صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رقابت ایران با اسپانیا، برزیل و ساحل عاج در جام جهانی بسکتبال 2023

قرعه سخت و تکراری!

محسن آجرلو
روزنامه نگار

مراسم قرعه‌کشی جام جهانی بسکتبال عصر دیروز در مانیل فیلیپین انجام شد و 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند.
طبق سید‌بندی انجام شده، تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها در 8 سید قرار گرفتند و تیم‌های حاضر در سیدهای یک، سه، پنج و هفت، گروه‌های A، C، E و G را تشکیل دادند و سیدهای دو، چهار، شش و هشت در گروه‌های B ، D ، F و H قرار گرفتند. به این ترتیب تیم ایران که در سید پنج قرار داشت، در نهایت در گروه G قرار گرفت.
 
بازی در جاکارتا
جام جهانی 2023 بسکتبال به طور مشترک در سه کشور آسیایی برگزار می‌شود. مانیل به‌عنوان میزبان اصلی، رقابت‌های چهار گروه اول را میزبانی خواهد کرد. گروه‌های E و F در اوکیناوای ژاپن رقابت‌های خود را برگزار می‌کنند و دو گروه پایانی نیز در جاکارتای اندونزی به مصاف هم خواهند رفت. به این ترتیب تیم ایران با قرار گرفتن در گروه هفتم (G)، در جاکارتا به میدان خواهد رفت.

 قرعه سخت
در پایان مراسم قرعه‌کشی جام جهانی بسکتبال، تیم ایران یک بار دیگر با اسپانیا همگروه شد. برزیل و ساحل عاج هم دیگر تیم‌های حاضر در گروه ایران هستند تا گروه G را به یکی از سخت‌ترین‌ها تبدیل کنند. این سومین بار پیاپی است که تیم ایران در جام‌های جهانی با اسپانیا در یک گروه قرار می‌گیرد. ملی‌پوشان ایران در سال 2014 و 2019 نیز با اسپانیا همگروه شده بودند. همچنین برزیل نیز در سال‌های 2010 و 2014 در گروه ایران قرار گرفته بود.
در جدیدترین رده‌بندی فدراسیون جهانی بسکتبال، اسپانیا در صدر رده‌بندی قرار دارد و برزیل نیز تیم 13 دنیا است. ساحل عاج نیز در رده 42 دنیا قرار گرفته و ایران نیز در رده بیست و دوم دنیا قرار گرفته است.
 
جدال نابرابر با آسیایی‌ها
در کنار اهمیت بزرگترین رویداد بسکتبالی دنیا، توزیع سهمیه المپیک نیز جزو جذابیت و حساسیت‌های اصلی جام جهانی 2023 به حساب می‌آید. در جام جهانی 7 سهمیه المپیک توزیع می‌شود که چهار سهمیه به دو تیم برتر امریکا و اروپا رسیده و سه سهمیه هم به تیم‌های برتر قاره‌های آفریقا، آسیا و اقیانوسیه خواهد رسید.
به این ترتیب تیم ایران برای صعود به المپیک و تکرار مسیری که در دوره گذشته طی کرد، باید بهترین جایگاه را در میان تیم‌های آسیایی کسب کند؛ کار دشواری که با توجه به گروه‌بندی رقابت‌ها بسیار سخت به نظر می‌رسد.
به‌عنوان مثال فیلیپین به لطف میزبانی، گروه خوبی نصیبش شده و در صورت پیروزی برابر آنگولا و دومینیکن، می‌تواند حتی حضور در مرحله حذفی را هم تجربه کند.
همچنین چین و ژاپن هم تیم‌هایی هستند که شانس ایستادن در رده‌های سوم و یا حتی دومی گروه خود را هم دارند. آن هم در شرایطی که تیم ایران در بهترین حالت می‌تواند با برتری برابر ساحل عاج، در رده سوم گروه خود قرار بگیرد!
 جام جهانی ۲۰۲۳ از ۳ تا ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ در سه کشور فیلیپین، ژاپن و اندونزی برگزار خواهد شد.
 
 جام جهانی بسکتبال 2023
گروه‌بندی جام جهانی بسکتبال 2023:
گروه A: آنگولا، دومینیکن، فیلیپین و ایتالیا
گروه B: سودان جنوبی، صربستان، چین و پورتوریکو
گروه C: امریکا، اردن، یونان و نیوزیلند
گروه D: مصر، مکزیک، مونته‌نگرو و لیتوانی
گروه E: آلمان، فنلاند، استرالیا و ژاپن
گروه F: اسلوونی، کیپ‌ورد، گرجستان و ونزوئلا
گروه G: ایران، اسپانیا، ساحل عاج و برزیل
گروه H: کانادا، لتونی، لبنان و فرانسه

جستجو
آرشیو تاریخی