صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

اولین حضور تاریخی واترپلو در لیگ جهانی از فردا

فراتر از آسیا

محسن آجرلو
روزنامه نگار

 تیم ملی واترپلو سفر جذاب و هیجان انگیزی را آغاز کرده. واترپلوییست‌های ایران پس از دشت نقره تاریخی آسیا، حالا راهی آلمان شده‌اند تا برای اولین بار در لیگ جهانی این رشته شرکت کنند. مسابقاتی که حضور در آن برای سال‌های متمادی آرزوی ورزشکاران این رشته بوده و حالا محقق شده است. آن هم در سال مهمی که بازی‌های آسیایی در پیش است و قرار است تیم ایران یک بار دیگر برای یک مدال ارزشمند و تاریخی تلاش کند.
 
فرصت بزرگ
 لیگ جهانی واترپلو، نه تنها در نام بلکه در ماهیت و انگیزه‌های راه‌اندازی هم شباهت‌های زیادی با لیگ جهانی والیبال دارد. مسابقاتی که از سال 2002 در رده مردان آغاز شده و هدف اصلی آن ترویج این رشته در دنیاست. با این حال تیم ایران در دو دهه گذشته به‌دلیل نداشتن قدرت کافی در کسب سکوی آسیایی، هیچگاه موفق به حضور در آن نشده بود. با این حال رقابت‌های اخیر آسیایی و کسب مدال نقره، باعث شد تا این فرصت ارزشمند نصیب ایران شود تا بتواند تنه به تنه تیم‌های خوب دنیا به آب بزند و مسیر رشد خود را ادامه دهد. قرار گرفتن برابر تیم‌های خوب قاره‌های دیگر، فرصت بزرگی است که تنها در چنین رقابت‌هایی ممکن است. پا گذاشتن در مسابقاتی فراتر از قاره آسیا، حسرتی است که سال‌ها همراه با واترپلوی ایران بوده اما حالا و به لطف حضور در لیگ جهانی، قرار است محقق شود.
 
ادامه مسیر رشد بدون چیریچ
 تکان اصلی به تیم ایران را الکساندر چیریج داد. مربی جوان و اهل صربستان که چند سالی هدایت تیم ایران را بر عهده داشت و از واترپلوی تقریباً از بین رفته ایران، تیمی ساخت که قبل از دوران اپیدمی و بازی‌های آسیایی جاکارتا، روی سکوی سوم آسیا ایستاد و آن برنز تاریخی را کسب کرد.
ادامه کار با چیریچ با تعطیلی تمام فعالیت‌ها و مسابقات این رشته همراه شد و در ادامه هم ناکامی عجیب در قهرمانی آسیا به کار او پایان داد. با این حال مسیر رشد این تیم همچنان ادامه دارد و پس از نایب قهرمانی در آسیا، حالا تیم ایران راهی لیگ جهانی شده و قرار است از روز جمعه مسابقات خود را آغاز کند.
 
تدارک خوب در سال بازی‌های آسیایی
 تیم ایران در حالی راهی آلمان شده که قرار است در پایان تابستان در بازی‌های آسیایی چین به میدان برود.
رقابت‌های مهمی که توجه به برنز دوره قبل، باعث شده تا حساب ویژه‌ای روی این تیم و مدالش باز شود. همین حالا هم برخی از مسئولان فدراسیون از تلاش تیم برای حضور در فینال و حتی قهرمانی صحبت می‌کنند. موفقیت بزرگی که اگرچه مسیر فوق‌العاده سختی دارد اما نتایج رقابت‌های قهرمانی آسیا نشان داد که آنقدرها هم غیر ممکن نیست.
 
 آغاز لیگ جهانی از فردا
مرحله مقدماتی رقابت‌های لیگ جهانی واترپلو مردان از امروز در برلین آغاز می‌شود و روز ۱۷ اردیبهشت به پایان خواهد رسید.
این رقابت‌ها با حضور ۸ تیم در دو گروه A و B پیگیری می‌شود که تیم ملی واترپلو ایران در گروه اول این مسابقات با رومانی، نیوزیلند و قزاقستان همگروه است.
تیم ایران که روز سه‌شنبه راهی آلمان شده، در نخستین بازی خود فردا به مصاف رومانی، تنها حریف اروپایی خود در این رقابت‌ها می‌رود. ملی‌پوشان ایران شنبه و یکشنبه نیز با نیوزیلند و قزاقستان رقابت خواهند کرد.
رقابت با قزاقستان شاید نزدیکترین و حساس‌ترین بازی تیم ایران در این رقابت‌ها باشد؛ حریف آسیایی چند سال اخیر ایران که تیم ایران بالاخره موفق شد آن را شکست دهد و حالا تبدیل به رقیبی جدی برای آن شده است.
 پس از رفتن چیریچ، دانیال خانبان به‌عنوان سرمربی روی نیمکت ایران می‌نشیند.
مربی که در قهرمانی آسیا نشان داد از پس کار بر می‌آید و سوای ادامه دادن مسیر چیریچ بحث فنی، کوچینگ و هدایت بازیکنان در آب را بخوبی بلد است.

جستجو
آرشیو تاریخی