صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • استقلال
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و دویست و هشتاد و هشت - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۷

نقدی بر اختصاص بودجه کمیته برای فدراسیون‌ها

سهم کم طلایی‌ها

آزاده پیراکوه
خبر نگار
کمیته ملی المپیک سهم فدراسیون‌ها از بودجه امسال را مشخص و بر اساس شاخص‌هایی که هیأت اجرایی تعیین کرده، اعلام کرده که در سال جاری هر فدراسیون چقدر پول می‌گیرد. از ماه‌های پایانی سال 1401 نشست‌های هیأت اجرایی با هدف تعیین شاخص برگزار شده و خروجی‌اش شده جدولی که در این مطلب می‌بینیم. مسئولان کمیته ملی المپیک در دوره جدید مدیریت خود خیلی اعتقادی به شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی ندارند و شاید به همین خاطر است که درباره شاخص‌ها صحبت زیادی نشده اما دو موضوع مهم را نمی‌توان نادیده گرفت. بازی‌های آسیایی و انتخابی‌های المپیک، باید سهم مهمی را ایفا کرده باشد، اگرچه اعدادی که مقابل نام فدراسیون‌ها ثبت شده حکایت از این دارد که عوامل دیگری هم دخیل بوده‌اند؛ چراکه اگر غیر از این بود، حتماً مبالغ متفاوتی به فدراسیون‌ها اختصاص پیدا می‌کرد. مسئولان ستاد عالی بازی‌های آسیایی عنوان کرده‌اند که کاروان کیفی به بازی‌های آسیایی می‌رود و تا اینجای کار حضور رشته‌هایی قطعی شده که شانس صد درصد کسب مدال دارند. در این بین هم اولویت با رشته‌هایی است که شانس کسب مدال طلا دارند. این استدلال نشان می‌دهد که رشته‌هایی مانند کشتی، ووشو، والیبال، وزنه‌برداری، کاراته و کبدی باید در رده‌های بالای جدول باشند اما گویا تصمیم‌گیران در مورد بودجه فدراسیون‌ها حتی به تقسیم‌بندی رشته‌ها برای اعزام به بازی‌های آسیایی هم قائل نبوده‌اند. کشتی 23 میلیارد تومان می‌گیرد که خیلی بحثی روی این رشته نیست اما حتی در مورد شانس مدال‌آوری کشتی هم نباید از یک موضوع غافل شد. رقابت‌های جهانی کشتی در فاصله زمانی نزدیکی با بازی‌های آسیایی برگزار می‌شود و اگر تصمیم بر این باشد که تیم اصلی به قهرمانی جهان برود و تیم جوان‌تر (همانی که به قهرمانی آسیا رفته بود) راهی هانگژو شود، در آن صورت خیلی هم نمی‌توان به مدال‌های طلای این تیم امیدوار بود. البته الان برای قضاوت زود است و بعد از انتخابی‌ها تکلیف روشن می‌شود اما عدد 23 میلیارد تومان نشان می‌دهد که صرفاً برخورداری از شانس کسب مدال طلا تأثیرگذار نبوده است.
ووشو یکی از رشته‌هایی است که کوراش را در زیر مجموعه دارد و با توجه به نتایجی که در دوره قبل بازی‌های آسیایی گرفته و همچنین نتایجی که کوراش در قهرمانی جهان گرفته، شانس بالایی برای کسب طلا دارد اما به این پتانسیل بالا توجهی نشده و به این رشته پنج میلیارد تومان اختصاص یافته است؛ آن هم در شرایطی که وزارت ورزش هم رابطه خوبی با مسئولان این فدراسیون ندارد و ووشو از وزارت هم بودجه خوبی نمی‌گیرد.
با این حساب مسئولان ورزش در کمیته ملی المپیک، رشته‌ای که شانس کسب 5 – 4 مدال طلا در بازی‌های آسیایی دارد را با اختصاص بودجه کم تحت فشار قرار می‌دهند و همین مسأله یکی از موارد مبهم تصمیم هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک است.
در این جدول موارد سؤال‌برانگیز دیگری هم وجود دارد. مانند بودجه مشابهی که به والیبال و بسکتبال اختصاص پیدا کرده است. والیبال شانس بسیار بالایی برای کسب مدال طلا دارد و بعید است در این مسیر با مانع جدی مواجه شود. با این شرایط این رشته 6 میلیارد تومان از اعتبارات امسال کمیته سهم می‌برد و جالب است که برای بسکتبال هم همین مبلغ در نظر گرفته شده است.
چند روز قبل ستاد عالی بازی‌های آسیایی با تردید بسکتبال را در گروه دوم اعزام به بازی‌های آسیایی قرار داد. یعنی شرایط این تیم امیدوارکننده نیست اما این رشته مشابه والیبالی پول می‌گیرد که شانس کسب طلا است!
بودجه بسکتبال با دیدن بودجه کبدی بیشتر به چشم می‌آید. کبدی در دوره قبل بازی‌های آسیایی در دو بخش زنان و مردان مدال طلا گرفته اما برای این دوره، با اینکه در هر دو بخش زنان و مردان اعزام دارد، باز سهم کمتری از بسکتبال به خود اختصاص داده است.
همین چند نمونه به خوبی نشان می‌دهد که جدول اختصاص بودجه تا چه حد می‌تواند برخی فدراسیون‌ها را با مشکل مواجه کند و حتماً در روزهای آینده صدای اعتراض رؤسای‌شان بلند می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی