صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شمارش معکوس برای رقابت مدعیان المپیکی وزنه‌برداری آسیا در کره

جدال رستمی با تائواین بار در جینجو

رضا عباسپور
روزنامه نگار

 شمارش معکوس برای اعزام کاروان وزنه‌برداری مردان و زنان کشورمان به رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا(مرحله دوم گزینشی المپیک 2024 پاریس) در کشور کره جنوبی و شهر ساحلی جینجو آغاز شده است. تیم ملی وزنه‌برداری مردان با ترکیب کامل 10 نفره و تیم بانوان کشورمان با 5 وزنه‌بردار قرار است در این دوره از پیکارهای آسیایی روی تخته رفته و با مدعیان المپیکی شدن در قاره آسیا دست و پنجه نرم کنند. قطعاً رقابت تمامی اوزان مردان و زنان در جینجو جذاب و دیدنی خواهد بود. اما جدال دسته 89 کیلوگرم بین دو رقیب قدیمی یعنی کیاوش رستمی و تیان تائوی چینی رکوردداران وزنه‌برداری جهان و المپیک از ایران و چین بعد از تغییر چندباره اوزان در سه، چهار سال گذشته بسیار مهیج و دیدنی خواهد بود (البته رقابتی با حضور مصطفی جوادی نایب قهرمان جهان و چند جوان خوش آتیه دیگر در این دسته وزنی المپیکی). رقابتی که می‌تواند تا حدود زیادی تکلیف سهمیه المپیکی این دسته وزنی را در قاره آسیا و سکوهای جهانی و المپیکی پیش رو تعیین کند؛ البته اگر هر دو وزنه‌بردار مثل قبل با قدرت و آمادگی روی تخته آسیایی حاضر شده و رقابتی جذاب را در جینجو به تصویر بکشند. سوای این رقابت که مطمئناً دیدنی خواهد بود، نکته مهمی که در استارت لیست مسابقات چشمگیر به نظر می‌رسد، مسیر سخت پیش روی ملی‌پوشان کشورمان برای کسب مدال طلای آسیایی در جدال با رقبای قدر و نامدار خود در قاره کهن است.

اعزام 10 وزنه‌بردار در 6 وزن مردان
اگرچه طبق آمار منتشر شده از سوی کمیته برگزاری مسابقات آسیایی 2023 جینجوی کره جنوبی، اغلب مدعیان وزنه‌برداری قاره آسیا مثل ایران، چین، ازبکستان، قزاقستان، کره جنوبی، هند و... با ترکیب کامل(10 نفره) در بخش مردان برای حضور در این دوره اعلام آمادگی کرده و قرار است از روز 13 اردیبهشت، با حضور در کره جنوبی برای کسب سکوی قهرمانی قاره آسیا به جدال رقبا بروند اما قطعاً بچه‌های ملی‌پوش وزنه‌برداری کشورمان نیز مثل همیشه جزو مدعیان اصلی کسب سکوی قهرمانی قاره آسیا به شمار می‌روند. به جز ما، قطعاً کره جنوبی میزان، چین و ازبکستان دیگر مدعیان آسیایی هستند که برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای رسیدن به سکوی قهرمانی آسیا در این دوره از مسابقات دارند. در بخش بانوان نیز ما اگر چه با 5 وزنه‌بردار، به ناچار نصفه و نیمه عازم کره جنوبی می‌شویم اما به نظر می‌رسد در برخی اوزان مثل دوره قبلی در بحرین شانس کسب مدال و حتی طلایی شدن را داشته باشیم. هرچند امسال به‌خاطر اینکه مسابقات آسیایی گزینشی المپیک پاریس است، شرایط و رقابت‌ها برای رسیدن به مدال آسیایی بسیار سخت‌تر از دوره گذشته خواهد بود.
 
شانس طلایی شدن داریم
حسین سلطانی در دسته وزنی 81 کیلوگرم، کیانوش رستمی و میرمصطفی جوادی در دسته وزنی 89 کیلوگرم، سید ایوب موسوی در دسته وزنی 96 کیلوگرم، رضا دهدار و سهراب مرادی در دسته وزنی 102 کیلوگرم، مهدی کرمی و امیر عزیزی در دسته 109 کیلوگرم و نهایتاً آیت شریفی و علیرضا یوسفی در دسته 109+ کیلوگرم همگی در شرایط آمادگی و رکوردی قرار دارند که می‌توان در رقابت‌های قهرمانی آسیا به کسب مدال و حتی طلایی شدنشان امیدوار بود. اما قطعاً اگر اتفاق خاصی رخ ندهد ما در تمامی 6 وزن اعزامی به جینجوی کره جنوبی، شانس رسیدن به طلا و کسب سکوی قهرمانی را می‌توانیم داشته باشیم. اگرچه در این اوزان حضور مدعیان و رقبای نامداری همچون جای کیم وو از کره جنوبی، توشتیمورف ازبک، تیان تائو و لیو از چین، سرگیی پترویچ قزاق، سومپارادیت تایلندی، فارس الباخ قطری، روسلان نورالدینف، لزمان پاراداس بحرینی، آرتم انتروپف قزاق، گورمیناسیان از بحرین، اکبرژورایف و رستم جانگبایف از ازبکستان و... می‌تواند برای ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران دردسرساز شده و مانعی برای طلایی شدن‌مان باشد. قطعاً یکی از اوزانی که اگر شرایط ملی‌پوشان ما از نظر رکوردی و روحی ایده‌آل باشد، براحتی حتی می‌توانیم روی مدال‌های خوش رنگ طلا و نقره آن حساب باز کنیم، دسته 109 کیلوگرم است که چون دسته وزنی المپیکی نیست، تعداد مدعیان حاضر در آن به نسبت سایر اوزان کمتر است. بنابراین بچه‌های ما برای کسب مدال در این وزن برخلاف دسته وزنی 89 یا 102 کیلوگرم و یا حتی دسته فوق سنگین خیلی کار سختی پیش رو ندارند. از بین دختران اعزامی به جینجو نیز(اگرچه شرایط برای مدال‌آوری بسیار سخت است) این‌طور به نظر می‌رسد شانس سیده‌الهام حسینی و زینب شیخ ارباب از باقی ملی‌پوشان برای کسب مدال بیشتر باشد.

ZOOM
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در جینجوی کره جنوبی قطعاً با توجه به اینکه مرحله دوم گزینشی المپیک 2024 پاریس است، محک عالی برای سنجش عیار و توانمندی ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان قبل از حضور در رویداد مهم دیگر امسال یعنی بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابت‌های جهانی عربستان است. جدالی که خصوصاً در اوزان المپیکی و در هر دو بخش مردان و زنان برای کادرفنی حایز اهمیت است. زیرا نصیرشلال و باقری می‌توانند بعد از مسابقات آسیایی تقریباً استخوان‌بندی اصلی تیم‌های مردان و زنان کشورمان را برای اعزام به جهانی و بازی‌های آسیایی، همین‌طور شانس‌های المپیکی خود را بشناسند و روی آنها برای بهتر شدن سرمایه‌گذاری کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی