صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۲

تیم ملی با این بازی‌ها قهرمان آسیا نمی‌شود

کافا، واکسن ضعیف شده جام اکو

اعلام احتمال حضور تیم ملی کشورمان در تورنمنت کافا که خرداد ماه به میزبانی قرقیزستان برگزار می‌شود با اعتراض بخش وسیعی از کارشناسان و منتقدان همراه شد. اعتراضی که کاملاً هم بر حق است چون بازی کردن با تیم‌هایی همچون قرقیزستان، تاجیکستان و افغانستان هیچ کمکی به روند آماده‌سازی تیم ملی کشورمان نمی‌کند و فقط ما را از حریفان مدعی خودمان برای قطر ۲۰۲۳ عقب می‌اندازد چون قطعاً در روزهایی که ما با این همه ستاره و مهره ارزشمند می‌خواهیم به مصاف تیم‌های درجه ۳ و ۴ آسیا برویم، رقبایی مانند استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و قطر به بهترین شکل ممکن زمان برگزاری دیدارهای تدارکاتی خود را با انجام مسابقات مطلوب پر می‌کنند و تازه باید یادمان باشد که عربستان هم غول خفته‌ای است که بیدار شده و پس از مدت‌ها، در این دوره پیکارهای جام ملت‌های آسیا مدافع عنوان قهرمانی تلقی می‌شود. بنابراین تا دیر نشده باید بساط حضور در کافا را جمع کنیم و به جای آن، دو بازی تدارکاتی مناسب برای تیم ملی در خرداد ماه دست و پا کنیم.
 
 مدل ضعیف شده جام اکو
در بهار سال ۱۳۷۲ هنگامی که تیم ملی کشورمان خود را آماده حضور در مرحله اول پیکار‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۴ می‌کرد، ملی پوشان کشورمان ابتدا یک اردوی تدارکاتی در آلمان برگزار کردند که اردوی مفیدی بود ولی پس از آن ورزشگاه آزادی میزبان تورنمنتی عجیب و غریب تحت عنوان جام اکو شد! مسابقاتی که به نوعی شبیه همین تورنمنت کافا است که قرار شده خرداد ماه در قرقیزستان برگزار شود. ما در جام اکو با تیم‌های ضعیفی مانند پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان بازی کردیم و در نهایت قهرمانان مسابقات هم شدیم اما آن دیدارها هیچ کمکی به مشخص شدن نقاط ضعف و قوت تیم ملی نکرد. بازی‌هایی که خیلی زود بساط آن برچیده شد و به احتمال فراوان کافا هم حداقل در عرصه بزرگسالان به همین سرنوشت دچار خواهد شد. البته برپایی چنین مسابقاتی در عرصه تیم‌های پایه خوب است اما برای بزرگسالان یا حداقل برای تیم ملی ایران نه تنها کمکی نمی‌کند بلکه فوق‌العاده هم مضر تلقی می‌شود.
 
راه قهرمانی آسیا
سی سال قبل وقتی جام اکو برگزار شد، امیر قلعه‌نویی یکی از ملی پوشان کشورمان بود و آن مسابقات را بخوبی به خاطر دارد. قطعاً خود سرمربی تیم ملی حالا می‌تواند شهادت بدهد که جام اکو هیچ کمکی به فوتبال ما نکرد و آش آنقدر شور بود که پس از آن دیگر فدراسیون قضیه را دنبال نکرد و تورنمنت مذکور تداوم نیافت. قلعه‌نویی بخوبی می‌داند مسیر قهرمانی در آسیا از قرقیزستان نمی‌گذرد و باید هرچه سریعتر روند آماده‌سازی تیم ملی را تغییر داد. فراموش نکنیم هیچ کس از ایران در جام ملت‌های آسیا انتظار شرایطی که می‌توانست در جام جهانی رقم بخورد را ندارد. ما در جام جهانی به نیت ارائه نمایش مطلوب راهی شدیم اما در جام ملت‌ها تحت هر شرایطی باید یکی از مدعیان قهرمانی باشیم و حتی به نوعی می‌توان گفت رسیدن به مرحله نیمه نهایی هم از نظر برخی کارشناسان اتفاق موفقیت‌آمیزی تلقی نمی‌شود و دلشان می‌خواهد حتماً ایران را در فینال ببینند.
 سرمربی زیر بار نرود
سرمربی تیم ملی حالا دیگر آنقدر با تجربه شده که بداند وقتی جام ملت‌ها شروع شود هیچکس توجیهات سرمربیان بازنده را قبول نمی‌کند و همه آنها را در ردیف بهانه می‌گذارند به همین خاطر باید تکلیف خودش را با فدراسیون از همین حالا روشن کند. نتایج تیم ملی چه خوب و چه بد به‌نام امیر قلعه‌نویی نوشته می‌شود. فدراسیون فوتبال حتی اگر تیم ملی موفقیتی در قطر ۲۰۲۳ کسب نکند باز هم تحولات مدیریتی چندانی به چشم نخواهد دید بنابراین امیر باید از همین حالا سنگ‌هایش را وا بکند و زیر بار تورنمنت کافا نرود چون اگر حاضر به برگزاری چنین مسابقاتی شود، فرصت خوبی را برای آماده‌سازی تیم ملی از دست داده است و بعداً خودش باید جوابگوی این اتفاق باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی