کوپادل‌ری اولین جام کارلو آنچلوتی با رئال مادرید بود. این احتمال وجود دارد که آخرین او نیز باشد. دفاع از عنوان قهرمانی رئال مادرید در لالیگا خیلی زود برای سفیدپوشان به پایان رسید و این بارسلوناست که جام را با اختلاف بسیار زیادی بالای سر خواهد برد و این واقعیت در سانتیاگو برنابئو مدت کوتاهی پس از جام جهانی پذیرفته شده است. اگر آنچلوتی بتواند بیستمین قهرمانی مادرید در کوپادل‌ری را به دست بیاورد، به کاهش درد تماشای بارسا برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی لالیگا کمک خواهد کرد. آنها همچنین باید به بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچسترسیتی در هفته آینده فکر کنند.
آنها شنبه شب در ورزشگاه لاکارتوخا سویا با اوساسونا بازی خواهند کرد. با نزدیک شدن به تابستان، دمای هوا در اسپانیا شروع به افزایش می‌کند، بنابراین فدراسیون فوتبال اسپانیا بازی را ساعت 22:00 به وقت محلی و 23:30 به وقت تهران تعیین کرده است. اوساسونا برای دومین بار در تاریخ خود به فینال این رقابت‌ها رسیده است و آخرین باری که آنها تا اینجا رسیدند، در سال 05-2004 بود که با گل وقت اضافه رئال بتیس شکست خوردند.
موزه رئال مادرید با جام‌های اروپایی، عناوین لالیگا و جام‌های مختلف دیگر پر شده است، اما آنها از فصل
2014-2013 تاکنون کوپادل‌ری را به افتخارات خود اضافه نکرده‌اند. گل معروف گرت بیل در وقت‌های اضافه مقابل بارسلونا، قهرمانی را برای آنها رقم زد، اما از آن زمان حتی به فینال هم نرسیدند. آنها در 30 سال گذشته فقط دو بار برنده این رقابت شده‌اند.
چیزی که بیشتر به رئال مادرید صدمه می‌زند این است که بارسلونا و لیونل مسی 5 قهرمانی از 8 کوپادل‌ری گذشته را در مصاف با والنسیا، رئال سوسیداد و رئال بتیس به دست آوردند.
خبر خوب برای شاگردان آنچلوتی این است که آنها در هر هشت تقابلی که با اوساسونا در کوپادل‌ری روبه‌رو شده‌اند، آنها را شکست داده‌اند و در آن رقابت‌ها 25 گل به ثمر رسانده‌اند.
رئال مادرید با پیروزی قاطع مقابل بارسلونا به فینال رسید. آنها بازی رفت را در سانتیاگو برنابئو شکست خوردند اما تیم ژاوی را با نتیجه 4-0 در نیوکمپ شکست دادند. کریم بنزما در آن شب هت‌تریک کرد.
راه اوساسونا به فینال مملو از تنش بود. یک شوت فوق‌العاده از عبد عزالزولی باعث پیروزی آنها در بازی اول نیمه‌نهایی مقابل اتلتیک شد. ایناکی ویلیامز در بازی دوم گل اول بازی را زد اما پابلو ایبانز اولین و تنها گل فصل خود را در وقت اضافه به ثمر رساند تا اوساسونا به فینال برسد.
رئال‌مادرید بابت آمادگی جسمانی لوکا مودریچ نگران است که از مصدومیت همسترینگ رنج می‌برد اما ممکن است که به این بازی برسد. آمار مادریدی‌ها زمانی که کروات در زمین است با زمانی که او را در ترکیب ندارند بسیار متفاوت است و درصد برد آنها از 77.4 درصد به 54.5 درصد کاهش می‌یابد، بنابراین کارلتو ترجیح می‌دهد جادوگر خط میانی را هر طور شده در ترکیب داشته باشد.
آمار کوتاه
رئال مادرید با 8 پیروزی در 8 بازی، رکورد 100 درصدی مقابل اوساسونا در کوپادل‌ری دارد.
این چهلمین فینال رئال مادرید در کوپادل‌ری و دومین فینال اوساسونا خواهد بود.
در 24 تقابل رودرروی دو تیم، رئال مادرید 16 برد، 2 شکست و 6 تساوی کسب کرده است.
 
آخرین تقابل دو تیم
آخرین باری که این دو تیم به مصاف هم رفتند، مادرید با گل‌های فدریکو والورده و مارکو آسنسیو بازی را 2-0 برد. دیدار قبل از آن با تساوی 1-1 به پایان رسید، اما رئال مادرید در هیچ یک از 18 بازی اخیر خود مقابل اوساسونا شکست نخورده است (13 برد، 5 تساوی).

ZOOM
از این دو بازیکن چشم بر ندارید
رئال: وینیسیوس جونیور
کارلو آنچلوتی همچنان منتظر آمادگی لوکا مودریچ است و اینکه آیا این بازیکن کروات می‌تواند به آن برسد یا نه، تأثیر زیادی در تصمیم‌گیری سرمربی ایتالیایی برای چیدن ترکیبش دارد. در مورد ترکیب اصلی رئال مادرید علامت سؤال‌هایی وجود دارد، اما شکی نیست که وینیسیوس جونیور فیکس خواهد بود و عملکرد او در تعیین نتیجه این بازی بسیار مؤثر خواهد بود. او تا به اینجای فصل 4277 دقیقه بازی کرده است که بیشترین دقایق بازی یک بازیکن لالیگایی در تمام رقابت‌ها است.
 
اوساسونا: موی گومز
اوساسونا تیمی بدون سوپراستار انفرادی است. آنها بازیکنانی دارند که می‌توانند بدرخشند مانند چیمی اویلا، که هشت گل در این فصل به ثمر رسانده و کیکه بارخا، که هفت پاس گل داده است، اما روی هیچ کدام از آنها نمی‌توان به‌عنوان بازیکن تعیین‌کننده حساب کرد. اما یکی از بازیکنانی که تجربه و توانایی لازم برای صدمه زدن به رئال مادرید را در شنبه شب دارد، موی گومز است که در تابستان از ویارئال به این تیم آمده است. او در این فصل میانگین 5.06 پاس گل را به‌نام خودش ثبت کرده و بازیکنی است که اوساسونا در نیمه دوم روی او حساب ویژه‌ای خواهد کرد. او صحیح‌ترین پاس‌ها را در این فصل با 438 پاس در یک سوم پایانی حریفان در این تیم دارد که بیش از 100 پاس بیشتر از مونکایولا با 324 پاس صحیح است.

جستجو
آرشیو تاریخی