صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و چهار - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

کلیدی‌ترین بازی هفته نزدیک چاه‌های نفت

سپاهان این‌بار «کادو» نمی‌دهد!

وصال روحانی
روزنامه‌نگار

هفته بیست و هشتم لیگ برتر فوتبال کشور این هفته دنبال می‌شود و در مهم‌ترین بازی، سپاهان در مسجدسلیمان روبه‌روی تیم نفت این شهر می‌ایستد.
این تیم خوزستانی هنوز کورسویی از امید برای ابقا در لیگ دارد و در نتیجه جانفشانی خواهد کرد و طلایی‌های اصفهان «یک برد از پیش تضمین شده» را در مشت خود نمی‌بینند و باید مهیای نبردی تمام‌عیار در 90 و اندی دقیقه از این مسابقه باشند. شکی نیست که دیدار استقلال تهران با صنعت نفت آبادان در همین هفته و رویارویی شنبه آینده پرسپولیس با پیکان هم اهمیتی فراوان دارند ولی پیکار سپاهان با نفت مسجدسلیمان می‌تواند کلیدی‌ترین بازی هفته باشد. تیم تحت هدایت ژوزه مورایس در رده دوم جدول قرار دارد و فقط پرسپولیس را که یک امتیاز بیشتر از آنها اندوخته، بالای سر خود می‌بیند اما اگر برخی پیش‌بینی‌ها که حاکی از احتمال لغزش سرخ‌های تهرانی مقابل تیم سختکوش مجتبی حسینی در تهران است تحقق یابد، سپاهان می‌تواند با پیشی جستن مجدد از پرسپولیس در جدول رده‌بندی باز صدرنشین شود و این‌بار برخلاف مرتبه پیش نلغزد و امتیازی از دست ندهد و هر دو بازی بعدی‌اش را هم ببرد و قهرمان شود. خوشبینی سپاهان زمانی بیشتر و عقلایی جلوه می‌کند که در نظر بگیریم تیم یحیی گل‌محمدی بعد از پیکان باید با گل‌گهر هم مسابقه بدهد که ناگفته پیداست چه حریف پرمهره و توانایی است و احتمال توقف قرمزها در آن دیدار هم وجود دارد. این در حالی است که سپاهان فعلاً از جانب استقلال احساس خطر نمی‌کند و می‌داند اگر در سه بازی بعدی‌اش مجموعاً 7 امتیاز بگیرد، به سبب رسیدن به نتایجی بهتر در دیدارهای رودررو با این تیم تحت هر شرایطی قهرمان خواهد شد. حتی اگر تیم تحت رهبری ریکاردو ساپینتو هر سه بازی بعدی‌اش را با اختلاف پنج - شش گل ببرد و 9 پوئن دیگر بیندوزد.

اتفاقی متداول در روزهای پایانی فصل
سپاهان به سبب اکتفا به تساوی 1-1 با ملوان در هفته بیست و هفتم لیگ مورد انواع انتقادها قرار گرفت زیرا صدرنشینی‌اش را از دست داد و این مقام را به پرسپولیس واگذار کرد که دربی پرحاشیه تهران را با یک گل از رقیب بزرگ و قدیمی‌اش استقلال برد و هم لغزش‌های قبلی‌اش را تا حدی جبران کرد و هم آبی‌ها را تا رده سوم جدول پایین فرستاد. شاید سپاهان که با یک گل از ملوان پیش افتاده و این برتری را تا دقیقه 86 حفظ کرده بود، نباید در آن دقایق اندک کم می‌آورد و گل تساوی را از حریف اواخر جدولی‌اش دریافت می‌داشت اما یک عامل کلیدی سبب می‌شد این نتیجه را نه یک شگفتی عظیم بلکه رویدادی قابل فهم در هفته‌های پایانی لیگ تلقی کنیم. در این هفته‌ها حساسیت‌ها و رقابت‌ها بین تیم‌های مدعی قهرمانی و یا فراری از سقوط به اوج خود می‌رسد و استرس فزاینده تیم‌ها را دچار اشتباهات در سنجش و برآورد اتفاقاتی می‌کند که در شرایط معمول و دور از وضعیت خطیر و لرزان اواخر فصل به ندرت پیش می‌آید. یاران نورافکن بعد از زدن تک‌گل‌شان فرصت‌های متعددی داشتند تا بر تعداد گل‌های خود بیفزایند و حاشیه امنیت بیشتری بیابند اما آنها را هدر دادند و در دقایق پایانی که به لحاظ جسمی فرسوده شده بودند و ذهن‌شان هم یاری نمی‌کرد، آن گل ویران‌کننده را در پی ضربه آزادی که ملوانی‌ها نواختند، در دروازه خود دیدند و وقت باقی‌مانده از آن دیدار اندک‌تر از آن بود که امکان جبران و زدن گل برتری را به سپاهان بدهد.

امیدوار اما مأیوس!
پیش‌تر نوشتیم که نفت مسجدسلیمان هنوز امید بسیار کمی برای باقی‌ماندن در لیگ دارد ولی لازمه آن فتح هر سه دیدار پیش‌رویش و ناکام شدن نفت آبادان و مس کرمان دیگر تیم‌های در خطر سقوط در هر سه بازی باقی‌مانده‌شان است که احتمال شکل‌گیری چنین چیزی نزدیک به صفر است. در نتیجه یاران رامین رضاییان و شهریار مغانلو می‌دانند با تیمی طرف هستند که هر چقدر هم بکوشد و به خودش امیدواری بدهد، نوعی یأس در وجودش ریشه دوانده و در دل می‌داند که در راه بازگشت به «لیگ یک» قرار دارد و کارش تمام است. با این اوصاف سپاهان می‌تواند با استرسی که کمتر از استرس موجود در شاگردان ابراهیم اشکش است، تمرکزش را روی امور فنی بگذارد و بدون شتابی افراطی و مضر حمله کند و امیدوار باشد که دیر یا زود به گل‌های موردنظرش خواهد رسید و 3 امتیاز هدف گرفته شده توسط خود را کسب خواهد کرد.

آنها این موهبت را از دست نمی‌دهند؟
مورایس سرمربی پرتغالی و متین زردپوشان اصفهانی می‌تواند پس از آن پا روی پا بگذارد و روبه‌روی تلویزیون بنشیند و بازی عصر شنبه پرسپولیس با پیکان را تماشا کند و ببیند سرخ‌ها در این دیدار چه کاره‌اند. هر گونه لغزش احتمالی توسط یاران مهدی ترابی و امتیازات از دست رفته سبب می‌شود ابتکار عمل دوباره به دست سپاهانی‌ها بیفتد و اگر چنین شود، بعید است که آنها این موهبت را مجدداً هدر داده و به حریفان خود در راه قهرمانی کادو بدهند بخصوص که دو بازی باقی‌مانده برای تیم گل‌محمدی مجموعاً دشوارتر از دو دیداری است که انتظار ژوزه مورایس و مردان وی را می‌کشد.

جستجو
آرشیو تاریخی