صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و پنج - ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۳

بانک‌های قطری زیر بار نرفته‌اند

شیخ سلمان، مأمور رساندن پول به ایران

مهدی تاج در اواخر زمستان ادعایی ویژه را مطرح کرد و مدعی شد به زودی بخش قابل ملاحظه‌ای از پول‌های بلوکه شده فوتبال ایران در عرصه ملی و باشگاهی با هماهنگی کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمک قطری‌ها به ایران می‌رسد. او در روزهایی که هشدارها پیرامون پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی جدی شده بود، ادعای جالبی را مطرح کرد و تأکید داشت خیلی زود 500 هزار دلار مطالبات آسیایی استقلال که به خاطر بحث تحریم‌ها هنوز در اختیار این باشگاه قرار نگرفته، به حساب استقلالی‌ها واریز می‌شود.
رئیس فدراسیون فوتبال همچنین از دریافت رقمی قابل توجه توسط پرسپولیسی‌ها با استفاده از همین راهکار سخن به میان آورد و علاوه بر آن تأکید کرد خود فدراسیون فوتبال نیز دو میلیون دلار پول بلوکه شده‌اش را تا انتهای اسفند ماه دریافت می‌کند؛ اتفاقاتی که تقریباً هیچ کدام از آنها به واقعیت تبدیل نشد. البته فدراسیونی‌ها پیگیری کردند و رایزنی‌های زیادی هم انجام شد اما کار دقیقاً وقتی به مرحله بانکی رسید به مشکل برخورد و تحریم‌ها مانع شد تا حقی که حاصل زحمت فوتبال ایران در هر دو عرصه ملی و باشگاهی بود، به حساب استقلال، پرسپولیس و خود فدراسیون واریز شود.
 
زیر بار نرفتن بانک‌های قطری
همان‌طور که اشاره شد، قرار بود با همکاری کنفدراسیون فوتبال آسیا و کمیته مالی فیفا، پول‌های ایران به قطر برسد و از طریق سیستم بانکی این کشور در اختیار فدراسیون فوتبال کشورمان قرار بگیرد تا سهم خود فدراسیون برداشته شود و سهم استقلال و پرسپولیس نیز تمام و کمال به آنها برسد ولی از قرار معلوم بانک‌های قطری زیر بار چنین کاری نرفته‌اند. آنها در توجیه عدم همکاری خود به این مسأله اشاره کرده‌اند که اگر چنین کاری انجام بدهند احتمال دارد مشمول جرایم ناشی از تحریم‌های بانکی امریکا علیه ایران قرار بگیرند و به همین خاطر حاضر نیستند ریسک این کار را بپذیرند. فدراسیون از اواسط اسفند ماه به دنبال آن بود تا راه‌حلی برای جلب رضایت بانک‌های قطری پیدا کند ولی به نظر می‌رسد روش فوق تا امروز جواب نداده و باید کار دیگری برای زنده کردن پول ایران انجام داد.
 
 شیخ سلمان در میدان
رابطه مهدی تاج با شیخ سلمان بسیار خوب است. آنها در ابتدای هفته جاری به اتفاق یکدیگر دیدار رفت مرحله فینال لیگ قهرمانان آسیا را در عربستان تماشا کردند و پس از آن نیز به تاجیکستان رفتند تا در اجلاس مربوط به منطقه آسیای میانه شرکت کنند. حالا قرار شده رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا قضیه مطالبات ایران را پیگیری کند و آن را از دو شیوه جلو ببرد.
یک بخش کار به مطالبات قاره‌ای ایران برمی‌گردد که در کنفدراسیون فوتبال آسیا بلوکه شده و باید زمینه برای گرفتن آن فراهم شود و قسمت دوم نیز مطالبات جهانی است که شیخ سلمان از طریق اینفانتینو پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد. البته این پیگیری‌ها اصلاً به معنای فراهم شدن شرایط و قطعی شدن دریافت مطالبات ایران نیست و تا زمانی که پول به حساب فدراسیون واریز نشود نباید به قضیه اعتماد کرد.
 
دردسرهای تحریم
برای فوتبال ایران
تحریم‌های بانکی در سال‌های گذشته مشکلات پرشماری برای فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بوجود آورده است. آنها از یک طرف برای دریافت پاداش‌های‌شان مشکل دارند و از طرف دیگر برای پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی به دردسر می‌افتند. سختگیری‌های فیفا درباره باشگاه‌های بدهکار و مشکلات واریز پول به حساب بانک‌های خارجی به بعضی از مربیان و بازیکنان فرصت داده که با ارسال نوتیس قراردادشان را یکطرفه فسخ کنند. ویلموتس، استراماچونی و کالدرون مهم‌ترین چهره‌‌هایی بودند که با استفاده از این شرایط جدا شدند و تعهدات مالی سنگینی برای فوتبال ایران بوجود آوردند.
فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها گاهی تلاش کردند که بدهی‌های‌شان را از محل پول‌های بلوکه شده در فیفا یا کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت کنند، ولی حتی این کار هم موانع خاص خودش را دارد و معمولاً به بن‌بست رسیده است.
اگر بن سلمان بتواند به آزاد شدن این پول‌ها کمک کند، بخشی از مشکلات فوتبال ایران حل خواهد شد، ولی نباید تصور کرد که با این پول‌ها بدهی‌ها کاملاً از بین می‌رود. نباید فراموش کرد که مشکل اصلی فوتبال ایران درآمدزایی است که در سال‌های گذشته برای آن راه‌حلی پیدا نشده است.
جستجو
آرشیو تاریخی