صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و نود - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و نود - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پارس جنوبی و جام حذفی، مسیری برای بازگشت

این فرصت را آسان نگیر

آیسان سعیدی
روزنامه نگار
دربی همیشه قواعد خاص خودش را دارد. نبردی بزرگی که تبعات و پیرنگ‌هایش تا هفته‌ها پس از این بازی بزرگ باقی می‌ماند و حتی می‌تواند یک فصل را تحت‌الشعاع قرار دهد.
 اهمیت و اعتبار این بازی بزرگ به قیمت یک فصل است و می‌تواند تمامی اتفاقات پیرامون یک تیم در طول یک فصل را زیر سایه خود قرار دهد. این بازی به اندازه‌ای بزرگ است که حتی برخی‌ها آن را مترادف با قهرمانی می‌دانند و جام را بدون برد دربی بی‌اهمیت توصیف می‌کنند.  بنابراین بازی با این درجه از اهمیت و جایگاه بدیهی است که دو تیم را تا هفته‌ها درگیر نتیجه خود کند.  تیم برنده با شارژ روحی و روانی از برد بزرگ در برابر رقیب دیرینه تا هفته‌ها روی ابرها سیر می‌کند و به هیچ تیمی رحم نمی‌کند و تیم بازنده تحت تأثیر این ناکامی بزرگ تا هفته‌ها درگیر اثرات این شکست است و در برابر تیم‌های دیگر خلع سلاح شده و سپر انداخته به میدان می‌رود.  برای استقلال آن روی دیگر سکه رخ داده و آنها به عنوان تیم بازنده دربی روزهای پرتنش و پرحاشیه‌ای را پس از دربی داشته‌اند.
 شکست در دربی برای آنها هولناک‌تر و دردناک‌تر بود و لاجرم تبعات و پیرنگ‌های آن بیشتر و طولانی‌تر است. آبی‌ها در قامت یک تیم شکست‌ناپذیر و برنده پای به دربی گذاشتند. تیمی با 10 برد پی در پی که به صغیر و کبیر در لیگ برتر رحم نکرده بود و تخت گاز در کورس قهرمانی پیش می‌رفت.  آنها از منظر فنی دست بالا را در دربی داشتند و بسیاری با توجه به فرم مطلوب و فوق‌العاده آبی‌ها در نیم فصل دوم آنها را برنده قطعی دربی می‌دانستند. بویژه اینکه پرسپولیس برخلاف نیم فصل نخست، در نیم فصل دوم تحت تأثیر حواشی بیرونی و فرامتنی در مسیر قهرمانی سکته‌های گاه و بیگاهی داشت و صدر را از دست داد و حتی از کورس دور افتاد اما برد دربی ناگهان سناریو را تغییر داد و همه چیز را دگرگون کرد.
 آنچه شرایط را برای دو تیم کاملاً متفاوت کرده.

استقلال پس از دربی روزهای پرتنشی را تجربه کرده و زخم شکست در دربی به اندازه‌ای عمیق و کاری بوده که می‌تواند سرنوشت کل فصل آبی‌ها را تغییر دهد. بویژه اینکه تا پایان فصل راه زیادی باقی نمانده و همین چند هفته انتهایی می‌تواند تحت تأثیر این باخت کاملاً روندی متفاوت با تمام روزهای نیم فصل دوم داشته باشد. همین نکته یعنی زمان کوتاه باقی مانده تا پایان فصل می‌تواند برای استقلال یک محرک باشد. آنها دربی را از دست داده‌اند، از کورس جا مانده‌اند، از صدر جدول به رتبه سوم افتاده‌اند و فرصت برای جبران مافات بسیار اندک است. بنابراین آنها فرصت سوگواری و افسوس ندارند و باید خیلی سریع به پوستین اصلی خود بازگردند؛ تیم برنده‌ای که در نیم فصل نخست به هیچ تیمی رحم نکرد. تیمی که به برد عادت کرده بود و آنقدر برد و برد که در برابر هر حریفی پیش از سوت آغاز بازی و در دقیقه صفر با یک گل جلو بود. آنها باید دربی را فراموش کنند و بدل به همان تیم برنده سابق شوند تا از کوچکترین روزنه برای سبقت از دو رقیب بالاتر خود سود ببرند. برد و در انتظار لغزش حریفان نشستن تنها راه چاره است. چاره‌ای که استقلال آن را می‌داند.

جام حذفی یک میانبر برای رسیدن به جام و گرفتن سهمیه آسیاست. جامی که با 6 بازی می‌توان آن را در آغوش کشید و یک نمره قبولی بزرگ برای یک فصل داشت. این همان فرصت بزرگ برای استقلال است که بهترین موقعیت را نسبت به حریفان برای رسیدن به جام دارد. آنها در بیم و امید لیگ این فرصت را دارند که در جام حذفی به جام چنگ بزنند و پاداش یک فصل جذاب را در جبهه‌ای دیگر از لیگ دریافت کنند. دست بر قضا آنها آسان‌ترین قرعه را در میان مدعیان جام حذفی دارند؛ نبرد با پارس جنوبی جم تیم لیگ یکی از گذشته درخشان خود کیلومترها فاصله گرفته.
 تیمی که در لیگ برتر روزگاری با هوادارانش لقمه‌ای گلوگیر برای رقبای لیگ برتری بود اما این روزها در لیگ یک روزگار عسر و حرج را سپری می‌کند. پارس جنوبی جم یک حریف آسان برای استقلال است تا به نیمه نهایی جام حذفی برسد اما ساده‌انگارانه است که آبی‌ها جمی‌ها را دست کم بگیرند. آنها فرصتی برای اشتباه ندارند و بزرگترین اشتباه برای آنها این است که پارس جنوبی جم را آسان بگیرند. آسان‌گیری حریف می‌تواند یک زخم عمیق کاری دیگر به استقلال زده و یکی از شگفتی‌های خاص جام حذفی را رقم بزند. برد برابر پارس جنوبی و رسیدن به نیمه نهایی جام حذفی علاوه بر اینکه یک گام دیگر آنها را به جام نزدیک می‌کند، تا حد بسیاری می‌تواند تألمات دربی را پاک کند و استقلال را به فصل بازگرداند. پارس جنوبی جم برای آبی‌ها یک فرصت است؛ به شرط اینکه این فرصت را آسان نگیرند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی