صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود و یک - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

هجوم دورتموندی‌ها به اتاق داوران

اعتراض به داوری به سبک آلمانی

لیگ‌های اروپایی به هفته‌های پایانی رسیده‌اند و حالا حساسیت در هر مسابقه‌ای به چشم می‌خورد. در هیچکدام از ۵ لیگ معتبر اروپایی، سرنوشت قهرمان، سهمیه‌ها و سقوط‌کننده‌ها به طور قطعی مشخص نشده. در بعضی از لیگ‌ها مثل بوندسلیگا که یک تعقیب و گریز آنچنانی بین دو مدعی قهرمانی شکل گرفته و همین باعث شده تا فشار روی داوران زیاد شود. حالا حتی در فوتبال آلمان که به قانون‌مداری شهره است هم داوران از اعتراض مربیان و بازیکنان در امان نیستند. جمعه گذشته دورتموند در دیداری حساس به مصاف بوخوم رفت و در پایان به تساوی ‍۱-۱- رسید تا فرصت خوبی برای بایرن مونیخ جهت بازگشت به صدر جدول ایجاد شود. دورتموند‌ی‌ها در جریان بازی به‌شدت به تصمیمات داوری انتقاد داشتند. یکی از این صحنه‌های بحث‌برانگیز مربوط به دقیقه 65 و برخورد دنیلو سوارس با کریم آدیمی در محوطه جریمه بوخوم می‌شود که دورتموندی‌ها اعتقاد به پنالتی داشتند اما ساشا اشتیگمن، داور بازی اعتقادی به خطا نداشت و در نهایت این صحنه را حتی از طریق «VAR» هم چک نکرد!
رسانه‌های آلمانی گزارش داده‌اند که عصبانیت دورتموندی‌ها از عملکرد داوری به حدی زیادی بود که ادین ترزیچ، سباستین کل و مارکو رویس پس از پایان بازی به رختکن داوران هجوم برده و در اعتراض به تصمیمات‌شان، سر آنها فریاد زدند و با صدای بلند صحبت کردند. با این حال اشتیگمن جوابی به آنها نداد و حاضر به اظهار نظر نشد.
ترزیچ، سرمربی دورتموند بعد از بازی در کنفرانس خبری گرچه از تیم داوری بابت هجومش به اتاق آنها عذرخواهی کرد اما سر انتقاداتش به آنها هم باقی ماند: «بازی بسیار متعادل و نزدیکی بود اما این ما بودیم که فرصت‌های بیشتری را روی دروازه حریف خلق کردیم. متأسفانه امشب این بازی سه صحنه مشکوک داوری داشت که هر سه به ضرر ما سوت زده شد. صحنه نخست گلی بود که دریافت کردیم. بازیکن بوخوم قبل از گلزنی روی امری خطا کرد. من به داور بازی گفتم که صحنه را از VAR بررسی کند اما او نپذیرفت. داور دو پنالتی واضح ما را هم در این بازی نگرفت. من به کمک داور گفتم که این تصمیم‌ها چه تأثیری روی لیگ می‌گذارند. من به خاطر رفتار تند با داور عذرخواهی می‌کنم اما نباید فراموش کرد که چنین تصمیم‌هایی قهرمانی را مشخص می‌کند. من هفته قبل هم گفتم که قهرمانی ما در بوندسلیگا حکم مرگ و زندگی را برای ما دارد. چنین تصمیم‌هایی بسیار هزینه‌بردار است. فقط به داور گفتم که صحنه را دوباره نگاه کن اما او قبول نکرد.»
جالب اینجاست که بعد از بازی حتی سباستین کل، مدیر ورزشی دورتموند هم لب به انتقاد از داوری گشود و تصمیمات ساشا اشتیگمن را بزدلانه دانست: «در هفته‌های قبل اگر نتیجه نمی‌گرفتیم، همیشه از خودمان انتقاد می‌کردیم و به‌دنبال انداختن تقصیر به گردن دیگران نبودیم. اما امروز باید بگویم که داور نتیجه بازی را تعیین کرد. این یک پنالتی واضح بود. با امکاناتی که امروزه در اختیار داریم، بررسی نکردن چنین صحنه‌ای از طریق «VAR» گستاخانه است. در پنج هفته پایانی هستیم و در کورس قهرمانی آلمان، استفاده نکردن داور از آنچه که در اختیار دارد و نگاه نکردن به این صحنه، سهل‌انگاری، بزدلانه و کاملاً اشتباه است. ما به‌شدت از این موضوع ناراحت هستیم.»
او درباره رفتن به رختکن داوران و بحث با آنها پس از پایان بازی، گفت: «بعد از پایان بازی با اشتیگمن صحبت کردیم. همه در استادیوم شاهد بودند و من نمی‌فهمم که چرا او این صحنه را بررسی نکرد. این داور نتیجه بازی را تعیین کرد و ما دو امتیاز را از دست دادیم. در مجموع، اشتباهات داور در چنین بازی مهمی بسیار زیاد بود. این شرم‌آور است.»

ZOOM
اعتراف داور به اشتباه
همانطور که در گزارش نوشته شد یکی از صحنه‌های بحث‌برانگیز جدال زنبورها با بوخوم، مربوط به دقیقه 65 و برخورد دنیلو سوارس با کریم آدیمی در محوطه جریمه بوخوم می‌شود که دورتموندی‌ها اعتقاد به پنالتی داشتند اما ساشا اشتیگمن اعتقادی به خطا نداشت و در نهایت این صحنه را از طریق «VAR» نیز چک نکرد. این اتفاق با اعتراض شدید بازیکنان و کادرفنی دورتموند همراه بود چرا که ممکن است سرنوشت قهرمانی فصل را به طور کلی تغییر دهد. یک روز پس از این بازی، ساشا اشتیگمن در مصاحبه‌ای به اشتباه مهلکش اعتراف کرد و گفت: «بعد از بازی صحنه را بررسی کردم، یک ضربه پنالتی روی آدیمی باید اعلام می‌شد. با این حال، من اصلاً آن را در زمین ندیدم. از این اتفاق خیلی اذیت شده‌ام، احساس می‌کنم فرد چرندی هستم. شب خیلی خیلی افتضاحی بود، حس خوبی به این اتفاق ندارم.»

جستجو
آرشیو تاریخی