صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و شش - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مسیر سخت وزنه‌برداران ایران برای افتخارآفرینی در کره جنوبی

جدال المپیکی برای مدال آسیایی

رضا عباسپور
روزنامه نگار

پس از انتشار لیست نهایی رکوردهای وزنه‌برداران مرد و زن حاضر در رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا در شهر جینجوی کره جنوبی، نهایتاً معلوم شد که بچه‌های وزنه‌برداری ایران در هر دو بخش مردان و زنان راه و مسیر بسیار دشواری برای کسب مدال آسیایی و افتخارآفرینی در جینجو پیش رو دارند. زیرا در این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا بواسطه اینکه مسابقات به‌عنوان مرحله دوم گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس به شمار می‌رود، تمامی مدعیان و نامداران وزنه‌برداری آسیا با قدرت به کره جنوبی آمدند تا ضمن کسب سکوهای افتخار امتیازات ارزشمند المپیکی را نیز به خود اختصاص دهند. ملی‌پوشان کشورمان با اینکه قرار است از بامداد یکشنبه با روی تخته رفتن ریحانه کریمی در بخش بانوان رسماً کار خود را در این پیکارها آغاز کنند، بی‌شک مسیری سخت و دشوار برای کسب مدال و امتیاز المپیکی پیش رو خواهند داشت.
 
جینجو محک جدی برای بانوان
تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران با پنج وزنه‌بردار حالا که در شهر جینجو میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا(گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس) مستقر شدند و تحت هدایت فنی کوروش باقری آخرین تلاش خود را برای کسب بهترین نتیجه روی تخته آسیایی انجام می‌دهند، قطعاً به نسبت پولادمردان مسیری سخت و دشوارتر برای کسب مدال و سکوی افتخار پیش رو دارند. بانوان ملی پوش وزنه‌برداری ایران از روز یکشنبه با روی تخته رفتن ریحانه کریمی وزنه‌بردار دسته وزنی 59 کیلوگرم خود البته در گروه B مسابقات شروع‌کننده رقابت وزنه‌برداران ایرانی در جینجو هستند. مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا امسال بواسطه اینکه گزینشی المپیک پاریس است، از نظر کیفی و کمی سطح بسیار بالایی نسبت به دوره قبلی رقابت‌های قهرمانی آسیا در منامه بحرین دارد. به همین دلیل جینجو می‌تواند محک جدی برای عیارسنجی توان رکوردی و قدرت مسابقه‌ای دختران وزنه‌برداری کشورمان قبل از حضور در رقابت‌های جهانی 2023 عربستان، بازی‌های آسیایی هانگژو و نهایتاً المپیک پاریس باشد. اگرچه نباید توقع زیادی در این شرایط از بانوان وزنه‌برداری ایران داشت. زیرا رقبا با تمام قدرت به جینجوی کره جنوبی آمدند تا ضمن کسب بهترین مدال، با کسب امتیازات المپیکی بیشتر، شانس خود را برای وزنه زدن در پاریس افزایش دهند.
ریحانه کریمی در دسته وزنی 59 کیلوگرم با مجموع 190 کیلوگرم، فاطمه کشاورز در دسته وزنی 64 کیلوگرم با مجموع 201 کیلوگرم، پریسا نورعلی و سیده‌الهام حسینی در دسته وزنی 81 کیلوگرم به ترتیب با مجموع 221 و 236 کیلوگرم و نهایتاً زینب شیخ ارباب در دسته وزنی 87 کیلوگرم با رکورد مجموع 221 کیلوگرم 5 نماینده بانوان وزنه‌برداری هستند که از روز یکشنبه 17 اردیبهشت به ترتیب در جینجو روی تخته رفته و با رقبای آسیایی برای محک توانمندی خود دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
تصمیم منطقی کادرفنی برای سهراب
برخلاف بانوان وزنه‌برداری که تقریباً شانس کمی برای کسب مدال آسیایی در رقابت‌های قهرمانی بزرگسالان آسیا در جینجو دارند، پولادمردان کشورمان اگرچه برای کسب مدال آسیایی باید جدالی المپیکی با رقبای قدر و عنواندار خود در جینجو داشته باشند ولی به‌خاطر توان و تجربه بالایی که دارند جزو شانس‌های کسب مدال و سکوی افتخار در این دوره از پیکارها مثل ادوار گذشته هستند. البته نباید این واقعیت را نادیده بگیریم که کار بچه‌های وزنه‌برداری به نسبت مسابقات قبل بسیار سخت و دشوارتر است. به هر روی نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری با تاکتیکی که برای کسب موفقیت در کره جنوبی طراحی کرده است سعی دارد از پتانسیل موجود در تیم ملی نهایت استفاده را کرده و برای کسب بهترین نتیجه وزنه‌برداران ملی‌پوش را چینش کند. یکی از تاکتیک‌های جالب توجه و منطقی که نصیرشلال برای تیم آسیایی خود طراحی کرد حضور سهراب مرادی قهرمان و رکوردار جهان و المپیک در گروه B دسته وزنی المپیکی 102 کیلوگرم بود.
 تاکتیک منطقی کادر فنی باز گذاشتن دست سهراب مرادی است که تازه کتفش بهبود پیدا کرده تا بدون دغدغه رقابت سهراب را در یک میدان رسمی مهم محک زده و برای رویدادهای مهم آتی آماده و با انگیزه کنند. قطعاً سهراب حتی می‌تواند از همین گروه B هم بی‌دغدغه خطر و تهدیدی باشد برای مدعیان گروه A دسته 102 کیلوگرم. البته اگر رقابت برای مدال و سکو در برنامه کادرفنی باشد. به هر حال پولادمردان ما که با تیم 10 نفره(کامل) عازم جینجو شدند طبق رکوردهای نهایی اعلام شده در اوزان 81، 109 و 109+کیلوگرم به نسبت دیگر اوزان شانس بیشتری برای کسب مدال‌های خوش‌رنگ و سکوی قهرمانی دارند. هرچند بقیه ملی‌پوشان نیز برای مدال‌آوری کم شانس نیستند اگر طبق برنامه کادرفنی روی تخته رفته و وزنه بزنند.
 
سلطانی؛ اولین نماینده ایران
حسین سلطانی ملی‌پوش دسته ۸۱ کیلوگرم کشورمان نخستین نماینده وزنه‌برداری مردان ایران است که قرار است در گروه A به مصاف رقبا برود. با انصراف دو وزنه‌بردار قدرتمند چینی از رقابت نهایی در این وزن، سلطانی برای کسب مدال طلا و سکوی قهرمانی با مجموع ۳۴۶ کیلوگرم شانس دارد. در دسته ۸۹ کیلوگرم کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی ملی پوشان کشورمان در گروه A با مجموع ۳۷۰ و ۳۶۳ رقابت سختی برای کسب مدال در این وزن المپیکی دارند. در دسته وزنی ۹۶ کیلوگرم سید ایوب موسوی با مجموع ۳۵۶ در گروه A رقابت سختی برای مدال‌آوری خواهد داشت. در دسته ۱۰۲ کیلوگرم سهراب مرادی که شرایطش را در گروه ب توضیح دادیم، اما رضا دهدار دیگر نماینده کشورمان که با مجموع ۳۸۶ کیلوگرم در گروه A وزنه می‌زند برای مدال باید با ستاره‌های نامداری همچون فارس الباخ، لزمن پاراداس بحرینی و تعداد زیادی مدال‌داران جهانی و المپیکی بجنگد. در دسته وزنی ۱۰۹ کیلوگرم مهدی کرمی و امیر عزیزی در گروه A اگر خوب کار کنند می‌توانند شانس مدال آسیایی داشته باشند. نهایتاً در دسته فوق سنگین آیت شریفی و علیرضا یوسفی اگر چه کار سختی برای طلایی شدن و کسب مدال طلا در این دسته وزنی و گروه A دارند اما با رکورد‌های ۴۲۵ و۴۲۲ قطعاً جزو شانس‌های مدال‌آوری محسوب می‌شوند.

ZOOM

رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی مردان و زنان قاره آسیا (گزینشی بازی‌های المپیک پاریس) اگر چه قطعاً جدالی سخت و نفسگیر برای کاروان وزنه‌برداری ایران در جینجوی کره جنوبی خواهد بود اما مطمئناً این رویداد معتبر می‌تواند محکی ایده‌آل برای کادرهای فنی مردان و زنان باشد تا نهایتاً برای حضور در بازی‌های آسیایی هانگ ژو و رقابت‌های جهانی عربستان بتوانند ترکیب و استخوان‌بندی اصلی نفرات خود را پیدا کنند. این رقابت معتبر همچنین می‌تواند محکی جدی باشد برای ستاره‌های سن و سال‌دار تیم تا ببینند توان رکوردی و انگیزشی آنها نسبت به رقبای بین‌المللی در چه حدود و اندازه‌ای است؟

جستجو
آرشیو تاریخی