صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و نه - ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

جنگ زرگری در انتهای جدول

فانوس چه کسی خاموش می‌شود؟

دو تیم نفتی لیگ برتر با سیاست‌های غلط و عجیب وزارت نفت چند فصلی است که روزگار عسر و حرج را تجربه می‌کنند. برادر بزرگتر و پایتخت‌نشین با همه سابقه و قدمت و اعتبارش جوانمرگ شد و این دو برادر دیگر نیز مدت‌هاست در احتضار دست و پا می‌زنند

آیسان سعیدی
روزنامه نگار

لیگ بیست و دوم از عجیب‌ترین ادوار مسابقات است. لیگی که در بالا و پایین جدول اتفاقاتی رخ داده که تا کنون سابقه نداشته. در بالای جدول که کورس 3 تیمه از هفته‌ها پیش به راه افتاده و به نظر تا پایان فصل ادامه خواهد داشت. 3 تیم در کنار هم و شانه به شانه جنگ تمام عیاری را بر سر جام آغاز کرده‌اند که به نظر تا روز آخر ادامه خواهد داشت. آنچه در ادوار لیگ نمونه مشابهی نداشته. کورس قهرمانی در ادوار لیگ برتر همیشه میان دو تیم در جریان بوده و تیم سوم شاید روی کاغذ در برخی فصول در روز پایانی شانس فتح جام را داشته اما این بار 3 تیم کورس واقعی و شانه به شانه‌ای را رقم زده‌اند که جذابیت در لیگ را به اوج رسانده.
برخلاف صدر جدول اما در انتهای جدول همه چیز برعکس است. جنگ برای بقا مدت‌هاست شکل ثابتی دارد چرا که دو تیم نفتی لیگ برتر از روز نخست انتهای جدول را به نام خود سند زده‌اند و گویی قصد دارند تا روز آخر این سند را برای خود نگه دارند! دو تیم نفتی لیگ برتر با سیاست‌های غلط و عجیب وزارت نفت چند فصلی است که روزگار عسر و حرج را تجربه می‌کنند. برادر بزرگتر و پایتخت‌نشین با همه سابقه و قدمت و اعتبارش جوانمرگ شد و این دو برادر دیگر نیز مدت‌هاست در احتضار دست و پا می‌زنند.
نفت آبادان به عنوان بزرگ خاندان نفت در فصل جاری رکورددار تعویض مربی است و عجیب اینکه با تعویض پیاپی مربیان عاقبت به خیر نشده و هنوز فانوس اصلی لیگ را در دست دارد. برزیلی‌های لیگ اگرچه با ویسی از کما خارج شده‌اند اما برای بقا در لیگ برتر کار دشواری را پیش‌رو دارند. فاصله 4 امتیازی تا منطقه امن در فاصله 4 هفته مانده به پایان لیگ برتر شکاف بزرگی است که پر کردن آن برای نفت آبادان بسیار دشوار است.
نفت مسجدسلیمان اما تکلیف را از هفته‌ها پیش مشخص کرده. تیمی که به تأسی از برادر بزرگترش پشت سر هم مربی تعویض کرد و عاقبت به خیر نشد. آنها از روز نخست قعر جدول را به نام خود زدند و به نظر قصد ندارند این جایگاه را به تیم دیگری واگذار کنند. تیمی که با برادر بزرگتر یک اختلاف امتیاز دارد اما بعید است از اشکش و شاگردانش آبی گرم شود. آنها روی کاغذ کماکان شانس بقا دارند اما این شانس از روی کاغذ فراتر نخواهد رفت. تیمی که به 5 گل و 4 گل خوردن عادت کرده، جایی در لیگ برتر نخواهد داشت.
حضور نفتی‌ها سبب شده که بقیه تیم‌های دیگر لیگ هر اندازه بد و ضعیف باشند، خیال‌شان از بقا در لیگ برتر راحت باشد! مصداق عینی این گزاره نساجی است؛ تیمی که 9 هفته با مطهری ناکام بود و نبرد و پس از تعویض سرمربی و آوردن سرمربی اسپانیایی این روند ادامه یافت و به 11 هفته رسید اما هنوز به منطقه سقوط نرسیده. یا ملوان که در بازگشت دوباره به لیگ برتر کماکان به سبک لیگ یک بازی می‌کند و در بهترین حالت برای تساوی بازی می‌کند اما باز هم برای بقا در لیگ مطمئن است. درست مثل مس کرمان که آنها هم در بازگشت به لیگ برتر کماکان در حال و هوای لیگ یک قرار دارند و برای لیگ برتری‌ها یک لقمه آسان محسوب می‌شوند اما به رغم شکست‌های پرگل و سریالی هنوز به منطقه قرمز جدول نرسیده‌اند.
با این وجود نفت آبادان می‌تواند خواب راحت ته جدولی را آشفته کند. اگر استحاله آنها با ویسی ادامه داشته باشد و بویژه مس کرمان به سریال ناکامی‌های‌شان ادامه دهند، شاید یک معجزه در انتهای جدول شاهد باشیم. معجزه‌ای که نفت آبادان را در لیگ نگه دارد و تیم دیگری را به دسته پایین‌تر بفرستد. آیا این معجزه رخ خواهد داد؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی