صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و دو - ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۴

از افت محسوس در دربی تا سوزاندن پنالتی در جام حذفی

محبی‌محور در بازی‌های بزرگ

حمیدرضا عرب
روزنامه‌نگار

بعد از بازی با هوادار بود که وقتی خبرنگاران از محمد محبی درباره پنالتی زدن سیدحسین حسینی سؤال کردند، مهاجم بوشهری استقلال بدون رودربایستی و ملاحظه‌کاری اعلام کرد که سیدحسین حسینی نباید مقابل هوادار پنالتی می‌زد و تصمیم دروازه‌بان استقلال در باز کردن دروازه هوادار را زیر سؤال برد.
اظهارات محمد محبی انتقادهایی را از سوی خودی‌ها هم به‌دنبال داشت و این پرسش به وجود آمد که به لحاظ فنی اساساً چه اشکالی داشت که یک دروازه‌بان در بازی یکطرفه مقابل هوادار پنالتی بزند و برد مقابل این تیم را شیرین‌تر کند؟ و اینکه چرا محبی برخلاف دیگر بازیکنان استقلال که از حسینی حمایت کردند، نسبت به پنالتی زدن او انتقاد کند؟!
در آن روزها با وجود فشار زیادی که از سوی برخی جریان‌ها علیه حسینی به وجود آمد و حتی خودی‌هایی مانند محبی نیز دامنه این انتقادها را وسیع‌تر کردند، دروازه‌بان استقلال ترجیح داد مصاحبه‌ای پیرامون انتقادها انجام ندهد تا اینکه در جریان بازی با پارس جم یک پنالتی به سود استقلال به دست آمد که محبی پشت آن قرار گرفت و با ضربه‌ای بسیار ضعیف توپ را به آسمان زد! شاید تصور می‌شد محبی که بعد از بازی با هوادار منتقد پنالتی زدن سیدحسین حسینی شد، خود در نواختن چنین ضرباتی از تبحر و آمادگی ذهنی کافی برخوردار باشد اما شماره 77 آبی‌ها درست در یکی از بازی‌های مهم استقلال که پای حذف از جام حذفی هم در میان بود، دچار اشتباه کشنده‌ای شد و پنالتی به دست آمده را هدر داد تا استقلال لحظات بسیار پرالتهابی را سپری کند و حتی تا آستانه حذف هم پیش برود.
اگر محبی ضربه پنالتی را وارد دروازه پارس جم می‌کرد، چه بسا تعداد گل‌های استقلال در آن بازی فزونی می‌گرفت و بازی به وقت‌های اضافه نمی‌رفت تا استقلال ناچار باشد برای عبور از تیمی از لیگ یک دچار چنین عذابی شود و120 دقیقه در میدان بدود، اما محبی با اشتباه بزرگ خود استقلال را به آن سمت سوق داد.
البته چنین اشتباهاتی برای همه بازیکنان بزرگ دنیا اتفاق می‌افتد اما هضم این اتفاق به‌دلیل انتقادهایی که محبی از دروازه‌بان استقلال بعد از بازی با هوادار کرد، دشوار شده و حال اگر او در جریان بازی با پارس جم ضربه مسئولانه‌تری را به سمت دروازه حریف شلیک می‌کرد، استقلال وارد این چالش بزرگ نمی‌شد و در90 دقیقه کار را تمام می‌کرد.
در واقع پنالتی به دست آمده در بازی با پارس جم محبی را در بوته یک آزمایش سخت قرار داد تا به همه نشان دهد که خودش در شرایط مشابهی که برای حسینی در بازی با هوادار به وجود آمد  چند مرده حلاج است که خیلی زود مشخص شد خود نیز برای به ثمر رساندن پنالتی نیاز به تمرین ذهنی و فنی بیشتر دارد و عملاً نمی‌شود در بازی‌های حساس اطمینان قطعی نسبت به مهارت او داشت.
بعد از بازی با پارس جم ریکاردو ساپینتو نسبت به عملکرد برخی بازیکنان انتقاد کرده و هیچ بعید نیست یکی از بازیکنان که ریکاردو ساپینتو از وضعیت فنی‌اش رضایت نداشته، محبی باشد؛ بازیکنی که در دربی نیز نمایش مطلوبی به اجرا نگذاشت و در روزی که استقلال به‌شدت نیاز داشت بازیکنان پرهزینه‌اش به دادش برسند، عملاً نتوانست کاری از پیش ببرد.
پرواضح است که اگر امروز می‌بینیم استقلال از جام قهرمانی در لیگ برتر دور شده، یکی از مهم‌ترین دلایلش افت محسوس بازیکنانی همچون محبی در بازی‌های بزرگ است. محبی که هزینه قابل توجهی هم روی دوش باشگاه استقلال گذاشته اگر در میدان‌های بزرگ عیار خود را به نمایش می‌گذاشت و می‌توانست عنصر پرفایده‌ای باشد، بدون شک استقلال اکنون وضعیت مطلوب‌تری را در جدول تجربه می‌کرد.
حال که اشتباهات داوری نیز مشکلات عدیده‌ای را برای استقلال به وجود آورده اما نباید این واقعیت بزرگ را از ذهن پنهان کرد که استقلال در بازی‌های بزرگ خود در این فصل بازیکن بزرگ و به اصطلاح مربیان «بازی دربیار» در ترکیب خود نداشته که محمد محبی نیز بی‌تعارف یکی از همین بازیکنان بوده که به اندازه دستمزدش برای استقلال کارآیی نداشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی